Balleforskydning m.m. {{forumTopicSubject}}
Jeg har et spørgsmål vedr. balleforskydning og efterfølgende skævhed i muskulaturen.
Jeg solgt min plag, af eget opdræt, som 2 års og køber ham nu endeligt tilbage efter knap 3 ½ år.
Da jeg solgte ham gik han med ringsko pga. balleforskydning på begge forben. Han blev solgt som hyggehest og der blev han tilredet som tre års, hvilket var alt for tidligt for ham og hans lange ben. De tog ringskoene af ham og beskar ham normalt.
Han blev solgt sidste år (2009) i april for rigtig mange penge, men efter knap et ½ år var han halt, især på den ene volte.
Hende der havde købt ham fik ham tjekket igennem og en dyrlæge i Jylland kom frem til (efter længere tid), at hans ene forben er længere end det andet og at han er blevet redet skæv i muskulaturen. De solgte ham billigt til en der passede ham og nu fik jeg endelig muligheden for at købe ham tilbage og når han ankommer i januar, så bliver han hos mig for altid.
Nu er mit spørgsmål.. Han går nu igen med ringsko og er ikke halt på ligeud distancer hverken i skidt, trav eller galop. Han har ingen smerter og jeg ville derfor høre om man kan "genoptræne" en skævhed, altså om man med tid, tålmodighed og træning kan træne skævheden væk, så han ikke står og for spændinger i ryggen - kan forstå på hende der har passet ham, at han låser i ryggen og skal "låses op" ca. hver 1½ måned.
Jeg vil kun det bedste for hans skyld, da han betyder alt for mig og tænkte derfor om man kunne afhjælpe hans skævhed og at han derefter kunne holde længere og ikke skulle have brug for en kiropraktor hver 1½ måned...??
Hvad er jeres erfaringer..??
Nogen gode råd..??
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.124
Spekulerede på om man kunne sætte en tykkere sko på det kortere ben, så han blev mere lige der? Ligesom man gør med mennesker. Men aner ikke om det er muligt :o)
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Ville nok starte forfra og ikke ride ham, låne nogle bøger omkring ombygning af muskler og genoptræning...
Kan anbefale:
Heste træning - Arbejde fra jorden af Lesley Bayley ISBN nummer 87-7857.467-6.
Der er mange forskellige små øvelser som hjalp min hest og mig da jeg skulle træne balance med ham og opbygge muskler...
Så er der dem på BlueBerry Hill og Andrew Mclean der vil nok også finde nyttige redskaber
Nu har jeg så ikke den store erfaring med lige balleforskydning, men mon ikke man kan gøre noget!
Held og lykke
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
Prøv at tage kontakt til nogle undervisere. I mine ører lyder det nemlig ikke umuligt.
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Men du burde da kunne genoptræne ham, du får nok ikke en hest der kan springe LA baner og lave galoppiruetter men mon ikke du kunne gøre tinegne bedre for ham ved at genoptræne ham korrekt
Balleforskydning m.m.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside