{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Råd omkring fravænning {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation, at jeg har købt det dejligste lille føl, som stadig går sammen med sin mor, men ejeren har solgt hoppen, og hun bliver hentet d. 10/10. De står begge to det sted, hvor føllet skal blive, men moren skal som sagt væk. Så den lille mand skal jo til at fravænnes. Er i tvivl om hvordan vi skal gøre det. De står pt. i samme boks, og han er så småt begyndt at spise af moderens foder, drikker af vandkoppen og gufler hø. Han dier stadig og er meget morsyg, men hoppen er så småt begyndt at afvise ham når han vil die. Han går sammen med 2 vallakker og en hoppe, som han alle tre er knyttet til og er i vante omgivelser. Vi havde først tænkt os at begynde at sætte dem i hver sin boks her fra d. 1/10, så han lige så stille skulle vænne sig til det, og vi er begyndt at tage dem ind, og derefter lade ham være i boksen, men vi trækker hoppen udenfor, hvor han ikke kan se hende. Det tager han meget pænt, men vrinsker selvfølgelig efter hende.
Min betænkelighed er nu bare, at hvis vi sætter ham i sin egen boks, om det vil stresse ham mere, da han kommer til at stå så han stadig kan se og høre moderen, da vi ikke har andre muligheder, og om det så ikke vil stresse den lille mand unødvendigt og vil prøve at komme ud af boksen og over til hende. Og tanken var her, at vi skulle begynde at give ham sit eget foder lige så stille, men tror jeg næppe han kan finde ro til at spise. Den anden mulighed er om vi bare skal fortsætte som vi gør nu, og lade dem stå sammen indtil den dag hun bliver hentet, og han den dag får sin egen boks og foder. Men bliver det for hårdt med sådan en "kold tyrker"? Håber i har nogle gode råd, da jeg er lidt i syv sind, og ønsker kun det bedste for ham, og at den lille purk ikke skal stresse unødvendigt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd omkring fravænning
  • #1   25. sep 2010 Ja det er så det næste problem. Han er 4 mdr. og hvis det stod til mig var det alt for tidligt, han bliver jo så 4, 4 mdr. når hans mor bliver hentet. Er rigtig træt af det, men har bare desværre ikke noget at skulle have sagt, for hun bliver hentet den dato. Ligeså ville jeg hvis det stod til mig begynde at fravænne stille og roligt over længere tid, men har haft ham i en uge kun, og har så kun de her tre uger inden hoppen smutter. Vi kan ikke give ham noget af hans eget foder mens han står hos moderen, da hun ikke giver ham lov til at komme til. Ud over dette har tidliger ejer ikke haft ham i hånd overhoveder, så han er helt rå, hvilket heller ikke gør det nemmere at skille dem ad, når vi ikke kan trække dem hver for sig. Synes det er lidt af et dilemma, og tidne flyver bare afsted:(

• #2   25. sep 2010 Og det skal lige tilføjes at allerede inden jeg købte ham var hoppen solgt og aftalt at hun skulle afhentes der. Virkelig bittert jeg ikke kan gøre noget ved det. Det eneste positve er at hoppen selv er begyndt at sige fra til ham, og han er en stor dreng, som på trods af at være morsyg, stadig er meget selvstændig.

• #3   25. sep 2010 Jaa, har mødt hende. Kender hende ikke, hun kom bare en dag og ville se hoppen. Men hun er en MEGET speciel person, og tror bestemt ikke det kan blive på tale, for hun havde en meget speciel opførsel. Hele grunden til at hun VIL have hoppen den dato er fordi hun har fødselsdag, og det SKAL være den dag sagde hun. Hmm, hun er et sted i 30'erne, og kunne forstå det hvis det var et lille barn. Men som sagt, meget speciel. Den dag hun kom og så til hoppen, brokkede hun sig gevaldigt over at føllet skulle med ind fra folden, og hun hev hende bare ud fra boksen igen uden ham, helt uden at spørge om det var okay- der havde de aldrig været fra hinanden, så nej.... Tror ikke det kommer på tale, da man "åbenbart" prioriterer en voksen kvindes fødselsdag, istedet for at medtænke at hoppen har et føl ved siden...

• #4   25. sep 2010 Lige et lille sidespring--> Neeeej, var lige inde og så din profil på den lille Devino. Nej, hvor er han lækker:) Helt fantastisk udstråling:) Kig også gerne forbi den lille mand vi omtaler her i tråden, Ronaldo:)

• #5   26. sep 2010 Øv hvor er det surt for dig og ham!!
    Det må blive en brat afvendning, dog kunne du jo prøve at trække ture med ham ,så han vender sig til at være lidt fra mor. bare stille og roligt, du skal jo stå med ham bagefter, så skab tilliden til dig, vend ham til foder, og skille dem ad lidt tid hver dag.
    Fodere evt hver for sig. Det gør vi med min og har gjort det et stykke tid.
    For at forberede ham på at mor forhåbentligt bliver solgt:-)
    Held og lykke med bassen!

• #6   26. sep 2010 Jaa... Der er jo faktisk ikke længe til d. 10. Men tror jeg vil prøve at fortsætte med det vi gør, og skille dem lidt af en gang om dagen, hvilket han jo også tager fint. Tror vi prøver at sætte ham i en boks overfor hende her d. 1., så han kan få lov til at have sit foder i fred(kan han umuligt hvis han står med moren), og så lade hoppen få lettet sit yver så godt som vi kan gøre det, da hun jo helst ikke skal stå med spændinger og ende med yverbetændelse... Men tak for jeres råd allesammen:)

• #7   26. sep 2010 Håber det går, og selvf. gør det det.
    Held og lykke med Bassen!

• #8   26. sep 2010 Tak for det:) Krydser fingre for det går smertefrit, men må indrømme det gør lidt ondt i hjertet med den lille mand.. Men skal nok lige skrive herinde hvordan det er gået:)

• #9   16. okt 2010 Hej allesammen:) Vil bare lige opdatere og fortælle at fravænningen gik over al forventning. Han tog det bare super flot:) han har været ude på marken i dag uden mor, som jo blev hentet i går aftes. Han prøvede en enkelt gang at patte ved en anden hoppe, men hun satte ham på plads en enkelt ganag og siden har han bare gået og hygget sig som altid, på trods af hans mor var væk- ikke engang så meget som kaldte på hende:)
    Så nu kan jeg drage lettelsens suk:)

• #10   16. okt 2010 Hvor er det dejligt at hører. Godt for jer begge. Håber så bare hoppen er lige så tilpas, men det er jo heldigvis ikke dit problem.
    Tillykke med opgaven lykkes til UG. Vi er altså gode til at bekymre os på forskud:-)

• #11   16. okt 2010 Hehe ja lige præcis:) Men tak for det, er bare super stolt af den lille mand:)

Kommentér på:
Råd omkring fravænning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce