{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Når det man lærer, er forkert {{forumTopicSubject}}

Jeg har redet islandske heste i over 10 år, den eneste hesterace jeg har bekæftiget med mig og forsøgt at lære at ride. Jeg er igennem de år blevet undervist af en masse forskellige mennesker, proffessionelle og u-uddannede der mente de kunne deres kram, hvilket dengang var super lærerigt!
Jeg er ikke blevet undervist siden jeg var 14, altså 5 år siden, hvor jeg så startede med at kaste næsen i bøgerne/internettet og lærer en hel del ud fra andres erfaringer. Anatomisk korrekt ridning og bæring af hesten var helt klart det der fyldte mest, og fylder stadig da jeg den dag i dag virkelig forsøger at lære noget nyt hver dag.
Jeg er så ufattelig heldig at jeg har en storebror der frst har arbejdet et år på Island og bagefter uddannede sig indenfor Det Kongelige Garderhusar Regiment. Hans islandstid havde ikke just den bedste prægning på ham, bestod mest af magt og kontrol, men efter hans tur ved Garderhusarene, er det en helt ny rytter der er kommet ud. Han underviser mig så en gang imellem den dag i dag.
MEN - Det hele emnet egentlig handler om er, hvordan jeg den dag i dag kan se hvor meget forkert jeg egentlig fik lært. At det hele lå i hånden, at hvis hesten opførte sig sjovt skulle den pase have et klask med pisken, at det var okay at save for at opnå den ønskede holdning og alle mulige andre latterlige ting, som jeg efter mine 13 år heldigvis hurtigt fik lært var forkert.
Men gud hvor er det et eller andet sted sørgeligt, at det er sket. Ikke fordi jeg vil sidde og give mine forrige undervisere skylden, men jeg ærger mig over alle de år hvor jeg lærte at ride en hest forkert, fordi det tog langt tid og mange timers læsning og knoklen med at 'vænne sig til noget andet', i stedet for at lære at ride korrekt fra starten. Jeg kunne nemt forstille mig at andre har prøvet det samme. Det er ikke fordi jeg vil sidde og skille fra hinanden hvad der er rigtigt og forkert da mange jo har deres egne holdninger når det kommer dertil, men syntes sgu alligevel det er sørgeligt et eller andet sted. Jeg er ihvertfald glad for at jeg , i stedet for bare at stole på hvad mine undervisere sagde, i stedet begyndte at undersøge facts fra andre også, som dressur ryttere og anatomisk korrekte ridemetoder osv osv.

Hvad med jer? Har I været heldige at lære det rigtige fra starten eller har I også oplevet at finde ud af, at det I engang lærte, faktisk er forkert?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når det man lærer, er forkert
  • #3   9. okt 2010 Enig !

• #4   9. okt 2010 Jeg har kun redet i halvandet år, men hvis ikke min undervisning foregik som den gør, ville jeg aldrig være begyndt. Så jeg har nok været heldig, men man bliver jo også selv klogere med tiden. Og det gør nogen undervisere jo også, og jeg har stort respekt for, at man erkender sine fejl og lægger stilen om, både som rytter og underviser.

Alle begår fejl, men så må man jo lære noget af dem smiley

• #5   9. okt 2010 Ja det er ikke altid let at finde den gyldne vej.
    Må indrømme at som barn/ung red jeg også sådan - og er flov over de ting jeg dengang kunne udsætte min hest for smiley ( men med den undervisning dengang blev det ikke rettet) Senere fandt jeg virkelig ud af hvordan man rider en hest korrekt og hvilket samarbejde og følelse man fik. smiley
    Da jeg så skiftede til islænder startede jeg (også) forkert - dårlig vejledning/undervisning og manglende stop kommentar om at jeg var helt galt på den.
    Nu som voksen arbejder jeg meget på at få vendt de "dårlige" ridevaner og det bliver bedre og bedre for hver gang. Desuden er jeg også ved at finde frem til de undervisere som positivt vejleder mig frem til en bedre ridning.
    Når mine piger rider prøver jeg bedst muligt at vejlede dem til en bedre ridestil end min (begynder) Det er ikke altid nemt men de er helt sikkert bedre end mig i den alder smiley

Ja det er trist at den form for ridning og undervisning stadig forekommer i dag og jeg skal da også indrømme at jeg er en Kylling når ryttere straffer deres heste brutalt offentligt at jeg ikke siger noget ( sorry) men jeg håber det for alle bliver bedre i fremtiden.

• #6   11. okt 2010 Er du gal jeg har tit været på afveje, men nu har jeg lært at man aldrig skal stole blindt på sin underviser. Det er vigtigt hele tiden at tænke selv når man lærer. Jeg havde en overgang en underviser som jeg var rigtig glad for. Hun underviste mig i flere år og hjalp mig med at tilride min hest. men senere hen er det gået mere og mere op for mig at det slet ikke har været min måde at gøre tingene på.. Den der gamle islandske stil har jo aldrig været mig..
    Jeg tror efterhånden jeg er ved at have fundet vejen. Jeg var på kursus sidste år ved Eyjolfur og var helt høj bagefter.. Det er SÅDAN jeg vil gøre tingene.. En blanding af alt det bedste fra dressur og western.. Anatomisk korrekt og på hestens premisser smiley

Jeg red også meget på tøjlen og med pisken. Meget rideskole-agtigt. Da det gik op for mig hvor ferkert jeg red, blev jeg selvfølgelig rigtig ked af det. Og til at starte med gjorde jeg ikke så meget ved det.. Prøvede lige så stille at lægge nogle af de gamle vaner på hylden, men det var jo næsten umuligt når hesten var tilredet og trænet efter de metoder.. Jeg fik imellemtiden en ny hest, og hun reagerede noget mere voldsomt overfor det. vi havde nogle voldsomme slåskampe ind imellem og jeg var lige ved at give op. Men så tog jeg en drastisk beslutning. Jeg sagde til mig selv at jeg måtte starte forfra, lære migselv det hele på ny. Der var kun en måde at gøre det på. Væk med hjælpemidlerne. Jeg måtte fratage migselv alle muligheder for at tvinge hende. Altså, tvang jeg mig selv til at lytte til hende og samarbejde.
    Jeg red bidløst i et halvt år, og det har været den mest lærerige tid i hele mit rideliv. Jeg har lært at ride for sæde og ben og jeg har lært at lytte til min hest. Det har ind imellem været farligt, og det har været rigtig svært. Men jeg er bare lykkelig for at jeg tog den tid til det og ikke gav op smiley

Kommentér på:
Når det man lærer, er forkert

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce