Hævede ben og mudder.. {{forumTopicSubject}}
hej alle
Både min hest og min venindes har anlagt sig et stk hævet bagben.
De går i løsdrift og der er selvfølgelig mudder, men vi har 4 bokse på folden som de kan gå ind i og få tørre ben. Min hest er lidt rød i koderne men har IKKE muk.
Og så er mit spørgsmål, hvorfor de hævede ben?
Har søg på nettet og fundet svar som fx
"Hvis den går i mudder, kan den også få hævet ben, grundet overbelastning at led og sener."
Og at det kan være begyndende muk "Hævede heste ben, hvorpå huden pludselig revner og sprækker først og fremmest i koder, hvorefter sår eksplosivt forplanter sig med lynets hast op over kode og op af piben"
Hvad tror I det skyldes?
aug 2005
Følger: 102 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 1.493 Svar: 5.534
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Og spark, hmm på begge heste på en gang? Vores flok er desuden enormt harmonisk, så der ik rigtig nogen der slås.
Men lyder da rimeligt klamt hvis jeg risikere en dag at hans kode ligefrem revner efter at have været hævet, som jeg læste noget om på nettet..
okt 2009
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 347
nov 2008
Så lærte jeg da det. Hævede ben på vintefolden betyder pas på, der er muk på vej.
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 134 Svar: 340
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
Giv den noget aktivering på folden, som vil få den til at gå mere.
F.eks. sæt vandet i den ene ende af folden og "hø-automaten" i den anden.
Selve mudderet ved jeg ikke, hvad man lige kan gøre ved. Kender det aaalt for godt...
nov 2008
Vi har allerede sat vand og hø forskelige steder. Men eftersom de har fri adgang til ståfoder, spiser de meget af dagen. Vi har talt om at vi i år bare må lægge stråfoder ind i deres bokse selvom det er et værre svineri.
Og næste år får vi et kæmpe læs sand kørt ud for at komme af med mudderet på jordfolden. Så må vi leve med at vi kun får græs på 2/3 af foldene, for vil til hver en tid bytte græs for intet mudder
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 34 Emner: 2 Svar: 28
Hævede ben og mudder..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside