{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

hesten ude om vinteren? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige nogle spørgsmål til jer.

Hvor meget har i jeres heste ude om vinteren?
Hva med hvis det er glat ?
Hva hvis det er sne?

Jeg har altid haft min hoppe ud i nogle timer.. ikke meget da hun er en fræser pony og løber rigtig meget, og vores jord er af lort til. Så hun kunne let vælte.. det kom så til at hun brækkede benet og skulle aflives her den 9.12 smiley
siden den dag er jeg bange for at lukke hestene ud når det er sådan som det er nu?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hesten ude om vinteren?
  • #3   13. dec 2010 Denne slags ulykker kan desværre nok ikke undgåes, og vi kan jo ikke pakke dem ind i vat hver eneste dag, for så er det ret meget imod deres natur....
    Men vi har jo løsdrift og før vi havde det var mine heste ude HVER DAG også selvom det kun var en times tid i blæst og sne, for de brænder bare sådan inde af at bare gå inde hele døgnet....
    Men fordelen ved løsdrift er jo at hestene hele tiden vænner sig til ændringerne i vejret og ikke mindst i jorden, så det kan klart anbefales.... smiley

• #4   13. dec 2010 Jeg har 7 de gå alle sammen på samme fold det er kun de 3 af dem der kommer ind om natten, de sidste 4 gå i løsdrift. Jeg fodre dem ca. kl. 6.00-6.30 og nar de har spist få de en bundt hø osv. ud på folden så er der steder de kan gå ind i læ. men så lukker jeg dem ind ved 18-19 tiden =)

Har også en lille ræser men han er lidt af en efteraber så han gør bare det som de andre gør og de går fint. =)

• #5   13. dec 2010 Jeg har ikke mulighed for løsdrift desværre.

Nej hun var en meget hidsig dame. Altid efter de andre for at "drille" dem (: ..

• #6   13. dec 2010 Døgnet rundt smiley

• #8   13. dec 2010 MIne 2 står ude i løsdrift døgnet rundt. smiley
    Men mine er nogle ældre dovne heste (Fjordhest og Islænder) Og deres racer er jo vant til klimaet.
    Jeg rider bare ikke når der er sne og man kan ikke gøre noget ved det.

• #9   13. dec 2010 Vores går ude i løsdrift og har de gjort siden vi fik dem smiley dog har der været en vinter hvor vi "bandt" dem inde i rundbue hallen pga for voldsomt vejr.. men de ku vende sig, ligge sig osv.. så 24/7 smiley

• #10   13. dec 2010 ej det er jeg ked af at høre smiley

Hvor meget har i jeres heste ude om vinteren? - <i>fra kl. 07-16.30</i>
    Hva med hvis det er glat ? <i>der er glat lige nu, men mine hypper laver ikke andet end at stå og glo xD</i>
    Hva hvis det er sne?<i>det er islænder og shetlændere, så det tager de sgu ikke skade af (:

• #11   13. dec 2010 mine står i løsedrift. de får lov til at være heste, jeg pakker dem ikke ind i vat. jeg ser dem sjælent løbe. og der er utroligt jævnt på deres fold(-:

• #12   13. dec 2010 mine er ude hver dag uanset vejret fra kl 9 til sidst på eftermiddagen smiley og de har hø og halm på folden så de hele tiden har noget at lave så de ikke keder sig. smiley

• #13   13. dec 2010 smiley

• #14   13. dec 2010 Døgnet rundt smiley

• #15   14. dec 2010 hej mine kommer ud hver dag kl 8 og ind omkring kl 16 ...

• #16   14. dec 2010 Mine er pt i løsdrift. Så de løber ikke så meget. Så dem dog lige i forgårs tage en rigtig legetur, hvor de bukkede og løb lidt rundt på det stykke af folden som er plan. Meget af vores fold er desværre temmelig ujævn, og nu frosne knolde, men de ved det og passer selv på når de går der.

De bruger meget tid på at finde lidt græs under sneen. og ellers står de og æder hø og halm.

De to af skal dog på stald når stalden er lavet færdig, men de vil stadig blive lukket ud 10-12 timer hver dag uanset vejret.

• #17   14. dec 2010 elsker min freja

Er dine heste virkelig kun ude 4 timer hver dag?...
    så de står inde i en boks, ca. 3x3 meter 20 timer om dagen.. puh

• #18   15. dec 2010 Jeg har 6 i min stald og de går i løsdrift, men to af dem er på stald fra 20 til 4.30 om morgenen nu pga. dem der har ryddet sne på vejen har lagt det oven på vores hegn så de kan gå over og nu er hegnet gået i stykker. Så har kun rideBANEN TIL DE TO SMÅ ØV..
    MIne bliver altid lidt fjollet de første dage hvor der kommer sne, løber og bukker og leger, men derefter går de bare stille rundt.. Jeg frygter også altid at de skal falde. Mange der ikke har hest syntes også det er et stort farlig dyr, og ja det er store kræfter vi har med at gøre, men trods det rider,springer osv. vi jo selv om det kan være farlig. Vi skal passe på men ikke glemme at leve livet. 2 benet og 4 benet

• #19   15. dec 2010 Jeg er altid så mange for, at de styrter og brækker noget :s..
    fordi det er jo sket ved mig.
    Så er jeg bange for det sker igen /:

• #20   15. dec 2010 Janine

er ked af at sige det.. men man kan ikke forvente andet af heste som ikke går ude hele tiden. De vil jo blive overgearet af at endelig komme på fold og derfor sprælle rundt, selv når der er glat. smiley

• #22   15. dec 2010 elsker min freja

Mudret? det må være en "frimærke fold", de er heller ikke det mest optimale til hestebrug.

Kan du virkelig ikke se problemet i at hesten står stille i boksen i 20 timer?..
    det gør en hel del ved hesten, for at nævne nogle: stofskiftet, regenerering af muskelceller, korrekt slid af hovene

Det er jo det samme som at sige.. at hvis du er proff. fodboldspiller, at det er helt fint kun at ku bevæge sig i 4 timer om dagen, og så ellers skulle sidde bom stille i de resterende 20 timer.

Kan du virkelig ikke se det?

• #23   16. dec 2010 elsker min freja

Jeg slapper fint af, og jeg skriver endda til dig i en ordenlig tone. Vi må have misforstået hinanden en smule. Jeg spørger ikke for at provokere, jeg spørger fordi jeg undrer mig, og er chokeret.

Det er fint du bruger loven som argumentation, men du besvarer ikke mit spørgsmål. Men må antage at dit svar så er nej

Der er da masser som hestene kan spise og lave på folden? under sneen er der græs, og smider man hø ud til hestene så har de endnu mere at spise. Men der er jo intet at undre sig over når det er en frimærke fold, den blir jo revet op i løbet af no time = mudder og intet græs. Så er det da klart at hesten ikke kan "finde på noget at lave".

Tja min hest står ude på landet, privat. Har haft på ridecenter 2 gange, og aldrig har min hest haft det så dårligt fysisk. Hans krop har været stiv, svært ved at sætte muskler, tynd mave og stresset.

Jeg har været heldig at finde en privat der har kæmpe landarealer. Her går der kun min hest og en mere, der er nok 1 km fra den ene ende til den anden. Der er kæmpe bakker, 2 skove og en sø. Så min hest har masser at lave, og masser at gumle i! Er der et kritisk lag sne, kan han rende ned til skoven og gumle på grenene, eller finde læ dernede hvor der stikker nogle græstotter frem.

Jeg er bare chokeret over hvor normalt det er at have hesten i boks, mere end 50% af dagen. Derfor spørger jeg dig hvorfor, om det er pga. at du ikke kender til de "konsekvenser" det har for hestens fysik og psyke eller andet? Du skriver godtnok at du ikke har andet valg.. men det kan da umuligt passe at der ikke findes små private gårde rundt omkring med store arealer til fold, iforhold til antal heste.

• #24   16. dec 2010 elsker min freja

Jeg kan godt se problemet når forholdene er sådan. Men kan du virkelig ikke finde et sted hvor det er bedre? Odense minder om århus, og i udkanten af århus vrimler der med løsdrifte osv, så det ville undre mig hvis man ikke kan finde noget fornuftigt 10 km fra odense centrum

• #25   16. dec 2010 elsker min freja

nu har jeg lige kigget hurtigt på krak. I en radius på 10 km fra centrum ku jeg finde mindst 30 gårde tegnet ind på kortet..

Kommentér på:
hesten ude om vinteren?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce