{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sadler på unghest
  • #1   16. jan 2011 bm

• #2   16. jan 2011 Du starter bare med at han for lov at lugte til et underlag og så ligger du det stille og roligt på ham hver gang du stiler ham smiley Når han så er tryg ved det, kan du gøre det samme med en sadle og derefter gjord smiley

• #3   16. jan 2011 Du gør det efter elelr imens du er ved at longere den, det er langt det nemmeste og hesten føler sig ikke "fanget".
    Få en til at holde hesten og start med at smide en underlag på ryggen af den, ikke skån hesten men flagrer gerne med underlaget over og ved siden af hesten. Lig først sadlen på når hesten kan accepterer dette og står stille.
    Derefter lader du hesten snuse til sadlen og lader sadlen røre hesten på skulderen, går hesten væk fra sadlen går du med mens sadlen helst stadig rører ved hestens skulder. Når den står stille tager du sadlen væk og roser kort.
    Prøv at røre hestens skulder med sadlen igen og accepterer den dette ligger du den op på hesten stille, men ikke alt for forsigtigt. Går hesten følger du bare med og holder i sadlen. Når hesten står stille tager du sadlen af og roder kort igen.
    Prøv at ligge sadlen op igen og få evt. hende der holder hesten til at holde i sadlen også imens du klør hesten hvor gjorden skal ligge og fang nu gjorden på den anden side. Er hesten ligeglad så prøv at spænd den stille. Den skal være så stram at den bliver liggende lige til at starte med men ikke strammes så meget at hesten får et chock ;o)
    Er den ligeglad så så drej den rundt om sig selv (mest for at hvis den skulle bukke har du mere styr på den) gerne på begge volter. Tjek hvordan sadlen ligger og prøv at spænd et hul mere hvis det er nødvendigt.
    Her må du så finde ud af om det er nok for den gang eller den skal slippes løs eller rundt i longen ;o)

• #4   16. jan 2011 Vil også sige at du skal starte stille og roligt med et underlag. Og når den så er tryg ved at der ligger et underlag, begynder du at vise den sadlen - så den lige får lov at se hvad det er for noget. En god idé at starte med at ligge en gammel saddel på, for skulle den ryge på jorden er der ikke så meget tabt.
    Men generelt bare gå stille og rolig frem, og lad ham se hvad det er du laver. smiley
    - held og lykke smiley

• #5   16. jan 2011 Jeg startede med underlag, så med gjordstrop og til sidst sadel.... Stille og rolig strammede jeg gjorden til sadlen... vi gik en masse ture med sadel og longerede hende og da hun var fortrolig med det begyndte jeg at rykke i sadlen og ligge mig henover og en dag satte jeg mig på hende uden nogen som helst problemer smiley

Gor fornøjelse!!

• #6   16. jan 2011 Da vores var kommet til sadlen, har de været vant til at der kom alt muligt på ryggen af den, tæpper poser osv osv... så jeg ligger den bare op, gjorden vil jeg spænde så den sider til, men ikke stramt...

• #7   17. jan 2011 Jeg har bare gjort det på staldgangen - ladet hende snuse til sadlen også bare første gang lagt den løst op, 2. gang en uge efter spændte jeg gjord. Hun er totalt ligeglad. De andre jeg har tilredet har jeg ladt snuse til den også også lagt den løst første gang, dog har det været på ridebane jeg har haft gjort det tidligere...

• #8   17. jan 2011 Tak for de gode råd

Kommentér på:
sadler på unghest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce