{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr kapsun {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg lurer lidt på, at prøve kapsun af med lange liner på Klodsen og også de små. Mit spørgsmål går ikke så meget på, om det kan fungere, nej det går på den stramme kapsun.
Jeg har kun set kapsun i funktion få gange, men syns godt nok den ser ud til at ligge godt stramt. Nu har jeg jo lige hørt et og andet omkring de stramme næsebånd og hvad de gør af forfærdelige ting, er Kapsunen ikke lige så stram og forfærdelig? Og hvad er tommelfinger reglen med hvordan den skal sidde, når/hvis den sidder uden at skade?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr kapsun
  • #1   12. okt 2010 Jeg har min helt vildt løs, hvis hesten reagere godt, er der jo ingen grund til at stramme den, jeg har det også sådan at Vilja skal kunne tygge og spise godbidderne uden besvær.. man er ikke klikkerhest for ingen ting smiley

• #2   12. okt 2010 Marianne her på paradisgården rider alle hendes heste i kapsun på nær en. Hun rider jo akademisk. Hendes kapsuner er løse, men ikke så løse så de glider rundt. Hun siger at de SKAL være løse fordi når vi beder hesten samle sig, vil fortænderne danne et overbid. Hesten SKAL derfor kunne åbne munden for at kunne lave de øvelser.

Hun bruger vist nok tommelfinger-reglen. Jeg kan ikke lige huske om tommelfinger-reglen er to fingre under kindbenet, eller sådan at man kan få en tommelfinger ind under remmen så den ikke er stram. Jeg kan lige spørge hende Pauline. smiley

• #3   12. okt 2010 Men hvis den ikke glider rundt, bliver den så ikke for stram?
    Ja, det er blandt andet det med godbidderne, men også kæbespændinger og luft og... argghhh... Ja, jeg er kun glad for, at jeg kun jordtræner, for puh ha, jeg ville ha' haft det skidt med at ha' været traditionel smiley
    Men, jeg må også erkende, at rebgrimen og almindelig grime bare ikke fungerer på de små. Vandringen er for stor til præcist arbejde, og træk og tryk ligger helt forfærdeligt. Jeg er blevet anbefalet at gå tilbage til et blødt bid (specielt til kørsel) på grund af træk og moment-presset på nakkehvivlerne, og det kan jeg sagtens følge til kørslen - de små fik så mange myoser i nakken af kørsel med grime), men jeg er jo ikke rytter, og derfor stoler jeg ikke nok på mine hænder til, at jeg tør arbejde med linerne i bid...
    Men det lyder da som om, at Kapsunen nok kunne være en mulighed...

• #4   12. okt 2010 Hey Pauline. Jeg har to kapsuner. En ridekapsun og en kapsun jeg bruger til træning fra jorden, det er den fra Klaus Schöneich jeg bruger som kan købes hos Susanne Frimodt. Det er en kraftig kapsun med bla en D-ring midt på næseryggen. Den sikre at Jacks hoved drejes og stilles stabilt og ikke vrides som det vil gøre ved eksempelvis longering i grime o. lign. Den kapsun jeg longere i sidder lidt til, men ikke helt stramt, og det gør den for at sikre jeg kan signalere via bitte små nøk via longen, samt at den giver ham den støtte den skal fortil. På kapsunen er der udover den sædvanlige rem også en kindrem som sikre at kapsunen bliver på sin plads og ikke drejer ind i øjet på hesten osv. Det sidder helt perfekt og Jack virker ikke genret af den. Det skal lige siges, at jeg longere ALDRIG længere end max 15 min inkl opvarmning i skridt. Det er simpelthen for hårdt for hesten hvis man bruger kapsunen korrekt.
    Held og lykke med at finde det der virker for jer.
    Kh. Mette

• #5   13. okt 2010 Jeg har også brugt en del kapsun. Jeg har en kæberem på i begyndelsen - til hestene reagerer på finere signaler - kæberemmen holder kapsunen på plads selvom den er løs ved næsen.
    Du kommer jo ud til mig på fredag, så kan jeg vise dig hvor den sidder og hvordan den fungerer (-:

• #6   13. okt 2010 Hej:)
    Jeg bruger stort set kun kapsun med cykelkæde til mine heste, både jordtræning, longering og ridning. Der skal være plads til to fingre under "kæden". Mine er med kæberem, der sørger for at de ikke vrider rundt. Hestene kan sagtens gabe, spise guffere o.s.v.

De fåes jo også med fast næsestykke (jern) og de kan være nogle skarpe fætre.
    Så fåes de også bare med et læderstykke som "næsebånd".
    Cykelkæde-modellen er jo godt foret og former sig efter hesten med det samme.

• #8   13. okt 2010 Jeg har været inde på Susanne Frimodt's hjemmeside, hun har ikke længere et billede af den inde, men jeg kan tage et til dig hvor Jack har den på så du kan se og maile det til dig.....
    kh. Mette

• #11   14. okt 2010 Ja, det er til mine små shetlændere OG til min Tinker og min Fjordhest...
    Hmmm... jeg må på jagt!

• #14   17. okt 2010 Det ved jeeg ikke? Hvad tænker du på??

• #16   19. okt 2010 Tror du, at hun ved det??? Hun er kun 8 år...

Kommentér på:
Spørgsmål vedr kapsun

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce