{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdækken
  • #1   1. okt 2010 Maria: undertrøjer holder ikke varmen på heste, den gør så de ikke for knav'sår på bringen..

Annemette: jeg ville lægge en underdyne' under dæknet(:

• #2   1. okt 2010 han går med undertrøje allerede smiley

• #3   1. okt 2010 min går kun med regn dækkebn og har det vamt

men vis du giver den 300g dækken på nu skal den jo have ca 600g til vinter

• #4   1. okt 2010 Den ene af mine heste er meget forfrosen så han har et tykt dækken på nu : ) og han sveder ikke under det, så det kan man godt.
    Det er meget forskelligt fra hest til hest.

Men hvis den fryser havde jeg helt klart lagt et tykkere dækken på den : )
    Eller evt et tæppe under, men hvis den fryser så meget synes jeg du skulle prøve at ligge et varmere dækken på og så kan du jo altid tjekke hvor varm han er under det : )

• #5   1. okt 2010 ja okay tak for jeres råd smiley

• #8   1. okt 2010 Man kan også se det hvis dens hår begynder at stritte!! smiley

• #9   1. okt 2010 En undertrøje er KUN til fro at undgå slitage på skuldrene...Og hvis sådan et er nødvendigt, så passer dækkenet ikke hesten og bør kasseres...

Lad være med at lægge tæpper under dækkenet, så forsvinder effekten.. Det er vist kun Bucas, Rambo og Eskadron der har lavet dækkener beregnet til at have en underdyne på, af samme mærke...

Sørg for din hest har noget godt grovfoder at spise hele tiden, så kan den holde varmen på dette... Det er klart en hest fryser, hvis den står på en fold uden noget at spise...

At folk allerede nu lægger vinterdækken på deres heste (3-400 gram) er i mine øjne vildt.. En ting er hvis de er klippet, eller er syge og ikke kan holde varmen selv pga manglende huld/pels... Men så koldt er det altså heller ikke udenfor endnu...

• #10   1. okt 2010 Mine er så også klippet : )
    Men den ene af mine har altid været mere forfrosen end de 4 andre : )

Kender så en hvor dyrelægen anbefalte dækken til hendes plag, da den brugte for meget kraft på at holde varmen.
    Ikke fordi den manglede græs, hø eller mad.

• #13   1. okt 2010 de billeder er fra i foråret og han er som han skal være nu sagde dyrlægen et plag skal ikke være federe da de bruger deres foder til at vokse på. der er koldere end bare de 9 10 grader om natten det er det dags tempraturen er nu.

• #15   1. okt 2010 at den ryster betyder altså ikke at den fryser .....

• #17   2. okt 2010 Heste ryster for at øge blodcirkulationen i huden på samme måde som mennesker.

Barbara Güngerich er ikke i tvivl :«Hesten er skabt til at være ude.« Hvis man kan undgå det, bør man lade være med at lægge dækken på sin hest. Når den blot har plads nok at røre sig på, vil den kunne holde varmen. »Det kan selvfølgelig blive problematisk, hvis det blæser meget, men ellers bliver heste faktisk ikke våde i bunden, selvom det regner en hel del.« HESTE RYSTER FOR AT ØGE BLODCIKULATIONEN I HUDEN PÅ SAMME MÅDE SOM MENNESKER.

»Det skærer mig i hjertet, når jeg ser føl og åringer gå med dækken. Det er synd. Man indskrænker deres bevægelsesfrihed helt enormt, og alligevel kan man nu få særlige føldækkener.«

Der er også risikoen for skader især med de helt unge, som kan hænge fast i snorene og nogle gange ender med at have dækkenet hængende mere eller mindre halvvejs på.

»Heste kan gå ude i frostgrader på minus 10 og minus 20 grader uden problemer. Når de bare er vant til det og har den naturlige pels.«

Uanset hvor godt dækkenet passer, vil det til enhver tid generere hesten i større eller mindre grad. Især de nye dækkener med hals. »Der er på alle dækkener en kant ved halsen, som strammer, når hesten spiser. Heste sænker hovedet, når de spiser, det skal de, og man skal give dem deres foder i gulvhøjde, men går de med dækken, betyder det, at kanten ved halsen strammer dem hver gang, de spiser. Når de har et dækken på, er der hele tiden noget, der niver, river osv. et eller andet sted på kroppen.« Det skal man have i tankerne, når man beslutter, om det er nødvendigt med dækken.

kilde: hest-online.dk

- ergo skal der nok lidt mere til end i tror før at hesten fryser ..... hesten ryster for at holde varmen, men det betyder ikke at den fryser .,..

• #19   2. okt 2010 ... når den ryster er det jo ligeså meget forbyggende .. men ja okay vi har nok begge en smule ret..
    men under alle omstændigheder synes jeg det er skide synd at give en plag dækken på ...... kan forstå at nogen gør det med rideheste ...
    en plag .. har ikke behov for at have det på, bare for at have det på ... den kan sgu godt klare sig uden dækken .. og har det bedst sådan .

• #20   2. okt 2010 Helt enig med Helene... Føl og plage bør ikke have dækken på, medmindre de er syge....

• #22   2. okt 2010 De sejeste fjordbasser: Det er også noget andet med de gamle eller heste der fra naturens side ikke sætter nok pels selv.. Har selv en fuldblod, som ikke sætter nok pels selv, så han har fået regndækken med fleecefor i igår og så får han overgangs på når det bliver omkring 0 grader om dagen og vinter, når vi er på den gode side af -5 grader om dagen... Men føl og plage bør virkelig selv kunne klare den, uden dækken...

• #23   2. okt 2010 vi har selv en oldenborg der ikke sætter nok pels ... men hun får ikke noget dækken på før sneen kommer og det er rigtig rigtig meget vinter ..

men jeg synes bare som debatten siger at en plag skal have det på er totalt unaturligt og unødvendigt for hesten .. !

• #24   3. okt 2010 Helene hvor har du RET - jeg mener faktisk det burde være forbudt at give heste, som ikke er i træning dækken på.

KUN HESTE I TRÆNING BØR GÅ MED DÆKKEN. Alle andre har den bedste beskyttelse mod regn og kulde i deres naturlige pels, så undlad at strigle fedtet af dem!!! Ha dem i hænder gå ture med dem men lad være med at strigle andet end de lange hår, for at undgå filter.

• #26   3. okt 2010 Dersom en fjordhest har svært ved at holde huldet så må den næsten være syg. Det er da normalt nogle af de mest nøjsomme dyr og får de nok at ´æde i september mens de sætter pels så har de da den skønneste vinterfrakke af næsten alle hesteracer. Jeg har kun hørt om meget ædle heste kan være nødt til at gå med dækken, da de har overordentligt svært ved at sætte pels-

• #33   5. okt 2010 mit plag bliver nemt forkølet derfor får han dækken på og de dage her hvor der har blæst meget er han blevet forkølet

• #35   5. okt 2010 og derfor har han dækken på ellers skulle han heller ikke have haft det min anden på 5 går ikke med dækken har aldrig gjort og skal heller ikke smiley

Kommentér på:
Vinterdækken

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce