821 visninger
|
Oprettet:
hingst {{forumTopicSubject}}
jeg har gået et stykke tid og overvejer frem og tilbage om jeg skulle købe mig en hingst, så jeg ikke altid skal ud og ha bedækket mine hopper. men jeg har desværre haft en ddårligt oplevelse med en hingst jeg havde for et par år siden, så er blevet skræmt lidt hvad hingst angår.
så jeg ville høre hvad jeres erfaringer er med hingste hold.
jul 2007
Følger: 137 Følgere: 136 Heste: 1 Emner: 204 Svar: 1.861
Men hingstens temperament har også meget at sige.
Jeg er rigtig glad for at have min egen hingst herhjemme
mar 2006
Følger: 115 Følgere: 119 Heste: 16 Emner: 29 Svar: 320
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Alle hingste skal selvfølgelig opdrages og kende deres plads, men hvis de er det om man håndterer dem regelmæssigt, skulle der ikke være nogle problemer i at holde hingst. Det skulle da lige være hvis temperamentet er helt ad helvede til, men nu har man jo inden for racen avlet efter et godt temperament samt arbejdsvillighed og lydighed i så mange år, så de fleste hingste indenfor racen burde efterhånden have et ret fornuftigt temperament.
okt 2004
feb 2006
Følger: 55 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 33 Svar: 178
vil meget gerne kigge forbi, når vejret altså synes det skal blive bedre.
vil i så anbefale man får et føl som man selv kan præge? eller er det bare mig der har været enorrmt uheldig.
den jeg havde angreb mig i folden og kunne ikke holdes inde ei boksen den kravlede simpelthen ud, og stejlede op en af, og der var slet ingen kontakt med den, når man havde fat i den, som om den bare lukked helt a.
okt 2004
Var det en renracet shetlandsponyhingst?
Der vil du helt sikkert få et helt andet syn på hingstene når du kommer på besøg hos os. Det er nogle værre små kæle-trolde der løber i røven på en og vil nusse!!
Det er jo altid sjovt selv at avle en hingst og følge den fra føl og til voksen. Men selekstionen er jo hård til hingstekåringen, så man risikerer også at man har gået og lagt en masse energi og kræfter i en hingsteplag, der ender med aldrig at blive godkendt. Så der er fordele og ulemper ved begge valg - avle selv eller købe en færdigkåret.
Som det er nu har man faktisk mulighed for at købe færdigkårede hingste til meget rimelige penge, og hvis du så samtidig har mulighed for at komme og møde hingsten først, kan du jo sikre dig at kemien mellem jer er ok.
Når så du har din egen hingst, kan man også bedre slappe af og avle nogle føl, og så evt. vælge et eller to hingsteemner ud blandt føllene, som man kan prøve at se hvordan de udvilker sig.
Men synes da helt bestemt vi skulle aftale at du kan kigge forbi når vejret tillader det. Så kan vi jo bare finde en dag hvor jeg også skal på gården hvis det er
feb 2006
ja det nemmeste ville jo være at få en der er færdig kåret.
men ja vil meget gerne komme når vejret gider at blive lidt mere normalt igen
okt 2004
Du skriver bare når du har tid til at komme, så fnder vi en dag der passer.
feb 2006
hingst
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside