{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Perlino/Cremello? {{forumTopicSubject}}

Vi har en 1 års BEC hoppe, som vi er i tvivl om, er Perlino eller Cremello. Vi kender ikke så godt til forskellene, udover at der skal være to gange rød grundfarve for cremello, ikke?
Vi ved med 100 % garanti at faderen har et rødt gen. Hoppen er vi tvivl om. Vi ved hun har røde forfædre, men det røde gen kan jo bæres skjult, så om hun har det ved vi ikke. Hun er skimmel nu, men født dun. Det samme er faderen i øvrigt.

Det er Auriklens A Kind Of Magic det drejer sig om, mon der er nogen af jer der er eksperter i BEC farverne der kan se på billederne hvilken af de to hun er?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Perlino/Cremello?
  • #1   20. nov 2010 Hun er cremello, deet kan tydeligt ses på dine småføl billeder, fra sommer. Hendes man er tydeligt lysere end kroppen, hvilket gør hende til cremello.
    Kig MiTho´s Crazy Diamondi min profil, hun er perlino smiley

Men lige en rettelse, forældrene er ikke oprindeligt dun, men buckskin. Dun er nemlig ikke et cremegén, men et blakgén..

• #2   20. nov 2010 Ok, mange tak (: Det betyder vel så at moderen er i besiddelse af et rødt gen ikke?

I connemaraforeningen hedder det dun, uanset om det er med cremegen eller blakgen.

• #3   20. nov 2010 Ja det betyder det, ellers ville hun være blevet perlino smiley

Det ved jeg egentlig godt, men det er bare ikke rigtigt, hvis vi skal snakke cremefarverne.. Egentlig mærkeligt, de aldrig har lavet det om...

Forresten da et flot føl, og hun har meget farve på, det kan jeg lide, så kan man rigtig se aftegn osv..

• #4   20. nov 2010 Ok, godt nok, dejligt at vide (:

Mja, jeg ved ikke om man kalde det forkert som sådan. Det har altid heddet det i Irland. Selvfølgelig er det rart at kunne skelne, men det kunne ligeså godt være den anden farve (uden cremegenet) der havde fået en anden betegnelse.

Jaa, nu er jeg ikke selv så glad for de blå øjne, men selve farven er flot - og en god farve at avle på hvis man godt kan lide dun (buckskin) og palomino, som vi bestemt godt kan hjemme hos os. Desværre har damen bare tænkt sig at blive for høj /;

• #5   20. nov 2010 Gud er det sådan man ser forskellen smiley
    Vi har selv haft en BEC men ved ikke hvilken slags hun var.. Hun lignede mest MiTho's crazy diamond i farven..

Hvad så hvis man har en palomino og man ifoler den med en rød hest? Får man så stadig en palomino eller er det kun med Cremello den er sikker?

• #6   20. nov 2010 Desværre holder den ikke altid helt den med manen, da det ikke er altid at den er mørkere hos hhv. perlino og smokey cream.
    Den eneste måde man kan vide sig 100% sikker er ved at lave en test, for at tjekke grundfarven.
    Rød grundfarve = cremello
    Brun grundfarve = perlino
    sort grundfarve = smokey cream

Udover det er det stort set umuligt at se forskel på om det er perlino eller smokey cream, selv når så manen er mørkere end kroppen smiley

• #7   20. nov 2010 Anna F

Vi har også en plan om at få hende gentestet hvis vi stadig har hende når hun bliver gammel nok til at indgå i avlen. Men bare af nysgerrighed ville vi gerne vide det, da vi ikke selv er så meget inde i BECernes farveforskelle.

Smokey cream kan hun vel ikke være da begge forældrene er født dun/buckskin?

• #8   20. nov 2010 Det kan hun sagtens... hvis de begge er heterozygot for brun smiley

• #9   20. nov 2010 Hingsten har avlet røde føl, så kan han vel ikke være homozygot for brun?

• #10   20. nov 2010 Jo det kan han sagtens... hvis han er: Ee Aa smiley

• #11   20. nov 2010 Hold da op, der er nogen ting at lære (;

Men nu er der ikke så mange sorte connemaraponyer, så jeg vil stærkt betvivle at hun skulle være Smokey Cream, Perlino eller Cremello virker væsentlig mere sandsynligt hvis det er.

• #12   20. nov 2010 Ja det kan sagtens være... Er ikke så meget inde i Connemara. Hvad med alle skimlerne? Er de oftest født brune og røde så?

• #13   20. nov 2010 Sikke noget vrøvl jeg fik skrevet xP
    Jeg mente:
    Hvad så hvis man har en perlino og man ifoler den med en rød hest? Får man så stadig en palomino eller er det kun med Cremello den er sikker?

• #14   20. nov 2010 Anna F
    Jeg vil give dig ret, men hende her er markant mørkere på kroppen, hvilket ikke skulle kunne lade sig gøre på en perlino, da den jo netop skal have mørkere bene, man og hale.. Så jeg vil stadig mene, hun er cremello.

• #15   20. nov 2010 Der rigtig mange der fødes enten brune eller dun (Buckskin). Nogle stykker fødes røde og palomino. Der er også nogen der fødes sorte, men det er ikke mange og det er meget sjældent de holder farven - en del af dem kommer sikkert fra homozygote forældre kan jeg forestille mig? Derudover er der også enkelte Roan connemaraponyer.
    Der er et par stutterier i Tyskland der avler efter de sorte, så de er ved at komme tilbage igen, men i Danmark har vi ikke rigtig nogen endnu. Kender ikke til andet end en hoppe der er i avlen i Danmark der er sort. Eller rettere sagt er på vej i avlen, hun har ikke fået danske føl endnu.

Så i fremtiden bliver det sikkert en mulighed med smokey black (hvis ellers de sorte vinder indpas), men lige nu tror jeg ikke der er særlig mange af de BEC connemaraføl der bliver født der er smokey black, de fleste er sikkert perlino kunne jeg forestille mig når cremello kræver to gange rødt gen.

• #16   20. nov 2010 » Because I'm different «

Hvis man krydser en perlino med en rød, har man mulighed for at få palomino, buckskin og smokey black
    - så længe ingen af dem er homozygot for brunt (ellers kan de ikke lave smokey black) og perlinoen må være bærer af rød (for at kunne lave palomino) smiley

Cremello x rød giver 100% palomino .. de kan ikke lave andre farver, fordi føllet altid vil få rød grundfrave + et cremegen fra cremelloen

Forresten ser føllet ud til at være cremello .. men som Anna F siger, kan BEC farverne nogen gange snyde lidt, derfor kan man ikke sige det helt med sikkerhed.

• #17   20. nov 2010 » Because I'm different « : Nej hvis du bruger en perlino og en rød hoppe. kan føllet blive: buckskin, smokey black eller palomino afhængig af genotypen på hingsten. Han skal f.eks. være bærer af rød, for at et åalomino føl overhovedet er muligt.

MiTho´s heste .: Synes også mest det ligner en cremello, især følbillederne. Nogle af de nye billeder kunne det dog godt ligne en perlino:
    (link fjernet)

Vi fik forresten et smukt lille smokey black broget føl på gården i år:
    Sådan så han ud da han kom:
    (link fjernet)
    Men det varede ikke længe før han så sådan ud:
    (link fjernet)
    Pt. er det umuligt at sige hvilken type BEC han er, hvis ikke det var fordi vi havde fået lavet en genotypning.

• #18   20. nov 2010 Forresten er der jo også stor sandsynlighed for at føllet også har arvet skimmelgenet, når begge forældre er skimle. Når hun er BEC vil det nok ikke have den store virkning på hendes farve, men det får jo betydning, hvis i skal avle videre på hende smiley

• #19   20. nov 2010 Elisabet

Jaa, det er jo en mulighed også. Dog er ingen af dem homozygote skimler, så det gør jo oddsene bedre. Hoppen har avlet en skimmel født brun (helbror til hende emnet drejer sig om), en dun (buckskin) efter en brun hingst og en skimmel født palomino efter en skimmel født rød hingst.
    Hingsten har afkom i alle farver en connemara kan have, bortset fra sort og roan (så vidt jeg ved).

• #20   20. nov 2010 Jamen så er der jo 75% chance for at hun skimler smiley
    Og 25% chance for at hun er homozygot skimmel smiley

• #22   20. nov 2010 Nej jeg vil heller ikke stole på andet end genotypning, når det kommer til BEC'erne smiley

Kommentér på:
Perlino/Cremello?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce