1.468 visninger
|
Oprettet:
Perlino/Cremello? {{forumTopicSubject}}
Vi har en 1 års BEC hoppe, som vi er i tvivl om, er Perlino eller Cremello. Vi kender ikke så godt til forskellene, udover at der skal være to gange rød grundfarve for cremello, ikke?
Vi ved med 100 % garanti at faderen har et rødt gen. Hoppen er vi tvivl om. Vi ved hun har røde forfædre, men det røde gen kan jo bæres skjult, så om hun har det ved vi ikke. Hun er skimmel nu, men født dun. Det samme er faderen i øvrigt.
Det er Auriklens A Kind Of Magic det drejer sig om, mon der er nogen af jer der er eksperter i BEC farverne der kan se på billederne hvilken af de to hun er?
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Kig MiTho´s Crazy Diamondi min profil, hun er perlino
Men lige en rettelse, forældrene er ikke oprindeligt dun, men buckskin. Dun er nemlig ikke et cremegén, men et blakgén..
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
I connemaraforeningen hedder det dun, uanset om det er med cremegen eller blakgen.
feb 2007
Det ved jeg egentlig godt, men det er bare ikke rigtigt, hvis vi skal snakke cremefarverne.. Egentlig mærkeligt, de aldrig har lavet det om...
Forresten da et flot føl, og hun har meget farve på, det kan jeg lide, så kan man rigtig se aftegn osv..
jan 2005
Mja, jeg ved ikke om man kalde det forkert som sådan. Det har altid heddet det i Irland. Selvfølgelig er det rart at kunne skelne, men det kunne ligeså godt være den anden farve (uden cremegenet) der havde fået en anden betegnelse.
Jaa, nu er jeg ikke selv så glad for de blå øjne, men selve farven er flot - og en god farve at avle på hvis man godt kan lide dun (buckskin) og palomino, som vi bestemt godt kan hjemme hos os. Desværre har damen bare tænkt sig at blive for høj /;
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Vi har selv haft en BEC men ved ikke hvilken slags hun var.. Hun lignede mest MiTho's crazy diamond i farven..
Hvad så hvis man har en palomino og man ifoler den med en rød hest? Får man så stadig en palomino eller er det kun med Cremello den er sikker?
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Den eneste måde man kan vide sig 100% sikker er ved at lave en test, for at tjekke grundfarven.
Rød grundfarve = cremello
Brun grundfarve = perlino
sort grundfarve = smokey cream
Udover det er det stort set umuligt at se forskel på om det er perlino eller smokey cream, selv når så manen er mørkere end kroppen
jan 2005
Vi har også en plan om at få hende gentestet hvis vi stadig har hende når hun bliver gammel nok til at indgå i avlen. Men bare af nysgerrighed ville vi gerne vide det, da vi ikke selv er så meget inde i BECernes farveforskelle.
Smokey cream kan hun vel ikke være da begge forældrene er født dun/buckskin?
okt 2004
jan 2005
okt 2004
jan 2005
Men nu er der ikke så mange sorte connemaraponyer, så jeg vil stærkt betvivle at hun skulle være Smokey Cream, Perlino eller Cremello virker væsentlig mere sandsynligt hvis det er.
okt 2004
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Jeg mente:
Hvad så hvis man har en perlino og man ifoler den med en rød hest? Får man så stadig en palomino eller er det kun med Cremello den er sikker?
feb 2007
Jeg vil give dig ret, men hende her er markant mørkere på kroppen, hvilket ikke skulle kunne lade sig gøre på en perlino, da den jo netop skal have mørkere bene, man og hale.. Så jeg vil stadig mene, hun er cremello.
jan 2005
Der er et par stutterier i Tyskland der avler efter de sorte, så de er ved at komme tilbage igen, men i Danmark har vi ikke rigtig nogen endnu. Kender ikke til andet end en hoppe der er i avlen i Danmark der er sort. Eller rettere sagt er på vej i avlen, hun har ikke fået danske føl endnu.
Så i fremtiden bliver det sikkert en mulighed med smokey black (hvis ellers de sorte vinder indpas), men lige nu tror jeg ikke der er særlig mange af de BEC connemaraføl der bliver født der er smokey black, de fleste er sikkert perlino kunne jeg forestille mig når cremello kræver to gange rødt gen.
dec 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Heste: 9 Emner: 140 Svar: 1.087
Hvis man krydser en perlino med en rød, har man mulighed for at få palomino, buckskin og smokey black
- så længe ingen af dem er homozygot for brunt (ellers kan de ikke lave smokey black) og perlinoen må være bærer af rød (for at kunne lave palomino)
Cremello x rød giver 100% palomino .. de kan ikke lave andre farver, fordi føllet altid vil få rød grundfrave + et cremegen fra cremelloen
Forresten ser føllet ud til at være cremello .. men som Anna F siger, kan BEC farverne nogen gange snyde lidt, derfor kan man ikke sige det helt med sikkerhed.
okt 2004
MiTho´s heste .: Synes også mest det ligner en cremello, især følbillederne. Nogle af de nye billeder kunne det dog godt ligne en perlino:
(link fjernet)
Vi fik forresten et smukt lille smokey black broget føl på gården i år:
Sådan så han ud da han kom:
(link fjernet)
Men det varede ikke længe før han så sådan ud:
(link fjernet)
Pt. er det umuligt at sige hvilken type BEC han er, hvis ikke det var fordi vi havde fået lavet en genotypning.
dec 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Heste: 9 Emner: 140 Svar: 1.087
jan 2005
Jaa, det er jo en mulighed også. Dog er ingen af dem homozygote skimler, så det gør jo oddsene bedre. Hoppen har avlet en skimmel født brun (helbror til hende emnet drejer sig om), en dun (buckskin) efter en brun hingst og en skimmel født palomino efter en skimmel født rød hingst.
Hingsten har afkom i alle farver en connemara kan have, bortset fra sort og roan (så vidt jeg ved).
okt 2004
Og 25% chance for at hun er homozygot skimmel
okt 2004
Perlino/Cremello?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside