887 visninger
|
Oprettet:
Hjælp, til mit lille 'bukke'dyr'! ;D {{forumTopicSubject}}
(kom til at slette den anden).. når, jeg har en pony som hedder Kiki, jeg er ved at tilride hende men hun bukker helt vildt.. og det er træls for når vi springer, så bukker hun hele vejen over til springet, og så må jeg stoppe hende for sikkerhedens skyld d; nogen der ved hvad jeg skal gøre, jeg fik afvide jeg skulle slå hende med pisken men det kunne jeg aldrig finde på? nogen der kan hjælpe :D?
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
aug 2010
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 388
jul 2009
Følger: 125 Følgere: 112 Heste: 5 Emner: 170 Svar: 1.350
Tanya D - vi har stor tillid til hinanden! (-: & Tak
jul 2009
jul 2008
Følger: 222 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 195 Svar: 879
jul 2009
jul 2009
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 513
Hun slettede den fordi der kom for meget diskution?
Så vil du ikke nok stoppe med alle de beskyldninger? (:
Min 3 årige hingst er også et være bukke dyr, men det er fordi han ikke har været på fold et stykke ti, efter en skade i ryggen (:
Du skal simpelthen bare longere hende før du ridder, så du kan longere hende lidt træt. Så er hun ikke så 'vild'..
Men ligesom de andre, få tjekket hende ved en dyrelæge og tjek en ekstra gang om du lægger sadlen rigtigt (:
jul 2009
jan 2011
Men fx. når min pony går i galop, så driver jeg 'kraftigt' frem ad, så han forstår, at han nok ikke skal gøre det igen, for så bliver det rimelig hårdt (;
Så du skal egentligt 'bare' prøve at drive på hende (:
Har nok ikke vildt meget forstand på det, da jeg ikke helt ved hvordan hun bukker
Men prøv det, hvis du gider selvfølgelig^^
jul 2009
dec 2009
Følger: 57 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 42
jul 2009
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Enten har den ondt/noget genere den.. altså kan være den er øm i musklerne, har slået sig, sadlen genere..
Hvis den har gjort det hele tiden så har den måske ikke været psykisk klar/forberedt godt nok på tilridningen og gør det i stress...
Det kan også være forvirring/stress over ridningen, at den føler sig presset og derfor reagere med buk.. hvis du kun er ved at tilride den lyder det ret tidligt at springe, der skal hesten være styrbar (hvilket den jo ikke er når den bukker) og have en hvis mængde balance og muskler, så måske den bare ikke er klar til det du beder den om..
Du kan også have "lært" den at bukke.. hvis den har været i tvivl om hvad den skulle og bukket for at prøve at fjerne presset fra dine ben (det gør ungheste ind imellem) og du har fået fjernet benene (det kan let ske, især hvis man ikke er forberedt) så har du jo "fortalt" den at den gjorde det rette... det oplevede jeg selv da min skulle lære at galopere.. hun troede simpelthen at galopanspringet betød buk og så i galop.. så er det vigtig at holde et roligt og tydeligt signal (og benene skal ligge fast, ikke tages fra og sparke) indtil den gør det rette og så fjerne benene helt og rose den meget, så man 100 % for fortalt at det er det man ønsker af den..
jan 2009
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 3 Svar: 17
For mig lyder det som om den bare er fræk. Kommer den på fold, for tiden? Som der også er nogen der siger så driv den frem LIGE så snart den bukker..gør den det igen er det bare forfra igen og igen og igen..
Og hvis det var MIG og min pony, havde jeg også taget en lille pisk med og givet den "en i røven" og drevet frem hvis det er klart at det er en frækhed..og så snart den ikke gør det så skal den bare roses til skyerne, også så meget at du tænker at du er helt fjollet
Men sørg for den kommer på fold, får leget og stimuleret sig på alle måder, så den ikke keder sig.
Det er mit råd
nov 2003
jan 2009
Det her skal ikke blive nogen diskussion... men trådens ejer kan tage de råd hun synes hun kan bruge
nov 2003
Eneste tidspunkt det kan forsvares at slå er i livstruende situationer, en hest der står midt på vejen og ikke vil gå, en hest der er ved at ligge sig på sin rytter eller lignende, hvor man bare må have hesten flyttet nu..
jan 2009
jan 2011
Du skal se pisken som en længere arm, altså et hjælpe middel..
Hesten skal selvfølgelig ikke være bange for pisken, men den skal også respektere at ejeren BESTEMMER over den (:
Jeg tror selvfølgelig at du er en af de der bidløse, 'personer'
Som tror at bid dræber hesten (:
Men nej, bid er blot én af de amnge måder at styre hesten på (:
Hesten blev kun avlet, fordi det er en arbejdshest! (:
jan 2009
nov 2003
Og det er jo heller ikke bare min mening at det ifølge DRF's nye regler for i år er forbudt at straffe hesten med pisken..
Team blue: Nu må jeg så grine.. har du overvejet at se på min profil før du kommer med dumme konklusioner ?? for jeg er ikke bidløs, rider skam med bid til hverdag og kun bidløs som afvæksling ind imellem, så ingen grund til at prædike bid over for mig..
Du forstår åbenbart slet slet ikke hvad jeg skriver.. jeg skriver ikke piske er onde og ikke bør rides med, rider selv med pisk og ja en pisk er en forlænget arm og et hjælpemiddel... men den er ikke til straf (hvilket igen er ulovligt ifølge DRF) en pisk er til støtte og hjælp og forstærkning.. at slå hesten giver ikke respekt.. respekt opnår man ved at være rolig og bestemt og tydelig i sine krav og ved at give respekt.. ved at slå opnår man kun frygt..
Hvis jeres forældre slog jer hver gang i lavede en fejl, ville i så respektere dem ?? nej vel, i ville frygte dem..
jan 2011
nov 2003
Og nej heste har ikke onde bagtanker, de gør tingene fordi det er det deres indstinkt siger eller det de har lært virker, de gør aldrig noget for med vilje at genere og de kender ikke til vores ideer om rigtig og forkert.. heste kan ikke planlægge og de kan ikke forudse konsekvens af deres handlinger..
Man stiller da ikke krav ved at slå hesten med pisken (og det er stadig forbudt).. og igen det eneste jeg skriver imod er at slå med pisken, ikke at brugfe den korrekt..
jul 2009
jan 2011
Hun bruger joh pisken korrekt? (:
Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at hun skulle springe af hesten og tæske løs på den med pisken?
Og joh, hesten gør nogle gange noget meget bevidst.. Fx. når en hest bider en anden, er det for at jage den væk? det er ikke et instikt (:
nov 2003
Team blue: Så ved du vist ikke hvad korrekt brug af en pisk er.. en pisk må aldrig bruges til at slå (og igen igen læs DRFS nye reglement straf er ikke tilladt, at slå er at straffe) man behøver ikke tæske løs for at det er forkert... en pisk er en forlænget arm til at give små signaler hvor man ikke selv kan nå og til at understøtte et signal hesten er i tvivl om...
Selvfølgelig er det da pga indstikt at heste jager en anden hest væk med bid.. det er oftest overlevelse, enten pga resurcer (foder eller vand fx) eller fordi den hest er i vejen for noget hesten vil opnå som den har lært er positivt (fx ejerens klap eller at komme først ind).. eller det kan være fordi den vil bestemme over hesten, igen et indstinkt...
Desuden skrev jeg ingen steder at de ikke gør ting bevidst, for indstinkter og indlært handling er da også bevidst, jeg skrev de ikke gør ting for bevidst at genere eller gå imod os.. og at de ikke kan planlægge og forudse ting.. vi kan fx stille et senarie op i hoved, at hvis vi gør sådan og sådan, så sker der sådan og sådan og så kan vi så gøre sådan for at opnå sådan.. den måde kan heste ikke tænke på, de kan kun forbinde ting direkte, fx når jeg gør sådan så virker det ikke hvorfor og hvad den så kan gøre bagefter og hvad konsekvansen er..
jan 2011
Hvad kalder du så en springpisk? man kan sagtens nå derned med armen???? Men, springpisken bruger man også til at drive fremad?? det er dsv. ikke som en forlænget arm, da du godt kan nå derned (:
Og joh, har dsv. læst reglerne, så du behøves ikke at rette på mig (:
Jeg har lært siden jeg kunne ride, at pisken blot er et hjælpe middel, og at når en heste bukker, stejler eller sætter i galop uden rytteren har bedt om det, skal man drive.. Hvis det ikke hjælper, må man gerne 'klaske' (ikke hård selvf.) i røven?
nov 2003
Og nej en pisk er ikke til at drive frem ad.. er man nød til at drive hesten fremad med en pisk bør man se på sin grundridning og hvorfor ens hest ikke kan svare godt nok frem for schenklen...
Så du kender reglerne men opfordre til at bryde dem ??
At du har lært noget gør det ikke korrekt.. jeg lærte også en masse forkert da jeg var ung.. hvis hesten bukker, stejler eller løber løbsk uden grund, bør man finde problemet og løse det frem for at afstraffe hesten der sandsynligvis enten har smerter eller er skrup forvirret..
jan 2011
Forresten... Så må man dsv. gerne bruge pisken til at 'drive' fremad, ligesom spore? har du aldrig lært det, eller er du imod det...
nov 2003
Må er jo så meget sagt, ja der er ingen lov imod at bruge pisk og spore til at drive med, men det er stadigikke det de er lavet til og hvis man skal bruge oisk eller spore for at få hesten frem, så mangler man en hel del i sin grund ridning, begge dele er til at forfine og understøtte hjælperne, hesten skal gå frem for et let schenkel signal ellers er den simpelthen ikke velredet nok.. og jo da jeg for mange år siden (før du var født) gik på rideskole, der lærte jeg også både at slå med pisken og drive den frem med både pisk og spore, men det gør det ikke korrekt og gør det ikke god ridning.. jeg er bare så heldig at have nået et stadie hvor jeg selv kan sætte mig ind i tingene og søge viden og information fra mange steder og ikke blot gør som min ridelære sagde... heldigvis for min hest, da det ikke var hverken pæn eller hestevenlig ridning vi lærte desværre
jan 2011
Jeg har lært korrekt grundridning, da jeg har taget alle ryttermærkerne (1-4)
Og, da min far har vundet DM i military (staves?)
Og, da min nuværende ridelære har redet en del ungheste til, underviser min far og driver sin egen 'rideskole' med rutinerede rytter.
Jeg har gået på 17 forskellige rideskoler, så jeg kan dsv. godt se forskel mellem forkert og rigtigt! (:
nov 2003
Jeg skrev intet om dig og grundridning, jeg skrev at hvis hesten/ponyen ikke svare frem for schenklen men skal drives afsted med pisk og/eller spore, så er den ikke grundredet korrekt, at svare korrekt frem for schenklen er jo det aller første (sammen med stop) man lære en hest..
Hjælp, til mit lille 'bukke'dyr'! ;D
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside