Lidt om hov-mekanismer {{forumTopicSubject}}
..og ikke mindst, så ved I nu, hvorfor jeg er gået over til barfodstrim. Jeg syns også, at det er meget tydeligt her, hvorfor det er så vigtigt, at stimulere hovens sål til sund og naturlig vækst, samt være hys med sur stråle. At glæde sig over, at have en hest der 'kun skal have smed en gang om året' er mildest talt kun pengepungens der glædes. For med mindre hesten selv er fænomenal til at få hoven passet, så er det mere et tegn på at naturlig sund vækst er gået helt i stå og hoven ikke har fuld mekanisme. Jeg kan blive helt panisk over hvad sko, trim uden på hoven, ingen pleje af sål og ikke mindst hvad dybstrøelse/halm kan gøre ved hestens ve og vel. Laminitis, som vises i en af filmene, opstår blandt andet i dybstrølse/halm. Dels, gør amoniakken i halmen/urin hoven 'skør', men dels, gør den dybe halm faktisk også, at hesten går på tå-spidserne og ikke selv kan vægtfordele, hvorved lamellerne bliver overbelastet og pakker sammen eller slipper helt. 10% af hjerte og lungefunktionen kører via et 'gratis-system' gennem hovene. Ved at fjerne hovmekanismen, fjerner vi også en del af 'gratis-systemet' og belaster dermed hjerte og lunger. Min egen Victoria er et godt eksempel. Hun havde sur stråle og næsten ingen stråle i det hele taget. efter hoven er blevet rettet op og mekanismen er ved at være bedre, kan dyrlægen høre en markant forbedring i hendes vejrtrækning og hjertefunktion. Løsdriften er blevet lagt om til tørv. Det har flere fordele. Dels er der altid tørt og blødt leje til hestene, dels, er tørven elastisk og fylder sålen, og sidst, men ikke mindst, så er tørven neutraliserende på ammoniakken.
Jeg vil ikke prædike eller sige tørv og barfod; men jeg vil opfordre Jer til at være OBS på, at strålen rammer jorden, at sålen er sund og elastisk, at lamellerne er sunde og at Jeres strøelse ikke er for dyb. Dyb strøelse gør faktisk også, at hesten skal bruge meget energi OG at den bruger sine muskler forkert.
Sidst, men ikke mindst: Alle mine heste havde faktisk 'karperyg' da vi startede trim og lagde om til tørv. Uden at have gjort noget andet end trim/tørv er alle 'karperygge' væk, overlinjerne er blevet SUPER flotte og vi kan fokusere på træning og ikke kun overlinje-opbygning.
Bemærk hov-væggen, strålen (frog) og sålen - tyk, elastisk og først og fremmest ensartet.
http://www.youtube.com/watch?v=ayEJacuoJ7I&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM&feature=related
dec 2008
Følger: 84 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 184 Svar: 612
Jeg rider rigtig meget turer, på asfaldt, grus og meget andet. Har forsko på.
1. Hesten er meget ømtået, og det gør ondt på ham at ride/gå på grus, hård jord, og endda nogen gange på ridebanen.
2. Pga sne fik hesten skoene her til vinter, hvilket nu resulterer i, at han slidder sine hove skæve og meget flade specielt på asfalten. Turridning pt sat i bero, da hans hove er ved at være helt flade.
Hvordan ville en barfodstrimning kunne gøre sådan at hesten ikke ville have ømme hove, og ikke ville blive slidt ned og skæve.
Ville bestemt vælge barfodstrimning hvis skoene kunne undgåes, og hesten stadig kunne alt det som den kan med sko på.
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 145 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
2. Jeg har ikke set hesten, så jeg kan ikke udtale mig om, hvorfor den slider skævt. Men det en trimmer gør er jo, at rette op på den slags skævheder med hyppige trim, så benstilling eller ryg bliver rettet op.
Men, trim er noget man gør helhjertet eller lader være med. Det kræver en del arbejde at rette op på en hov, som er blevet skadet af sko. Hun eller han ville nok starte med at rette en lille smule, så hele hestens fysik kan følge med. Hoven skal åbnes op igen. Mange opgiver barfodstrim, fordi de simpelthen ikke har tålmodigheden til ikke at ride tur i 6 måneder. Men det, at det tager så lang tid at rette op, burde tale et tydeligt sprog til ejeren om, hvor meget skade der er sket. Selv mine egne heste er skadede af forkert beskæring, og jeg har ellers været super tilfreds med min smed, som jeg altid har syns gjorde et godt arbejde. En trimmer kommer hyppigere end en smed. Trimemren laver hele tiden små justeringer, og det er her, den gode elastiske hov bliver udviklet og stimuleret frem.
Politihestene i england er barfodstrimmede. De klarer hverdagene på gaderne uden problemer. der er 3 2-spand der kører på 'Bakken' (i ved - forlystelsesstedet på Sjælland). De er på arbejde 8 timer om dagen - uden sko, men med barfodstrim/boots.
Trimmere har dog et skiftende ry. Der er flere uddannelser. Nogen tager kun 1 år, andre tager 5 år. Jeg har noget mere fidus til en der har uddannet sig i 5 år end en der har uddannet sig på et år. Men det er jo en helt anden snak. Når/hvis det går galt for en trimmer, skyldes det som regel, at folk ikke har haft nosser og tålmodighed til at gennemføre helingen/omstøbningen + folk vil gerne hyle op om 'nytænkning' som noget forfærdeligt noget. Vi tænker slet ikke over, hvad vores traditionelle smede faktisk slipper af sted med, uden at vi himler op om det... Skæve beskæringer, hovbylder, søm der er slået forkert i... det er 'nåh ja, det sker jo'... skete noget lignende for en trimmer, var der omgående tråde om det.
Du har jo selv oplevet det til araber-show. At stå der og være 'den mærkelige langhårede'. Hvis Kalle var blevet syg eller et eller andet, der skyldtes noget der kunne relateres til dit valg om ikke at klippe, så havde 'det lange hår' fået skylden. Skete det samme for en af de klippede pudsede heste, så havde det været 'nåh ja, det sker jo' (sorry, jeg kan ikke lige komme på et godt eksempel)... Et andet eksempel er jo også Susan. Hun stiller op til stævne, hesten stresser. Straks er det 'horsemanshippen' der er skyld i det. Og ikke een tænker på, at alle de andre heste er mindst lige så stressede, fordi det er accepteret almindeligt.
Lidt om hov-mekanismer
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside