26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Pee Wee-bid - kender du det ? :) {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen, håber i kan hjælpe mig lidt !
Jeg har redet bidløst i 2 år efterhånden, og det er jeg utroligt glad for - og det er egentligt ikke noget jeg har lyst til at ændre på, <i>men</i> siteuationen er sådan, at jeg nok skal prøve og tilkøre en lille pony her til sommer, og nu siger alle til mig, at det ville være uansvarligt at køre bidløst - og jeg har ikke lyst til at få flere huk og hak end jeg allerede har for mit valg at ride bidløst. Derfor har jeg søgt efter nogle alternativer og er endt ved Pee Wee-biddet, som er et anatomisk bid - formet så hesten skulle få mest mulig frihed og som ikke påfører hesten smerte.
Biddet kan ses her:
(link fjernet)
Biddets funktion er forklaret her (engelsk) :
(link fjernet)
Jeg vil så gerne høre, om nogle af jer har prøvet dette bid og hvad i synes om det?
Desuden er ponyens bid 12,5 cm - lige hvor grænsen fra standard til medium går, så hvilken størrelse ville du så vælge?
Hvis jeg skal se på det rent økonomisk ville det jo være smartest at vælge det i medium, da det passer flere heste - men det er selvfølgelig vigtigst for mig at det er behageligt for hesten at havde biddet i munden.
Dette emne er <i><b>IKKE</b></i> lavet for at diskuterre bid vs bidløs eller for at skabe debat om hvorvidt biddet er godt eller skidt - jeg vil bare gerne høre hvilke erfaringer i har med dette bid og måske hvad i selv ville gøre i min siteuation
Mvh F&F
jan 2008
Følger: 144 Følgere: 129 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 192
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
jan 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 11 Emner: 107 Svar: 1.064
Jeg ville nok vælge mellem, da det nok er værst om biddet er for lille.
Jeg er enig i at du nok skal køre med et bid, da det er meget mere på spille om du mister kontrollen med vogn. Det kommer større skade på hesten og den kan nemmere rende ned andre og skade dem også.
Om ikke du køber dette biddet har jeg fået anbefalt Monty Roberts biddet, da det også ligger godt i munden på hesten og det smager godt.
jan 2008
Følger: 144 Følgere: 129 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 192
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg vil ikke bruge Monty Robert' bid da jeg synes det er for tykt og tungt - men tak for forslaget
*Team* Trust and Harmony* : Ham jeg skal arbejde er temmelig nervøs af sind - så hvis jeg kan finde et "hestevenligt bid" vil jeg helt klart tage det i brug
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
men du ved jo hvad jeg synes om biddet.
Jeg synes ikke bid skal være store, tunge eller smage af noget... så det her bid er perfect, og belagt med sweet iron på hele stangen, der sørger for maksmal glid gennem munden.
Pee Wee-bid - kender du det ? :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside