Bukker. {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Jeg har part på den dejligste hest i verden, nemlig Thibaud. Jeg rider ham hverdag, og har haft part på ham i snart 4 måender. Jeg følger han har lært mig en masse, og det går for det meste op ad bakke med os. Vi vandt vores første stævne i søndags, og er super tilfreds med ham :') (Det var et trav program)
Han er den der hest, der godt kan være lidt fræk, og komme med et bukspring, en gang imellem. Det sagde ejeren allerede til mig for startet af, men det rørte mig ikke, at han gjorde det. I al den tid jeg har haft part på ham, har han bukket med mig ca hver anden gang - Det er altid i galop han gør det. Jeg har ikke rigtiig haft noget problem med det, da jeg sagtens kan holde mig fast, og da jeg bare plejer at sige "Nej!" til ham, så snart han gør det.
Men her inden for de sidste 14-20 dage, er det blevet slemt. Man kan nærmest slet ikke sætter ham i galop, for han stopper op, og bukker på stedet. Og hvis han ikke gør det, er han også begyndt at stejle, og det har han ALDRIG gjort før! Jeg synes det er rigtig ærgeligt at han gør det, for vil rigtig gerne starte stævner på ham, hvor der er galop med i, men er bare rigtig nervøs for, om han kan finde på at gå "amok" til stævnet. Desuden er det også rigtig irriterende han gør det, for når han nu gør det så voldsomt som han gør, bliver jeg faktisk nogen gange bange for ham.
Jeg ved, at han på et tidspunkt var rigtig streng (Før jeg havde part på ham) hvor han bukkede og stejlede uafbrudt, og det var fordi han havde spidse tandspidser. Men han næsten lige fået sine tænder ordnet, så ved virkelig ikke, hvorfor han ter sig sådan.
Jeg vil IKKE skifte min part begrund af det her, da han betyder rigtig meget for mig, og desuden skal jeg muligvis selv havde ham, da han er tilsagl.
Håber I har nogle råd, eller kan forklare hvorfor i tror han opføre sig sådan.
Snak ordentlig til mig, og sig hvis I har misforstået noget i tekset, tak!!
På forhånd tak! :o)
// VIíctoria.
okt 2008
Følger: 75 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 69 Svar: 452
* Cecilie & Micky - Team Brilleabe * : Jeg kan sikkert godt bruge dit svar, eller i såfald prøve det! Er faktisk lige kommet i tanke om, at jeg er begyndt at ride med pisk på ham. Det har jeg ikke gjort før (Men det har ejeren tilgengæld altid gjort) Det kan være det er derfor han gør det måske?
okt 2008
okt 2008
dec 2007
Følger: 98 Følgere: 90 Heste: 13 Emner: 191 Svar: 1.062
okt 2008
Atli Foto - Amatørfotograf : Jeg sidder ikke uroligt med fødderne på nogen måde. Der var en periode, hvor jeg altid kom til at sidde og "prikke" til hesten, men efter jeg har fået undervisning er min ben og fødder helt rolige.
Nicoline F: Fordi at hvis man konstant sidder med løse fødder, "prikker" sporene hele tiden til hesten, og det kan typsik være derfor de ter sig dumme, fordi de fleste heste bliver generede af, at hele tiden blevet "prikket" til
okt 2008
dec 2007
Følger: 98 Følgere: 90 Heste: 13 Emner: 191 Svar: 1.062
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
En hest bukker fordi noget genere den eller den er forvirret, så det kan være smerte, udstyr der irritere, rytteren der irritere, hesten der ikke forstår hvad den skal, eller fx hvis du er typen der sidder med benene meget til den og hver gang den bukker så slipper du med benene, det er en ros der fortæller den at den har handlet korrekt, og så bliver den ved med at bukke fordi det tror den at den skal..
Min egen bukkede i starten da hun lærte at galopere, fordi presset af benene irriterede hende let og hun ikke helt vidste hvad hun skulle, derfor lavede hun et buk og så frem i galop, første gang var jeg ikke forberedt, så mine ben røg væk.. men derefter huskede jeg at holde signalet til hun galoperede og så fandt hun hurtigt ud af at det var bare det hun skulle og så droppede hun at bukke..
Og du skriver den ikke går nok frem uden pisk, men en pisk er ikke for at få hesten til at gå frem, det er en forlænget arm at at give signaler du ellers ikke kan eller understrege signaler.. hvis hesten ikke går korrekt frem uden så lyder det som om at grundsignalerne ikke er trænet godt nok, den skal lære at svare frem for schenklen og holde det satte tempo..
okt 2008
* Cecilie & Micky - Team Brilleabe *: Når.. Så fik jeg redet ham idag, og han bukkede IKKE!! Ikke en eneste gang!!!! Jeg red uden pisk på ham, så lad os håbe det var det. Jeg sprang godt nok på ham, og normalt når man springer på ham, bukker han ikke så meget, men det er lang tid siden vi har haft en god galop runden uden et eneste buk! Men imorgen skal jeg ride dressur på ham, så lad os se om han kan klare det ligeså godt imorgen
nov 2003
Jeg behøver ikke kende din hest for at vide det ikke er i frækhed den bukker for det gør ingen heste, og jeg behøver ikke kende hesten for at vide at skal man ride med pisk for at få den ordentligt frem så har hesten ikke lært at svare korrekt frem for schenklerne.. har selv haft en der ikke havde lært det.. og det er ikke nemt.. men man får jo meget mere ud af at indlære det, så man får en hest der går villigt frem og holder tempo, frem for at skulle drive den frem konstant og evt bruge pisk..
okt 2008
nov 2003
okt 2008
nov 2003
okt 2008
Bukker.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside