Groundwork

Groundwork

Medlemmer: 2.468
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
1.217 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Galop fra jorden :-) Galop fra jorden :-)

Hej piger! smiley
Jeg vil gerne lære min hopse at galopere fra jorden og ved siden af mig. Hun kan sagtens i skridt og trav. Sagen er den, at hun kan trave super hurtigt så det er ikke bare at løbe hurtigere og hurtigere, for hun traver bare videre xD har prøvet at sætte et lille spring op men det virkede ikke lige i dag for hun travede bare videre, men det er en øvelse jeg går videre på, jeg vil bare gerne lige høre om i har nogle metoder jeg kan have i baghovedet smiley

Det skal lige siges at jeg IKKE longerer, så den metode er udelukket.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Galop fra jorden :-)
  • #1   23. jan 2011 Læs tekst - longerer ikke!

• #2   23. jan 2011 Jeg ville longere;)
    Men når du ikke gør det, så må jeg jo være lidt alternativ. hvad med at indlære et signal. F.eks. sige "Galop!" og så selv sætte i galop:)
    Blive ved med at gentage til hun gør det, og så rose.

• #3   23. jan 2011 Annika:
    Det nytter jo ikke, for hun bliver ved med at trave smiley så hvis jeg siger "galop" tror hun jo det er korrekt når hun bare traver?

• #4   23. jan 2011 Prøv med at "selv" slå i gallop, det hjælper på mine smiley

• #5   23. jan 2011 Hvorfor longere du ikke?

• #6   23. jan 2011 Hvordan har du det med piske?
    Jeg mener ikke, at ud skal slå hende eller noget, men måske lige ligge den let på bagparten for at vise, at du ønsker noget mere.

• #7   23. jan 2011 personlige erfaringer smiley

• #8   23. jan 2011 Det skriver du jo kun fordi de andre skrev det!

• #9   23. jan 2011 Sig galop, tag evt en pisk og lav et smæld i jorden eller lign, lav selv et "galopanspring", krumspring og spurt. så burde hesten blive totalt WEEE og galopere. smiley

• #10   23. jan 2011 Tag den løs på banen og træn det nu når du ikke longerer. Først for at gøre det skal du indlærer et stopsignal der virker meget effettivt. Lad den gå rundt på hovslaget. Gå når den skridter. Få den så i trav på ønsket signal. Når den er det bruger du så pisk what ever, du nu gør for at få den frem og siger / gør et ønsket galop signal. Sætte den i hurtig trav, stoppe du den op med det samme med dit stopsignal, og ignorer den uønsket reaktion fra hesten. Og sådan fortsætter du. Andre måder kan du ikke rigtig gøre.

• #11   23. jan 2011 | Anne & Nattgjola | Play and understanding . :
    Spørgsmål, hvorfor longere du ikke?
    Det er en af de bedste måde, at lad hesten arbejde frit på? :-D..
    Jeg lærte min når jeg sagde "venstre galop" at gå i venstre galop og "højre galop" så går hun i højre galop..
    Det gjorde jeg i forbindelse med hendes tilridning, så hun lærte at galopere på den måde..

det er nok den bedste måde jeg kunne forstille mig :-)..

• #12   23. jan 2011 altså nu ved jeg ikke lige om det er en hest du rider men hvis du gør det så er det jo bare at lære hypsen at sætte i galop når du også siger det samtidig med din normale signal smiley elelrs synes jeg sq det er lidt svært at lære når du ikke longere

• #13   23. jan 2011 Kan godt forstå du ikke longere smiley
    Ved faktisk ikke hvad jeg ville gøre.. Kan du måske sige løbe i rundkreds så du løber inderst og derved skal hesten løbe hurtigt for at følge med?
    Håber du finder på noget smiley Held og lykke!

• #14   24. jan 2011 Jeg har ikke lige læst alles kommentarer igennem, så undskylder hvis jeg skriver noget som allerede er skrevet,

Jeg løslongere mine heste
    . På signal (og kropssprog) og uden pisk, kan de dreje højre, venstre (for at skifte volte) og skridt, trav og galop. Hvilket også betyder at jeg kan sætte dem i skridt trav og galop på stedet og mens jeg er ved siden af dem. da det er ordet galop og et knæbuk (jeg går lidt ned i knæ mens eg siger ordet galop) som er signalet.

• #15   24. jan 2011 Jeg havde en lille pisk med første gang. og så løb jeg ved siden af med et træktov, altså i min pony. Så gik vi i trav og jeg løb hurtigere. Jeg sagde så galop og galloperede selv. Hm, det virkede ikke!
    Så løb vi igen, og denne gang sagde jeg gallop og rørte hende med pisken, det virkede. Virker det stadig ikke så prøv lidt kraftiere. men ikke for hårdt !
    Øv det et par gange, når hun så gallopere skal du rose, men ikke gå i gallop fordi så lærer hun at hun ved at hun ikke behøver at gallopere ret længe.
    Tilsidst kan du tage torvet af og gå ved siden af. Pisken burde du også kunne ligge på at tidspunkt . Men hav en rimelig lang en med så du kan nå hende smiley

• #16   24. jan 2011 Tak! smiley

• #17   24. jan 2011 står i samme boks. smiley
    og må så lige sige til alle jer, der foreslår ''longering''
    - NO WAY! Longer aldrig i galop, da det ligger meget unaturligt at galopere på så en kort volte, for hesten.
    Jeg longere selv aldrig i galop og synes det er det dummeste man kan gøre.

• #18   24. jan 2011 stadig unaturligt, du kommer jo på en eller anden måde altid til at hive, lidt i den indvendige og derfor, bliver hesten skæv i galoppen.

• #19   24. jan 2011 Fri longering er jo noget andet.

• #20   24. jan 2011 Man er også idiot hvis man longerer hesten i galop inden den er klar til det. Det kræver års arbejde i skridt og trav.

• #21   24. jan 2011 Angelika - ja, det er man. Men jeg ville alligevel aldrig gøre det selv.

• #22   24. jan 2011 SRL

Tjaa hvis du kender en bedre måde at arbejde med ligeudretning så sig endelig til.

Og må jeg egentlig høre lidt "logos argumenter" for din holdning?

• #23   24. jan 2011 Det er vel også unaturligt at hesten løber rundt på en lukket ridebane smiley

Når jeg longerer, og er alene på banen, går jeg med ned af langsiden med min hest, lige meget hvilket tempo den er i, så den også får mere eller mindre ligeudretning i stedet for den der ''lukkede lille cirkel'' smiley men de andre har sagt mine bud smiley

• #24   24. jan 2011 EB

Hesten er ikke ligeudrettet når den går ligeud smiley ligeudretning betyder at hesten skubber lige meget med begge bagben. Og dette kan ikke lade sig gøre medmindre man træner hver bagben individuelt, dvs. træner den højre og venstre side af hesten, hver for sig. Ingen heste er født lige, det er som mennesker der er højre og venstrehåndede

Den sværeste øvelse er at få hesten til at være ligeudrettet på en lige linje, ridemestrene helt tilbage fra 1700tallet erkendende dette. På baggrund af den problematik udarbejdede de det som man idag kender som Akademisk Ridekunst, (klassisk ridekunst indholder det også) som er Bent Branderups udplukning af det han mener er de mest nyttige værktøjer til at kunne opnå ligeudretning af hesten. (det skal siges at tyskerne for.. 30-50 år siden red efter de klassiske principper, og ikke det vi ser på tv idag)

Essensens af al ridning er at få hesten ligeudrettet. Er hesten ikke ligeudrettet er den ikke i balance, og er den ikke i balance, ja så opnår man intet med sin ridning da ridning er til for at styrke hesten, både fysisk og mentalt - dette kan ikke lade sig gøre hvis hesten ikke er ligeudrettet/bliver trænet hen imod det.

• #25   24. jan 2011 Ja, det ved jeg sådan set godt smiley Udtrykte mig bare forkert.. Mente at den var rettet mere lige ud, end at gå på en volte konstant smiley

• #26   24. jan 2011 EB

Umiddelbart ved du det ikke at dømme udfra din besvarelse: "Mente at den var rettet mere lige ud, end at gå på en volte konstant"

En hest som går ligeud vil ALTID skubbe mere med det ene bagben end det andet, og på den måde vil den forskyde ubalancen + vægten over på den modsatte skulder og forben.

At kunne gennemføre øvelsen at "være ligeudrettet på en lige linje" er en øvelse som tager mange mange år. Dette kan normalt ikke opnåes før hesten piaffere osv. Hesten træner ikke sine bagben ved at fjante rundt og være skæv i kroppen, eller jo, den træner det stærke bagben hvilket gør den endnu mere skæv i kroppen - dette ønsker man ikke hvis man vil ride hesten.

• #27   24. jan 2011 Jeg ville bare mene, at hvis hesten gik med den konstante ''bananform'' vil den vel under alle omstændigheder være mere rettet lige ud i hals og ryg hvis den ikke skal bøje halsen/ryggen i 'volteformen'. At den altid vil skubbe mere med det ene bagben end det andet giver da lidt sig selv smiley hvis du løber på en slags rideformet bane i 'galop' (altså, ikke lige ud i naturen) vil du jo også lægge mere vægt på det ene ben end det andet smiley

• #28   24. jan 2011 Ordkløver..

Hun mener jo bare at hesten går i en retning hvor den komme ligefrem, og ikke til højre/venstre, ikke bagud, ikke rundt og rundt, men den kommer fra et punkt til et andet uden at dreje. Lige ud altså.

• #29   24. jan 2011 EB

At hesten er lige i hals og ryg betyder ikke at den er ligeudrettet.
    Det er om bagbenene skubber lige meget vægt der bestemmer om hesten er ligeudrettet.

Hesten vil under alle omstændigheder belaste sig selv mere hvis ikke den bliver bedt om at bruge sig rigtig - herunder ved longering som værende "rigtigt".
    At hesten uden rytter gør sig skæv i kroppen og slider sig forkert er egentlig ligemeget, for det er den bygget til. Når der komme en rytter på falder brikkerne fra hinanden og du får en ødelagt hest.

En hest som bliver longeret vil ikke være ligeudrettet - nej. Den vil bære sin kropsvægt på det bærende bagben og derved frigøre sin indvendige skulder for al vægt (dette gælder også udvendige skulder). På den måde vil den være i balance og vil derfor IKKE belaste sig selv negativt.

Rider man/træner hesten uden at tænke på dette vil den blive ødelagt af sin skævhed. Longering muliggører det for os at træne hvert bagben individuelt så vi en skønne dag opnår LIGEUDRETNING. Det smukke ved dette er at også processen efter longering har samme princip som longering; at træne hvert bagben hver for sig ved hjælp af versader, renvers, traversader osv, senere kommer de sværere øvelser.

• #30   24. jan 2011 NHG

Læs flere af ovenstående indlæg. Der nævnes at longering er skadeligt og gør hesten skæv. Jeg redegører nu for at træning uden ligeudretning er det som gør hesten skæv.

• #31   24. jan 2011 okay, det læste jeg først i dit sidste indlæg , ellers kom det ikke frem. Var faktisk spændende det sidste du skrev

• #32   24. jan 2011 Og lige pludselig synes jeg ridning blev aalt for kompliceret XD Ej, det er spændende det du skriver, og jeg ved slet ikke nok til ikke at give dig ret smiley

• #33   24. jan 2011 EB

Hihi, det er meget logisk hvis man lige "tygger lidt på det".

Synes bare det er ærgeligt at så mange siger "longering ødelægger hesten" når de i bund og grund ikke aner hvad der egentlig sker når man longerer hesten. Selvfølgelig skal man kunne finde ud af at longere, det er jo ikke bare at have en snor i hesten og få den til at løbe rundt - for det er fy og ødelægger hesten.

Ridning ER nemlig kompliceret. Det kræver nøje "oplæsning" af vigtige teorier mm. så man får et indblik i hvad der egentlig sker smiley eller også kan man få en dygtig underviser som har læst op for en, og giver en små bidder af teorien hen af vejen :b

• #34   24. jan 2011 Jaa, problemet ved de rigtig dygtige undervisere er bare at de desværre koster en del at få ud, og desværre for meget for en 'fattigrøv' smiley

• #35   24. jan 2011 Syns sq det om longering er det dummeste jeg har hørt længe. Hvis man longere hesten, styrker det hesten og dens balance da det faktisk er sværest for hesten at gallopere lige ud!
    Man kan sagtens longere hesten i gallop. Man longere jo ikke på ikke på en 10 meter volte hvis man longere rigtig ! Der kommer hesten jo ud på en 15-17 meter!
    Hesten kan sagtens klarer at gallopere i longe.
    Jer der skriver at man ikke kan longere hesten i longe, ved tydeligvis ikke så meget om longering!

• #36   24. jan 2011 Team Hoplasa

Prøv at holde debatten sober smiley det hjælper ikke at slå dem i hovedet som mener andet end en selv. Istedet må man komme med gode argumenter så folk kan spore sig ind på ens holdning, eller i det mindste forholde sig til den

Kommentér på:
Galop fra jorden :-)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce