4. dec 2009 Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 420
Hjælp til tillidstræning Hjælp til tillidstræning
Hej.
Jeg er så heldig lige at have fået part på en skøn hest. Men da jeg var ude og prøve ham gled han og det endte med at jeg gled af. Intet skete meg ham eller mig. Men nu er han nervøs når vi er ude at ride. Jeg var der ude første gang alene idag og han var meget opmærksom, var han ikke da jeg prøvede ham. Og ville næsten ikke væk fra stalden. Så jeg besluttede mig at ride tilbage og overhygge med ham i stalden. I stalden var der intet, og er ved at lære ham at kysse. Tænkte det måske kunne vise at jeg ikke var bange for ham og vi kunne have det sjovt samtidlig.
Men nu vil jeg høre jer, om I kender nogle gode øvelser for at skabe tillid imellem en hest og rytter. Må meget gerne være hygge ting på staldgangen, da vores bane er MEGET mudret i øjeblikket. Men øvelser jeg kan lave ude på ridebanen, tager jeg selvfølgelig mere end gerne imod, da det nok vil hjælpe mest og som jeg kan bruge når vores bane er blevet bedre.
Håber at indlæget hører til her, syntes jeg selv, men er lidt i tvivl
- Sofie
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Hesten skal ikke have tillid til dig - det handler nok mere om at den er faldet og derved usikker på underlaget der jo er usikkert.
Så vil gætte på at hvis den bliver mere sikker på benene og finder ud af at mudder ikke nødvendigvis er = at glide.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Ikke rigtigt.... Hesten har fået en dårlig erfaring med mudder - det mener jeg ikke du kan ændre ved at lave nogle øvelser fra jorden :), det hænger jo ikke sammen de to ting.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 420
jan 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 395
Når jeg skriver basale øvelser mener jeg f.eks stop - gå bagud - trav - følg efter og så vidre. Når hesten har fået den forståelse kunne du evt. prøve at gå en lille tur og vise hesten at det her ikke er farligt. F.eks hvis hesten ser et skilt den er bange for (dette kan være meget andet) så ha fat i hesten hvis den skulle gøre noget, men eller så stop op og berølig så hesten ved at snakke med en blid stemme eller "rose" hesten (bare ved at klø den eller ligne)
Det ville jeg gøre og så når det var ved at være på plads ville jeg træne dette fra ryggen.
Det vigtigste er at hesten stoler på det du gør og at du beroliger den og viser at tingne ikke er farlige.
Bare hvad jeg ville gøre
Blogger
Følger: 296 Følgere: 341 Heste: 3 Emner: 378 Svar: 1.420
- Når hesten ikke længere er urolig, kan du så sætte dig op på den.
Ellers så øv tilvænninger til farlige ting - evt. ved hjælp af positiv og negativ forstærkning.
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 184
Mit gæt e at det faktisk er dig der er lidt nervøs, det smitter af på hesten fordi de aflæser kropssprog, så bliver du mere nervøs og så ruller lavinen.
I skal opleve ting sammen, gå tur, nusse og strigle alt hvad du kna komme i tanke om og når I så begge er rolige omkring hinanden er I klar til en ridetur.
Og rigtig god tur
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.994
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 184
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.994
Hjælp til tillidstræning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside