Vegetar - fordi ? {{forumTopicSubject}}
Hej Gruppe
Der er noget der har undret mig lidt .....'
Jeg troede egentlig 95% var vegetar fordi de er imod den måde dyrene bliver behandlet på og tager stærk afstand fra dyrenes opvækst, men da jeg føler ret meget med her i gruppen, synes jeg at mange generet er i mod det at spise dyr?
Og det forstår jeg ikke helt. Mennesker har altid spist dyr og syr spiser hinanden - det er en del af fødekæden, og jeg finder det naturligt.
Nu bliver jeg sikkert banket i hovedet med en hammer, men jeg ser intet forkert i at spise dyr.
Spiser gerne naboens æg (fra høns jeg ved har det "som blommet i et æg" - dårlig humor)
Eller en ko fra naboens mark der har nydt den liv på græs næsten hele året.
Ja mange vil sikkert synes jeg er ond og et dårligt menneske, men vil rigtig gerne vide hvor mange der måske ser på det ligesom mig, eller om i alle er imod det at spise dyr, og ikke kun imod deres vilkår??
Venter spændt på at læse jeres svar - og slå mig helst ikke for hårdt (: (tal pænt)
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 71 Svar: 321
men jeg kan ikke se det er naturligt at spise andre, jeg bliver mere forundret over at høre når en spiser kød end hvis en ikke spiser kød, for jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hovede hvordan man kan spise kød det er virkligt et stort spørgsmål for mig, jeg synes det er virklig underligt at spise dele af noget der har været levende om det så har to ben og kaldes menneske eller om det har 4 ben og kaldes hest eller finner og kaldes fisk
så spørgsmålet er vel nærmere hvorfor er der nogen der spiser kød?
aug 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 263
Jeg kan self. godt se at det er noget andet, hvis dyrene har haft et godt liv, og er blevet behandlet med respekt for deres liv, men når vi ikke har behov for kød, og med den viden vi har nu, er der jo ingen grund til at spise det?
Dét, er kun én af de mange grunde. Kødproduktionen (som stadig stiger!) er den aller største grund til global opvarmning. Faktisk udleder opdræt af slagtedyr 18% mere Co2 ud, end ALT transport.
Og ja.. det er altså ikke det eneste kødproduktionen er skyld i. I takt med at der kommer flere og flere slagtedyr – ja så skal de jo have mere og mere mad, så længe de er i live.
Altså, meget af kornproduktionen går til de dyr. I 2008 (eller sådan noget) kom den der fødevarekrise-halløj.. Hvorfor tror i? Fordi dyrene spiser det mad, som sultende mennesker kunne have spist! + I flere udviklingslande (som kina og Indien) kommer mangle flere mennesker op i middelklassen, hvilket betyder at de har råd til mere kød. Så det køber de da. Altså er de skyld i at prisen på korn, stiger. Så fattige mennesker (som ikke har råd til kød) får endnu sværere ved at købe korn osv. pga. både mangel OG stigende priser..
Der ses mere og mere velstand over hele verden, men dem som ikke har råd til at betale bliver ramt hårdt! så når vi spiser vegetarisk formindsker vi problemet
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
Bare fordi man altid har gjort det, gør det det ikke rigtigt. En gang holdte man kvinder og sorte som slaver, pædofili var tilladt - tænk hvis det stadig var i orden fordi "vi altid har gjort det".
Vi bliver klogere og klogere, nu ved vi at dyr kan føle og værdsætter livet.
Vi har ikke brug for at spise kød, æg og mælk - ikke mere.
Er det i orden at et andet dyr skal dø pga. vores forfængelighed?
Alle dyr (også mennesker) har lige meget ret til livet. Hvis det ikke er i orden at slå mennesker ihjel, burde det heller ikke være i orden at slå en gris ihjel.
maj 2007
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 1.100
Synes det er spændende at læse, og har både fået be - og afkræftet min teori.
Kom gerne med flere svar - måske linker jeg til dette emne i det store forum, hvis jeg kan og må det?
Synes alle burde læse jeres gode svar.
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
- Jeg har intet imod at <i>andre</i> mener at det er okay at spise et førhenværende levende væsen. Det er op til deres egen etik og morale. Men <i>personligt</i> synes jeg det er frastødende, uetisk og faktisk ret klamt at man dræber og spiser et levende væsen.
Desuden undres jeg over at jeg endnu ikke har fundet én eneste person irl. som mener, at danske produktionsdyr har det godt - og alligel mener folk at det er <i>mig</i>, som vegetar, der er galt på den. Mennesker er.. jeg mangler ord. Intet kan beskrive hvor forfærdelige vi i bund og grund er.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 237
Jeg har ikke noget imod dyr i fangenskab, så længe vi gør det på dyrets præmisser. Ikke alle dyr er egnet til fangenskab hvis du spørger mig.
Men blot at opdrætte dyr for at det skal dø, hvor det kunne have levet et langt og lykkeligt liv synes jeg er forkasteligt.
Dog forstår jeg godt at nogen ser kødspiseri som "naturligt" - men så længe vi har dem i bure eller folde bliver det aldrig naturligt.
dec 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 667
Det der er forkert, er at støtte den industri, der udnytter dyr. Og der handler det for mig ikke om dyre-velfærd, men om dyre-ret. Ligesom vi mennesker mener, at vi bør have nogle grundlæggende rettigheder, der skal gælde for alle (mennesker), mener jeg også at dyr bør have nogle grundlæggende rettigheder. Okay, det er ikke sikkert at en snegl sætter lige så stor pris på religionsfrihed som vi gør, men jeg mener at retten til sit eget liv bør være en grundlæggende ret for alle, ligemeget om man er en guldfisk, kænguru eller negerbarn i Afrika. Og lige meget hvor "naturlige" forhold frilandsgrise har, så gør vi dem stadig til vores "ejendom", og det synes jeg er forkert.
Og så prutter øko-køer (så vidt jeg ved) lige så meget som konventionelle køer, og spiser lige så meget, og medfører altså derfor også andre problemer;)
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 237
"Og lige meget hvor "naturlige" forhold frilandsgrise har, så gør vi dem stadig til vores "ejendom", og det synes jeg er forkert".
Nu provokerer/driller jeg måske lidt. Men hvad er forskellen på at holde en frilandsgris som ejendom og en hest til ridning som ejendom?
Ellers er jeg grundlæggende enig med dig.
dec 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 667
Må sige, at jeg har tænkt en del over det, og har selvfølgelig prøvet at retfærdiggøre mine egne heste en smule med, at jeg jo ikke ser dem som min ejendom, men nogle, der bor ved mig, og som jeg bare passer, men kan udemærket forstå, hvad du mener!
Vegetar - fordi ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside