{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.358 visninger | Oprettet:

Islænder, koldblods? {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid holdt på at en islænder er koldblods, og mine hestebøger har ikke sagt mig noget andet.

Men i dag har jeg brugt mange timer på at læse faktor, debatter og andet, og er nu kommet i tvivl.

En islænder har alle de faktorer som en koldblodshest besidder. Kropsbygningen for af formindste varmudslip mest muligt. tyk hud. Grov hropsbehåring. 'Koldt' hoved (i de fleste tilfælde).

Men samtidig kan man jo se tilbage i islænderes historie og se den indeholder blod fra Connemaraponyen, shetlændere og fjordhesten. Og derved burde sættes under varmblods, som kort sagt er blandet blod.

'Nordens fuldblod' var der en, som så pænt beskrev islænderen i en debat. Den kom jo til island i det 9. århundrede, og jeg mener nok at island forbød import i 13-tallet hvis jeg husker rigtigt. Og hvor mange år skal der virkelig til før den virkelig kan blive en fuldblod?

Jeg kan sætte islænderen under alle 3 kategorier med et ret åbent sind, men hvad er virkelig rigtigt?

Undskyld hvis der har været lignene debat før

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder, koldblods?
  • #2   3. okt 2010 Jo, det vil jeg også kalde det. Fjordhestens forbund kalder dem i hvert fald for koldblods.

• #5   3. okt 2010 Men er det overhoved muligt at ændre 'blod' på en renracet hest? Hvis vi nu går ud fra at den er koldblods, og ændre det til varmblod, uden at tilsætte andre racer? Den vil jo stadig have de samme egenskaber(for det meste) bare i en mere sporty udgave.

• #7   3. okt 2010 Må indrømme, at jeg efterhånden ikke så ofte længere ser islandske heste med "koldt hoved".. Men det kan selvfølgelig bare være, at jeg kommer i de forkerte omgangskredse.
    Mine egne (som kommer fra to vidt forskellige afstamninger af racen) er begge "varme" i hovedet. Ret meget endda. Den ene har jeg opgivet at ride stævner på, hun kan ikke gå afslappet når der er flere heste end hende selv. Det kræver meget træning at holde hende afslappet i selvskab med andre heste, og det er kun en sjælden gang imellem det faktisk sker. Til gengæld er det hér miraklerne bliver virkelige.. Den anden er vi ikke nået helt så langt med endnu, den er kun 5.
    Den førstnævnte fik vi så føl på med hingsten Flipi fra Vatnsleysu. Udelukkende fordi vi vidste at hoppen gemmer på en skide god gang (hun viser den under prof. rytter. Jeg er ikke helt så dygtig som min underviser) ;o).. Dette føl skulle man nærmest tvinge fremad, så jeg kom helt til at kede mig. Trods føllets fantastiske gang.

Så jeg ved ikke hvad jeg skal tro. Er islænderen varmblods når den har et "varmt hoved" eller ej? For det er tydeligvis ikke nødvendigvis arveligt.

• #8   3. okt 2010 jeg plejer at tænke at det er rigtig når de siger at de er nordens fuldblods smiley
    men ellers vil jeg sige at de er koldblods smiley
    rider selv islændere.. og jeg syntes at de er meget kolde i deres hoveder. og jeg har aldrig hørt nogle sige at de var varmblods smiley

• #9   3. okt 2010 men det er da rigtigt.. man kan godt komme lidt i tvivl smiley

• #10   3. okt 2010 Jeg har jo også altid troet og ment de er koldblods, men i dag har jeg simpelthen fået så meget godt og bundet input, at jeg ikke kan komprimere det til en beslutning

• #11   3. okt 2010 nej, men jeg kan godt følge dig smiley
    det kan godt give lidt tvivl .. smiley

• #12   4. okt 2010 Islænderen er fuldblods hvis du spørger mig.. Der er ikke meget koldblods over islænderen længere.. Det har de været engang, men det synes jeg ikke man kan sige de er længere...

• #16   5. okt 2010 Der er nok varmblods i dem, men de har tilpasset sig oppe på Island gennem avl osv. på den måde er den blevet til en koldblod smiley Det er mest praktisk at være koldblod når man ikke kommer ind hver aften og ikke går med dækken om vinteren smiley

• #17   5. okt 2010 En DV kommer ikke fra Island smiley De har ikke været så isolerede som islænderen, den r speciel fordi den i rigtig mange år har været alene, det er noget andet med DV smiley

• #18   5. okt 2010 Øhhh?? Sorry Nicole, men her står jeg af? Hvad er det liiiige du snakker om? Eller er det bare noget man skal svare "OK" til og så lade det ligge? xD

• #19   5. okt 2010 Jeg må inderømme at tråden også er tabt her :S

• #20   5. okt 2010 Sofie: Glad for at jeg ikke er den enste som ikke heeeeelt fik fat i Nicols sidste besked smiley Mega optur til en lidt forvirret prson her Ü

• #22   5. okt 2010 Arghh.. Sorrry, det er dem på den skænne ø ude i havet jeg mener xD De kommer jo ikke ind om natten, eller dækken om vinterem (:

• #23   7. okt 2010 Ej seriøst? En shetlænder er da uden tvivl en koldblods?

• #25   8. okt 2010 En fjordhest er også en koldblods. Forbundet kalder dem selv koldblods.

• #27   8. okt 2010 En koldblod er: Tættere bygget, og med et hoved som er sammensat så varmeudslip formindskes. dvs at øre og næsebor er mindre, og andet. De udvikler kraftigere pels. De har som regel et 'koldt' hoved, men selvfølgelig er der nogle som skiller sig ud.

• #28   8. okt 2010 Så det du i brund og grund siger, er at alt blandet blod er varmblod? For så clydedales og rigtig tigtig mange andre tunge racer også under varmblod.
    Islændere og shetlændere er jo netop kendt for deres evne til aet bære stor vægt. Personligt syntes jeg du ser fra den forkerte side af.
    Du ser fra den tunge hest til islænderen, fjordhesten og shetteren. Prøv at se fra de lettere racer og så på de ovenstående navne. Du kan da umuligt sige at det ikke er en kraftig hest?
    Btw, shetlænderen er en af de 2 reneste racer efter den keltiske pony.

• #29   9. okt 2010 Men en fjordhest er koldblods. Så det er ikke et agument at bruge til at islændere så burde være det. Fjordhesten har kun været popuær som ridehest i godt 50 år, før det var det næsten udelukket et trækdyr. Som du skrev tidligere var koldblods trækdyr og kunne bære mange kilo. Fjordhesten var jo netop populær, fordi det var en mindre hest som kunne yde den samme indsats som de store heste, men billigere i drift.

Jeg vil give dig ret i at islænderen passer godt under fuldblod.

Nu har jeg skrevet til DI´s formand for at få et 'prof' svar. man må jo forvente at de kan deres kram smiley
    Jeg skal nok skrive svaret herinde.

• #30   10. okt 2010 Frieseren vidste jeg godt var varmblod, men jeg holder stadig på at shetlænderen er koldblod.

• #31   10. okt 2010 Islænderen har altid og vil altid være en koldblods!! smiley

• #32   10. okt 2010 Btw så er shet. og fjordhest også koldblodige smiley

• #33   10. okt 2010 *Don Zederkopf*
    Studsede lige over at du skrev: <i>Skal jeg vælge imellem kold og varm, siger jeg varm. Pga. deres tændte sind, deres fremdrift, deres konkurrencelyst og deres udholdenhed.</i>

Der er undtagelser, men islænderen er kendt for deres roliges sind (: Det er rigtigt med udholdenhed, men deres sind er ikke lige så tændt som flere ponyracer og flere varmblodsracer (:
    Et af de kvaliteter som man reklamerer med ved islænderen er netop deres rolige og omgængelige sind (:

Men SELVFØLGELIG er der undtagelser, det er der altid (:

• #34   10. okt 2010 Man haar bare, som Nicole åbenbart har skrevet i starten, avlet mere efter mere 'friske' heste, som har mere vilje og større potentiale på stævnebanerne de senste år. Det er vist de heste du mener? (:

• #35   10. okt 2010 Nicole:
    det handler vel også i høj grad om den opdragelse som ejerne har givet deres heste? Bliver det lagt en ordentlig vægt på opdragelsen, så kan de nemt stdaigvæk være børnevenlige og søde små heste med meget man at flette (:

• #36   11. okt 2010 Her er resultatet af mailen til DI´s formand, Kim Bugge.

Hej Sofie

I vores verden er en islænder en koldblodshest.

Venlig hilsen
    C.Reinhardt as
    Service manager
    Kim Bugge

Jeg havde ærlig talt forventet lidt mere, men nu ved jeg i hvert fald at min mening bliver understøttet af en som burde vide hvad han snakker om smiley

• #37   11. okt 2010 Sofie: Ja, kunn heller ikke forstå at de skulle være varmblods xD

Nicole: Kan se din pointe (: Dt kommer jo oss meget an på hvor erfaren du er md at træne sådan nogle heste (: Kender én hvis hest hvist ikke oprindelig er rigtig i hovedet, men 99,9% aftiden opfører dn sig utroligt pænt, den er megt grundigt opdraget. Men kan godt se at det ikke er noget nært en slvfølge at en som ikke kender til heste kan sætte sig op og ride lidt, men det handler jo vel også meget om forældrene?
    Men ja, somme tider kommer gangarter desværre før et roligt sind..

• #38   12. okt 2010 Islændere fjordheste (og haflinger mener jeg) er kendt under 'småheste' så selv om de ikke opnår de rigtige mål er det stadig heste.
    Du vil også fornærme ejeren, ved at kalde en miniature for en pony. Det også en hest ligeså er den ovenstående også

• #39   12. okt 2010 Som sagt var jeg ikke sikker i haflingen.

Men det ligger også i navnet. FjordHESTEN.

• #40   12. okt 2010 En islænder er en hest (:
    Det er ikke noget som man, hvis man da kender lidt til det, kan sætte spørgsmålstegn til.
    Jeg vil ikke snakke for andre racer af små heste, da jeg ved meget lidt om dem, men VED at islændere er heste grundet deres styrke osv.
    De er heste, om storehesterytterene vil det eller ej. (:
    Mange islænderryttere, avlere osv. bliver sommetider decideret stødt over det hvis nogle kalder det en pony. Det er ikke bare noget forbundet tror, men fakta (: De hedder den islandske<i>hest</i> modsat en DSP som jo hedder pony til sidst smiley

• #41   12. okt 2010 OBS: De kaldes også bla. hest grundet at de kan bære en vksen mand, og fordi man ikke kan vokse fra dem normalt. Men er man 2m er en hest på 135 nok ikke lige sagen smiley

• #42   12. okt 2010 Tommel op Ida!

• #43   12. okt 2010 Sofie:
    Takker takker, har øvet mig MANGE gange på den diskussion xD De kan bare ik' la' vær' xD

• #44   12. okt 2010 Nej xD En islænder er en hest uanset hvad^^
    Men folk 'udefra' så at sige, ved heller ikke bedre smiley

Koldblod-varmblod fighten er der bare forskellige meninger om, selv hos islænderfolk overraskende nok smiley

Kommentér på:
Islænder, koldblods?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce