{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.719 visninger | Oprettet:

Groundwork løsning på angst i blæst... {{forumTopicSubject}}

Jeg var til at begynde med lidt i tvivl, om dette emne hørte mest hjemme i denne gruppe, eller i gruppen om hestens adfærd. Men da jeg søger en groundwork-løsning på den udfordring, jeg står med, vælger jeg denne gruppe... og håber, det er det rigtige valg.

Ellers må I sige til - så sletter jeg tråden igen og opretter den i den anden gruppe. smiley

Nå, men sagen er, at jeg har en dejlig tinkerbasse på snart 3 år... Stuntman. Til daglig er han roligheden selv, og normalt er det intet, der kan ryste ham.

Men når det blæser/stormer og er mørkt på samme tid, så kan jeg slet ikke kende min lille bulderbasse!! Så forvandler han sig til ét nervebundt, som farer rundt om sig selv som en forvirret karruselhest i en hvirvelvind og er helt oppe at køre og slet ikke til at få ned på jorden igen.

Det er jeg selvfølgelig RIGTIG ked af - ikke mindst på Stuntmans vegne - og jeg vil derfor gerne hjælpe ham med at løse problemet.

Jeg ved godt, de fleste heste bliver opmærksomme og nervøse i blæsevejr (har ladet mig fortælle, det er, fordi de ikke kan høre ordentligt pga. blæsten), men dette her er altså helt ekstremt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om nogen her i gruppen har nogle forslag til groundwork-øvelser, som kan hjælpe os? Jeg har vredet hjernen og gennemsøgt alle mine mange gode bøger, men der er intet åbenlyst, som lige falder mig ind.

Han er for meget oppe at køre og for "døv" overfor mine signaler til, jeg f.eks. kan få ham til at stå stille og bruge elevatorøvelsen... og jeg er også lidt bange for at komme til at bruge en afledningsmanøvre, som i sidste ende skader mere, end den gavner, og måske gør ham endnu mere bange og forstyrret.

So; what to do? Nogle gode forslag? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Groundwork løsning på angst i blæst...
  • #1   16. feb 2011 har du prøvet med at ligge hø henne til ham når det blæser for meget? smiley
    eller ignorerer han det fuldstændig?

• #2   16. feb 2011 Det lyder mærkeligt - har aldrig hørt om en tinker der har været bange i blæst. Min egen er 100 % ligeglad.
    Hvad er det han er bange for? Lyden? Følelsen?

• #3   16. feb 2011 eller prøv at lave noget med ham samtidig med det blæser, altså fordre ham, sådan han kommer til at "glemme" vejret :). Fx. tricks eller noget (:

• #4   16. feb 2011 Janine, han kan godt stå på marken og spise hø uden problemer, når det blæser/stormer. Eller gå og græsse. Men han er klart mere vågen end sædvanlig, og der skal ingenting til, før han farer rundt. Og når det så tilligemed bliver mørkt, går han helt grasat. Men det skal måske tilføjes, at det er noget, han er begyndt på her indenfor kort tid... det har ikke altid været sådan. Så jeg lurer på, om noget måske har skræmt ham, men jeg har ingen anelse om hvad...

DDDAstrid... Jeg ved ikke, om det er lyden, eller om det er følelsen eller noget helt tredje, der gør ham bange. Men har en teori om, at mørke og kraftig blæst på samme tid måske gør ham desorienteret, så han har svært ved at orientere sig, og at han derfor bliver nervøs... samt, som sagt, at noget måske har skræmt ham.

• #5   16. feb 2011 hmm det lyder da helt mærkeligt :s.

måske ville det hjælpe hvis du prøver på at stå og nusse ham lidt når han farer sådan rundt på marken, altså at du tager fat i ham og giver ham nogle godbidder, hvis han er rolig tage ham ind igen? smiley ved det ikke, men et forsøg er det da værd smiley

• #6   16. feb 2011 Janine, en af udfordringerne er, at han "lukker af" for mig, når han kører helt derop. Tricks har jeg ikke trænet med ham - kun standard groundwork endnu. Men jeg har dog ikke forsøgt at aflede ham med mad/en godbid... det kunne muligvis være et forsøg værd.

Omvendt er jeg lidt bekymret for, at han skal komme til at opfatte godbidden som BELØNNING for at "brænde af", når det blæser og er mørkt...

• #7   16. feb 2011 Da du søger en groundwork måde at afhjælpe det, så tror jeg du er det helt rette sted smiley

Ja som du selv skriver så er det en naturlig reaktion hos heste at de er ekstra vågne og nervøse i blæsevejr. Men de er jo også klaustrofibiske af natur, og det kan man jo træne til at blive mindre (trailer læsning), så mon ikke man også kan med blæst...

Jeg har ingen erfaringer med det. Men måske vil det være en ide at træne det gradvist. Start dage hvor det kun blæser lidt. Lav øvelser som i kan rigtig godt, og som han er sikker i. Måske kan du binde plastik poser/strimler og balloner på pinde/ træer/ stole, efterhånden som han slapper mere og mere af. det er jo også ting som larmer og distraherer. Træn hans opmærksomhed på dig.

Og husk selv at være rolig, virk til at have overblikket over situationen. Det påvirker hesten rigtig meget, hvordan dens menneske er.

• #8   16. feb 2011 Hvis det er lyden kunne du prøve at lave nogle øvelser med en pressening (staves) eller andre ting der larmer lidt og gøre ham tryg ved det.
    Hvis det er følelsen kunne du måske se om han bliver bange for en af de der mini ventilatorer?

Ellers tror jeg bare det er tilvænning - men det er jo ikke et nemt løst problem...

smiley

• #9   16. feb 2011 jeg mente mere med det at du skal nusse ham og eje ham, når han så er helt rolig, giver du ham godbidden (: ..

kunne være det hjalp smiley

• #10   16. feb 2011 Jeg tror, at hvis godbidder skal kunne bruges, så skal jeg kunne få ham til at stå stille først. Jeg kan få ham til at falde til ro ved at nusse ham inde i stalden, når han er kommet ind, men ved faktisk ikke, om det virker, når han er ude i det...

Det har primært været, når vi har skullet tage drengene ind om aftenen den seneste uge, hvor det har stormet en del, der har været problemer.

I morgen prøver jeg at tage ham ind, mens det stadig er lyst for at se, om der så er forskel på hans adfærd... altså om det er blæsten alene eller kombinationen mellem blæst og mørke, der gør ham bange.

• #11   16. feb 2011 Sanne og DDDAstrid, tak for jeres forslag også. smiley

I virkeligheden må jeg jo nok prøve mig lidt frem, men kom endelig med flere forslag - jo flere værktøjer jeg har at arbejde med, jo bedre er det. smiley

• #12   16. feb 2011 ja okay, så må du lige skrive herinde igen. Det er jeg spændt på hvordan har er.

Men tror du, du ville få opmærksomheden af ham hvis du longerede ham på marken eller noget samtidig med at det blæser og begynder på at være lidt mørkt? sådan du kommer til at han glemmer vejret igen. Ved ikke helt om det kan hjælpe dig (:

• #13   16. feb 2011 Blæsten er vel som et "attack" for ham, fra alle vegne.

Og når han går "amok" (altså bliver kuller) så siger du vel "rolig, lille ven, rolig" og prøver at berolige ham.

Det jeg vil mene du kan øve med hesten er at du strigler en masse med ham og snakker med ham KONSTANT .. INGEN pauser.

Han skal høre din stemme, for så vil han i sidste ende forbinde din stemme med tryghed.

Så når blæsten "angriber ham", så skal du bruge din stemme, og siger noget andet, som "Rolig, der sker ikke noget, det er bare blæst. Jeg er ikk bange for det." Altså snakke beroliggende, men ikke samme ord om og om igen. Nærmest holde en lille tale med ham.

For han vil i din stemme høre, at du er rolig ude i det farlig. Og fordi din stemme er tryghed, og ikke farligt, så må det betyde at blæst egentlig ikke gøre noget smiley

Håber du forstår hvad jeg mener.

• #14   16. feb 2011 Prøv også at synge for ham - det beroliger smiley

• #15   16. feb 2011 når ja Det har Astrid ret i.

Syngeri er positivt, og smitter af på hesten.
    En glad sang kan smitte over til den anden, og så vil begge blive "distraheret" af sangen, selvom den ene ikke synger smiley

Også evt. forsøge at massere ham bag ørerne hvis du kan komme til det.

Det sender noget til hjernen(kan simpelhen ikke stave det xD) hvilket gør den slapper af smiley

• #16   16. feb 2011 Tusind tak for jeres forslag. smiley

I dag vil jeg prøve dels at tage ham ind, mens det stadig er lyst (nogenlunde lyst i hvert fald), og hvis jeg så kan mærke, han er klar til at gå besærk, som han har været de andre dage, jamen så vil jeg da prøve at synge for ham. Han er vant til lyden af min stemme, da jeg altid står og småsnakker til ham, når han bliver striglet og nusset. Jeg plejer altid at få at vide, at det er en dårlig vane... men måske, jeg alligevel kan bruge det til noget nyttigt. smiley

Jeg skal nok lige lade vide, om det fungerer... smiley

• #17   16. feb 2011 Jeg ved godt at mange bruger det med at berolige og nusse en 'gearet' hest. Problemet heri er dog lidt timing. For når du aer eller taler roligt til hesten når den er 'gearet' kan du rent faktisk komme til i stedet at belønne den for at handle som den gør. Hvis hesten tripper og du så aer ham, belønner du ham for at trippe.

Jeg havde de samme problemer med Chano. Han kunne være en total psyko i blæsevejr. Jeg valgte flg. fremgangsmåde og havde gode resultater med det:

Jeg tog træktovet ind i grimen så han var hurtigere 'tilstede' når jeg trak i tovet. Jeg bad ham på turen fra fold til stald om at stå stille og tage stilling mange gange. Når han så stoppede op og kiggede på mig roste jeg ham. Når han var 'urolig' ignorerede jeg ham til det sekund han så på mig - ros. Så snart han havde fået ros gik jeg videre. Når han 'spændte op' igen stoppede jeg ham - tag stilling - se på mig - ros.... hvis han så den anden vej eller trippede - ignoreret osv. osv. Det kunne tage rimelig lang tid at lukke ham ind men det hjalp at rose ham for at glemme blæsten og se på mig.

Din vejrtrækning er også utrolig vigtig. Hvis du trækker vejret helt ned i maven er du rolig - og du skal <b>OSE</b> af ro når du går med ham. Når han 'gearer op' skal du stoppe op tage verdens dybeste indånding og bede ham gøre det samme. Når han gør det -altså stopper op og ser på dig og ånder ud - rose... ikke i lang tid bare !dygtig! og så gå videre som om det er det mest naturlige i verden at gå der i blæsevejr. Din attitude er utrolig vigtig - 'intet går dig på så hvorfor i alverden skulle det betyde noget for ham'-attituden

håber det giver mening ellers spørg

• #18   16. feb 2011 jeg ville nok finde et eller andet signal hhvor du var stensikker på at få hans opmærksomed. For en gegglet hheest uden opmærksomed kan blive riggtigv farlig!

• #19   16. feb 2011 Humlegaardens Djinn og Silke, det giver rigtig god mening, det du skriver... og jeg synes, det er rigtig gode forslag, du kommer med.

Dog må jeg nok tilstå, at det der med selv at forblive 100% rolig og "cool" kan være svært for mig, hvis situationen ryger på spidsen. Ikke, at jeg skal til at rode mig ud i en laaaaang forklaring om det, men kort fortalt var jeg ude for et uheld i 2007 med en løbsk hest, som jeg faldt af og slog mig temmelig slemt. Det gav mig desværre en række problemer med angst i forbindelse med at ride og i forbindelse med "ukontrollerbare" situationer omkring hestene. Alt det har jeg arbejdet MEGET med henover de seneste 3½ år, og jeg mener selv, jeg er kommet rigtig langt, men desværre sidder der stadig lidt i mig, som af og til stikker sit grimme ansigt op til overfladen, hvis jeg ryger ud i en situation med hestene, jeg har svært ved at tumle, og jeg vel at bemærke kan nå at TÆNKE over, hvad der kommer til at ske først. Et meget godt eksempel kunne faktisk være situationen, hvor jeg skal hente en hest ind fra fold, og jeg kan se allerede, før jeg kommer ind på folden, at hesten er helt oppe at køre og spændt som en flitsbue. For så kommer jeg selv let til at gå og bare vente på, hvornår den eksploderer ved siden af mig, mens jeg prøver at udtænke reaktioner, som kan hjælpe med, at hverken hesten eller jeg kommer til skade.

Jeg gør altid ALT, hvad jeg kan, for at virke så rolig og "ligeglad" som overhovedet muligt, men heste er jo ikke dumme dyr, så trods min kamp bliver jeg ofte gennemskuet alligevel.

Og så er jeg lige så let at forskrække, som hesten er; det vil sige, at hvis jeg stopper hesten op og beder den om at tage stilling (den øvelse har jeg tit brugt, når vi har været ude at gå tur, og hesten bliver bange), og hesten så står stille, men pludselig og uventet springer frem eller til siden på et uventet tidspunkt, så bliver jeg selv enormt forskrækket og har svært ved at få pulsen ned igen.

Alt dette gør selvfølgelig ikke situationen nemmere for Stuntman, ved jeg godt. Men jeg prøver mit bedste. Og jeg vil også afprøve din metode, for som jeg også giver lidt udtryk for længere oppe i tråden, er jeg selv meget ambivalent i forhold til at bruge godbidder mv. i en situation, som ikke helt føles i min kontrol netop pga. vigtigheden af den rette timing, som jeg ikke føler mig helt sikker på, jeg vil være i stand til at overholde 100%.

• #20   16. feb 2011 Ja der er intet som dårlige oplevelser der sætter sine spor - af og til så dybe at det er til evig kamp efterfølgende... jeg kan kun sige, træning træning og atter træning så skal du nok komme efter det smiley Rom blev ikke bygget på én dag - HUSK DET

Nej glem godbidder i denne situation. Mad og angst er ikke kompatible og det giver ikke mening. Det er en holdningsændring der skal til her - ikke tricktræning.

Og jo mere du øver dig sammen med Stuntman jo bedre bliver i sammen. Øv også gerne øvelsen i stille vejr - og ISÆR i stille vejr vil jeg sige - for hvis det bliver en vane for ham at gøre sådan når man bliver lukket ind, så kommer til meget nemmere til ham at tage det roligt i blæsevejr. Heste er jo så dejlige (til tider) at være så glade for vaner - man er nødt til at udnytte denne egenskab når vi kan, selvom vi mange andre gange prøver at bryde dem, da de kan være ligeså irriterende som nyttige... smil

Det handler om at du skal kunne føle tryghed hos dig selv og den kommer ikke bare flyvende til dig, den må desværre trænes og øves på.

Vigtigt er dog også at sige. Lad øvelsen være en række af små delmål. Sæt dig ned og skriv på et papir: hvordan kan jeg dele denne øvelse op i små afdelinger - hvad vil jeg forlange per gang? For hvis du ved på forhånd hvad du forventer af i dag, og det så lykkedes, så bliver det en kæmpe sejr hver gang - i stedet for en række af fiaskoer...

succes afhænger ikke af hvor mange gange Stunt gør det rigtige
    men hvor få gange han gør det forkerte...

• #21   16. feb 2011 Vejrtrækningen betyder også rigtig meget ja. Det er helt korrekt. Jeg lærte min tinker at gå tur alene ved bare selv at trække vejret dybt. Så faldt han helt til ro smiley

• #22   16. feb 2011 Er det kun udenfor, hvilke heste står han med og er der evt luft gennem til stalden??

• #23   16. feb 2011 For at det ikke skal være sådan, at DU forbinder blæst+mørke+stuntman=puls oppe at køre og usikkerhed, så kunne det være at man skulle "snyde" lidt? Måske kunne lidt vat i hans øre hjælpe på blæstens lyde ..? Self start en dag med godt vejr, derefter en aften, en aften med lidt vind og så i noget der ligner nu...
    Jeg ved bare mange heste der har problemer med lyde (fx showheste og sportsheste) benytter sig at tricket med lidt vat smiley

• #24   16. feb 2011 Jeg har faktisk også tænkt på den med vat - jeg har arbejdet fuldtid på travbanen længe og der brugte vi ofte vat så hesten ikke blev forstyrret af hestene ved siden af, andre lyde osv. Men oftest blev vattet brugt for at kunne geare hesten det sidste stykke i opløbet ved at trække vattet ud så den pludselig kunne høre hvad der foregår omkring den - og derfor løbe lidt hurtigere, selvfølgelig med den usikkerhed at den kunne gå i galop...

Jeg tænker så at når man bedøver en sans (i dette tilfælde høresansen) om så andre sanser bliver forstærket!? Vil han blive usikker og måske ikke forstå hvorfor det blæser i næseborene uden at kunne høre vinden - vil det gøre ham mere opmærksom på omgivelserne fremfor Louise?!

Jeg ville i alt fald nok prøve det med vattet (og det skal altså være en seriøs stor tot :)) og evt. putte en hut udenpå (så vattet ikke kan falde ud) en dag hvor det slet ikke blæser og så prøve det igen en dag hvor det kun blæser ganske lidt... så kan du nok bedst få en ide om hvordan han reagerer. For at du ikke skal 'smitte' ham med uro eller undren - så prøv først i boksen og hvis det går fint, luk ham ud på folden og følg hans reaktion...

• #26   16. feb 2011 Endnu en gang tusind tak for råd og tips... smiley

Tænkte jeg at ville forsøge med Humlegaardens Djinn & Silkes løsning med at stoppe ham op og lade ham tage stilling, rose og så fortsætte... og vi startede ud med, at i dag var det lyst. Til gengæld var det så snestorm, så lidt udfordring var der da... eller det skulle man da i hvert fald tro. smiley

Men hvis jeg ikke havde vidst bedre, ville jeg have troet, at Stuntman bevidst var ude på at drille i dag!! *GGG* Det kan han selvfølgelig ikke, ved jeg godt, men hvem tror I, der kom traskende lige så pænt hen og stillede sig op ved leddet, da min kæreste og jeg gik ud for at tage hestene ind der lige før tusmørket ved 17-tiden?? Det gjorde såmænd Stuntman! *GG*

Han fik selvfølgelig MASSER af ros for den pæne opførsel (som er den, han plejer at udvise), og han stod pænt stille, mens jeg satte grimeskaftet på og ventede bag mig, som han skulle, mens jeg åbnede leddet. Derefter gik vi pænt halvvejs hen til stalden, stoppede op og stod stille lidt, og Stuntman så bare på mig og puffede lidt til min skulder med mulen, som om han ville sige: "Hey, mor, hvad står vi nu her for??" Han stod helt pænt og afslappet, indtil jeg gav lov til at gå videre (selv om vi på det nærmeste fik 2 ivrige plage og min kæreste i enden, fordi de ikke er vant til, vi sådan bare lige stopper op), og så traskede han ellers bare lige så pænt med ind i boksen, stak hovedet i krybben efter en mundfuld foder og stod så lige så pænt, mens jeg tog hans grime af, hvorefter han spiste videre.

Hahaha...så kan jeg lære det, kan jeg! *GG*

• #27   16. feb 2011 hahahhaaha... åh ja de heste... de kan så sandelig ta #biiip¤ på os når vi mindst venter det

sikken en dejlig dag det blev der smiley - HERLIGT

• #28   16. feb 2011 Ja, det var rigtig dejligt at kunne genkende min gode "gamle" Stuntman igen. smiley Han fik da også en overordentlig stor nusse- og strigletur, da han havde spist sit aftenfoder. Det ved jeg nemlig, at han nyder. smiley

Men mon ikke, der nok skal komme lejlighed igen til at få prøvet din metode af under lidt mere udfordrende forhold? smiley

• #30   17. feb 2011 Piwi D, når jeg taler om elevatorøvelsen, så mener jeg Ute Lehmanns version, hvor du lægger et pres nedad i grimen og giver efter og roser, så snart hesten følger med... og så gradvist forlanger, at hovedet rækkes længere og længere ned, selvfølgelig. Jeg bruger stort set aldrig godbidder, når jeg træner - kun ved enkelte tricks såsom eksempelvis, når hesten skal neje. smiley

Så vi skal helst kunne det her uden godbidder... da Stuntman er MEGET madfikseret, hvorfor jeg frygter, det i sidste ende vil komme til at stresse ham, hvis jeg begynder at bruge godbidder i hans træning.

Kommentér på:
Groundwork løsning på angst i blæst...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce