{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

Hvordan bliver man "familie" vegetar? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Da jeg i sin tid blev pescetar, var det tanken at det ville jeg være indtil at der blev ændret nogle love, skærpet kontrollen og i det hele taget indtil at der blev lidt mere orden på produktionsdyr i Danmark. Nu, hvor jeg er blevet ældre er det rigtig gået op for mig, at det - ligemeget hvor meget vi ønsker det, nok ikke går i opfyldelse - ihvertfal ikke de næste mange år. Det som startede som noget, "jeg synes det er fint at slå dyr ihjel og spise dem - vi skal bare behandle dem ordentligt først" har i takt med at jeg har lært mere om alle de mange etiske og sundhedsmæssige fordele der er ved at være pescetar/vegetar/veganer udviklet sig til noget "jeg kan slet ikke forestille mig at spise kød igen".
Det åbner dog op for en masse spørgsmål, som jeg gerne vil høre jeres holdning til(:
Hvad gør man med mand osv.
Skal jeg lave kød til ham og skal han lave vegetarisk til mig? - eller kan man godt "kræve" at han opgiver kødet?

Og hvad med børn?
Hvad gør man når de får fælles frokostordning i børnehaven? og når de er til fødselsdag og får pølser? Når de er på besøg hos hans forældre?

Hehe, ved godt at det er lidt langsigtet, når man tager betragtning at jeg er 16, men det at det er gået op for mig at det nok ikke er noget jeg stopper med foreløbet har bare lige sat en hel masse spørgsmål tegn(:
Jeg glæder mig til at høre jeres mening!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan bliver man "familie" vegetar?
  • #1   16. jan 2011 Personligt har jeg det sådan at jeg helst vil finde en vegetar. Lykkes det ikke så skal der respekteres at der ikke skal være kød derhjemme, og så vil jeg ikke blande mig i hans valg på arbejde osv.
    Hvis jeg får børn en dag så vil de blive opdraget 100% vegetarisk og det kommer ikke til diskussion smiley

Prøv at kigge på vegetarkontakt.dk - der er de spørgsmål rejst mange gange smiley

• #2   16. jan 2011 Jeg går ind for at man har sin egen frie vilje og jeg mener ikke man kan kontrollere kærlighed. Finder jeg en ikke-vegetar kærester vil jeg acceptere det 100% og han må for min skyld gerne have kød i huset han skal bare selv lave maden osv... Syntes det er ondt at man skal påvirke andres mening og ville aldrig sige til en person jeg boede sammen med at de ikke måtte have kød i huset. Selvom jeg er imod det har jeg stor respekt for andres meninger og mener det er vigtigt vi har hver sin mening.

Ang. børn er det jo noget man ville skulle snakke med sin mand om. Hvis han ikke er vegetar og man selv er, Men jeg kender en der er vegetar og som har børn i børnehaven/skolealderen og det er der ingen problemer med smiley

• #4   16. jan 2011 Jeg tror ens tolerance ændrer sig med tiden smiley På et tidspunkt når de fleste til et punkt, hvor kød er = lig og ikke = kød. Og hvem vil have lig liggende i køleskabet x)

• #5   16. jan 2011 Camila: "
    Jeg går ind for at man har sin egen frie vilje og jeg mener ikke man kan kontrollere kærlighed."

Dette er en meget paradoksal sætning. Hvis man har sin egen fri vilje, har man også valget til at ignorere kærlighed - og derved også kontrollere den.

Jeg er enig med Andrea. Jeg har heldigvis en vegansk kæreste, som jeg regner med at blive sammen med til evig tid (ellers var der jo ingen grund til at være kærester), og derfor bekymrer jeg mig ikke rigtigt over disse ting. Men skulle han blive kødspiser igen - så vil jeg ikke have det i mit hus!!

MEN! Her er jeg nok lidt dobbelt-moralsk, for skulle vi så engang fejre jul i vores hus med familien, er jeg nok nød til at accepterer at de medbringer kød. Og så kan jeg ligeså godt acceptere at han f.eks laver kød til højtider.

• #6   16. jan 2011 Signe: Der tror jeg nu også jeg må være enig - ifht højtider.
    Desuden så har jeg planer om at have en kæmpe gård, hvor der bl.a. skal være bosted for unge men også ridelejre osv. og der må jeg acceptere at der til tider skal være kød til måltiderne for de unge. Ligesom med vores ridelejr til sommer - Der vil være en del vegetarisk mad, men der vil også være kød.

• #7   16. jan 2011 Hvis man finder "the one" tror jeg sgu ikke der er nogen, ligegyldig hvor heftigt de står retorisk i denne debat, som vil smide personen ud pga. en detalje?

Den person, jeg ville passe rigtig godt sammen med, er i hvert fald nok et grundlæggende humant menneske. Og ville dermed nok forstå mit valg - og evt. selv blive påvirket

Min grænse med kød går ved at købe det. Jeg vil gerne omgås det, omgås mennesker der spiser det, have det i mit køleskab.... men jeg vil ikke købe det og på den måde støtte produktionen. Jeg vil ikke være årsag til, at der er en, der går ud og køber noget kød - dette ville man vel også indirekte blive, hvis man lavede mad med kød.... (numindre det var skraldet eller på en eller anden måde var der i forvejen)

Tvivler stærkt på, jeg får børn. Men hvis jeg gør, skal mine valg og idéer BESTEMT ikke trækkes ned over deres hoved og indflyde dem fra start. Ligesom med rygning - jeg stopper for livstid med at ryge, hvis jeg får børn. Jeg vil naturligvis, når de er store nok, forklare dem hvorfor. Og jeg vil ikke købe kød og lave det til dem. Men jeg synes, det er en forfærdelig holdning at have, hvis ens børn ikke må spise kød ude, selvom det "udelukker" dem socialt!!

• #8   16. jan 2011 Røsle: Det er for fjollet at sige at spisevaner udelukker nogen socialt ! Det handler bare om at opdrage sine børn til at være stærke, og have styr på de gode argumenter og selv være klar over hvorfor de er vegetar. Muslimske børn bliver jo heller ikke mobbet med at de ikke spiser gris - Det gør de bare ikke.

• #9   16. jan 2011 Jeg vil aldrig nogensinde være sammen med andet end en veganer.
    Og hvis jeg skal have børn, skal de også være veganere.

• #10   16. jan 2011 Røsle: Når man er kærester og senere bliver (hvis man er til sådan noget) gift så deler man oftest økonomi. Jeg tror det bliver svært ikke at støtte kødindustrien når man er i et forhold hvor den ene spiser kød. Men jeg forstår godt dine tanker.

Når du så skriver at du vil fodre dit barn vegetarisk og tillade at det i sociale sammenhænge spiser kød, så glemmer du at at vegetarisk barn faktisk bliver syg af pludselig spise kød. Vi snakker dårlig mave.

Jeg har overvejet at mine børn skal spise vegansk hjemme og vegetarisk ude. Men det hjælper bare ikke hvis mælk og æg gør dem syge.

• #12   16. jan 2011 Jeg er helt enig med Røsle

• #13   16. jan 2011 Min kæreste er ikke vegetar og har ingen interesse i at bive det - vi har været kæester i 9 år til oktober og jeg har været vegetar i en 6-7 år, så vi fandt sammen før jeg blev vegetar og dermed synes jeg ikke jeg har nogen ret til at gå ind og ændre på noget..

Mht børn så bliver de en blanding - mor laver vegetarmad og far laver kød, så må de selv tage stilling til det når de bliver ældre - og spørger de hvorfor jeg ikke spiser kød, så får de et ærligt svar!

Kommentér på:
Hvordan bliver man "familie" vegetar?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce