{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

er det ok? {{forumTopicSubject}}

er dette ok?

jeg tænkte lidt på denne foderplan, men er de dækket ind?

jeg vil gerne fodre med linemix 100g per 100kg heste, snittet lucerne ca 100g per 100kg hest. og en vitamintilskud.

men er det dækket ind?
hvilken vitaminer er gode?

jeg tænkte både på minivit vinter, salvimin, travo e, eggermans golden miniral, og pavo vital.
primært de to sidste pga af prisen, men tallene skal jo være iorden.

dertil vil jeg suplere med fiberpiller for huld og roepiller til min miniature for mæthed. jeg har en del forskellige heste.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er det ok?
  • #1   11. feb 2011 Jeg synes det lyder meget fornuftigt, hvis altså de får rigeligt med stråfoder smiley

Hvis du vil spare lidt mere, så er fiberpellets mega gode (synes "vores" heste holder ligeså godt eller bedre huld på det end linamix..) Men det er jo en smagssmag. Så længe du giver den anbefalede mængde af vitamin/mineral, så burde de være dækket ind. I hvert fald hvis du ikke overdrevet fodre med lucerne (da det kan ændre i calcium/fosfor forholdet) smiley

• #2   11. feb 2011 Måske skulle man høre hvad produkternes "mening" er, altså dem du har valgt...? - er det fylde, er det energi/mad, er det for at øge tyggetid, appetit eller..? smiley

• #3   11. feb 2011 jeg har 150kg ren lucerne stående som skal bruges - det ikke tilsat noget bare snittet.

de har adgang til fri 1 slets hø jeg brguer 1300kg hø på de 6 heste jeg har inkl 2 pony 1 og 2, et føl og en miniature.

de er alle i pæn huld - lidt til den tykke sidde, de bliver fodret med tjørnehøjs produkter med diverse tilskud så tallene passer.

linemix var for glans og alle de gode egenskaber og ikke så meget for et holde vægten, det klare mig hø super godt i sig selv..

eller kan de nøjes med mindre med de samme resultater?

• #4   11. feb 2011 okay smiley min hoppe for nemlig 700g horsebalance, 200g soyaskrå, og lidt lucerne. hun skulle også have 500g roepiller også fri hø.. men roepiller er hun såå glade for og hold da op hun er tyk!

de har masser af energi og godt for god huld - men mangler glans i pelsen og forbedring og hovkvalitetten som blev meget forværret efter de er blevet skiftet.

hvad med fiberpiller? ødelægger det forholdet?¨
    og er de dækket ind på minivit ellers eller er ca:f forholdet bare pænt smiley

• #5   11. feb 2011 det er jo derfor jeg vil skifte foder - men det er jo ligemeget hvis det er det samme ..

det er seks heste der er tale om, to får kraft, to champ og to horsebalance..

• #6   11. feb 2011 Ved ikke om det er en tilstrækkelig foderplan.

Men kan anbefale vitaminer fra Hippolyt. Jeg bruger selv microvital på 3 år og er meget tilfreds med resultatet. De har også et mindre koncentreret produkt, gemüse kreuter. som også er rigtig fint.

• #7   11. feb 2011 microvital har jeg også brugt som kure smiley et fint produkt..

nu har jeg kigget lidttt mere på surelimb, det lyder super godt men hold da op det er dyrt!

men minivit vinter lyder faktisk også ganske udemærket.

så jeg kan lave en foderplan som hedder fx:

hoppe, 3år, forv 500kg.

250g linamix
    200g lucerne
    50g minivit vinter
    og evt 500g roepiller eller fiberpiller
    og 15-20kg hø alt hvad hun spiser.

er hun dækket ind?

eller min hingst, 5år, skal i genoptræning.

200g linamix
    200g lucerne
    50minivit
    ca 12 kg hø . han spiser ikke mere.
    og evt fiberpiller hvis han ikke får fe nok.

er det så dækket ind af alt? altså fibre, protein, vitaminer og mineraler?

• #8   11. feb 2011 ja, det ved jeg godt .. det er jo derfor jeg spørger mig til råds..

• #10   11. feb 2011 Labaniet, kender du forholdet på fiberpellets (hvilket der blev spurgt om tidligere)?
    Jeg forhørte mig i min foderstof omkring at skifte fra salvamin grøn til golden minerals mht Ca/P hvor de sagde det ikke var nogen problemer. Da jeg derefter lod hestene prøve fiberpellets i stedet for linamix fik jeg det samme af vide... Men bliver nu helt beskymret !

Hestene synes jeg opfører sig på samme måde som sidste år og ser også ud som sidste år. Kun en forskel er sket, og det er at de taber sig mindre og min hest (snart 20 årig araber) holder LANGT bedre nedbør "ude" (=bliver slet ikke kold i år over nedbør, hvilket hun gjorde sidste år..)

Dem der får mest får:
    750 g fiberpellets
    1 sjat olie
    200 g linamix
    1 håndfuld mikroniseret majs (slipper snart op og køber ikke mere)
    1 ikea kop opblødte roepiller
    golden minerals efter behov (opmålt sidste år i bæger, 100-150 så vidt jeg husker?)
    - lyder det helt slemt med forholdet?

Kommentér på:
er det ok?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce