849 visninger
|
Oprettet:
Slet ikke samarbejds villig!?! HJÆLP! {{forumTopicSubject}}
Jeg laver lidt horsemanship på Minka fx når jeg siger "stå" skal hun blive stående, når jeg siger "gå" skal hun gå, og når jeg løber skal hun løbe... Det går okay, men det føles slet ikke som om at Minka synes det er sjovt, hun synes at sandet under hende er sjovere, eller hunde der går forbi, og når jeg klapper hende ligner hun ikke en der ved hun har gjort noget godt, hun snuser bare til sandet eller går over imod stalden... Altså nogen gange går det selvfølgelig okay, men hun ligner ikke en der synes det er intresant... Hvorfor ikk?!?
Håber i kan hjælpe
Knuzz Karoline/
jan 2009
Følger: 67 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 231
Hun er slet ikke intresseret
jan 2009
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Kan se du bor på fyn men hvor på fyn? Da jeg tilbyder undervisning i hms.
Får selv undervisning af Laura schumann
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.725
det at hun ikke gider er fordi hun ikke ser den mindste grund til at gøre det
heste gør enten ting fordi de ser noget positivt komme ud af det eller fordi de vil undgå noget ubehageligt
ting heste vil opnå: pauser, afslapning, mad og fri
en ide kunne være at når hun gjorde som du ville have det så fik hun straks en pause
hopper er generelt ikke så gode at arbejde sammen med før man har vundet deres tillid og "venskab"... min hoppe er utrolig glad for mig og elsker at træne så for mig er det nemt. Andre ignorere hun fuldstændig medmindre de har en grime og snor i hende - men selv der er hun møgbesværlig
jan 2009
jun 2006
jan 2009
Altså har Minka sammen med en anden pige, men hvad koster det og hvor lang tid er det?
jun 2006
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Enten fordi du ikke indlærer hende signalerne korrekt eller fordi du direkte forvirre hende.
Jeg ville gribe en bog om lærings teori og prøve at lære lidt mere om dette begrab, før jeg ville lege med HMS....
feb 2006
"hopper er generelt ikke så gode at arbejde sammen med før man har vundet deres tillid og "venskab"... min hoppe er utrolig glad for mig og elsker at træne så for mig er det nemt. Andre ignorere hun fuldstændig medmindre de har en grime og snor i hende - men selv der er hun møgbesværlig"
Man kan ikke vinde en hests tillid eller venskab.
Hesten fungere bare ikke hjerne mæssigt som mennesket. Det er simpelthen ikke eksisterende i hesten det her tillids begreb.
Det handler om at skabe sikkerhed for ens hest.
Sikkerhed handler om at den er i sikkerhed for fare, både udefrakommende pumaer og for dig. Dernæst er sikkerheden for at hesten har mad og vand, virkelig afgørende for om den føler sig sikker, er sikker på den kan overleve nu og her, eller om den bør flygte til et sted med sikkerhed.
Hesten lever og handler udlukket ud fra instenktive "sanser", som ikke er noget den hverken "tænker" over eller "overvejer", den handler simpelthen i NUET, nu og her, instenktivt.
Dette gør mennesker også i ekstrem tilfælde. Moderen som ser sit barn blive kørt ned og løber hen og løfter en bil så barnet kommer fri.
Dette eksempet er meget kendt. Grunden til mennesker kan dette, bunder i fascierne, som er en hinde omkring alle muskler, knogle osv. i menneskets - såvel dyrets krop.
Fascierne trækker sig sammen og giver os ualmindeligt styrke, netop denne styrke kommer frem når hesten flygter eller kæmper.
Alle blodkar indsnævres og der pumpes kun blod til den store muskler i kroppen. Hele kroppen er centreret om en ting = FLUGT eller KAMP!
Info om fascier:
Fascien er meget kompakt væv, der omgiver og er inde i alle muskler, knogler, nerver og blodkar, så vel som vores indre organer incl hjertet, lunger, hjerne og rygsøjlen. Det mest interessante ved fasciesystemet er, at det ikke kun er et system af separate hinder. Det er faktisk en struktur, der eksisterer fra hoved til fod uden afbrydelse. På den måde kan du begynde at se, at hver del af hele kroppen er forbundet til en anden del af fascier, ligesom masker i en sweater.
Fascien spiller også en vigtig rolle som støtte for vores krop, da den omgiver og hæfter på alle strukturer. Disse strukturer ville ikke være i stand til at sørge for stabilitet uden det konstante træk af fasciesystemet. Faktisk kan vores knogler sammenlignes med teltstænger, som ikke kan støtte strukturen uden den konstante støtte af de ledende tråde (eller fascier) for at holde en tilstrækkelig spænding for at holde teltet (eller kroppen) oprejst med ordentlig balance/ligevægt.
Når ens helbred er i orden, er fascierne afslappede og bølgede i formen. Den har evnen til at strække og bevæge sig uden begrænsninger. Når vi oplever et psykisk trauma, får et ar eller en betændelse, vil fascien miste sin smidighed. Den bliver stram, spændt og en kilde til spændinger i resten af kroppen. Trauma, som f.eks. fald, piskesmæld, operation eller bare almindelig dårlig holdning i lang tid og forskellige stress skader har en sammenhængende effekt. Forandringerne i fasciesystemet har indflydelse på velvære og vores krops funktion. Fascien kan udøve et usædvanlig stort tryk, der kan udløse smerter eller begrænsninger i bevægeligheden. De påvirker vores fleksibilitet og stabilitet og er en afgørende faktor i vores evne til at udholde stress og anstrengelser.
Altså man kan ikke vinde noget ved en hoppe, eller en hingst eller en vallak.
Men man kan skabe dem sikkerhed og struktur, så de får en tilværelse i SIKKERHED for fare og ikke behøver aktivere flugt eller kamp systemet.
Ønsker en hest ikke at følge en, stoppe ved siden af en, eller i det hele taget samarbejde med en, så er det jo på ingen måder heste skyld eller fordi den ikke gider.
Det er højst sandsynligt fordi den ikke ANER hver der forlanges af den og ikke føler sig i sikkerhed.
Ved mange hesten kan selv den mindst forvirrende signaler, som udvises af dens menneske og træner, gør at hesten ikke føler sit i sikkerhed ved dette menneske. Så vil det lærings mæssige blive svært fordi hesten hele tiden ligger på en vippe mellem ikke at vide om den bør flygte eller kæmpe, eller være i sikkerhed ved dette menneske.
Det hele er så simpelt og lige til, men en kunst at mestre fordi det kræver at man som menneske smider alle sine mennesklige ord og betydninger og tør føle og bruge sine instenktive sanser.
Mennesker er meget glad for at dømme, sammenligne og finde ligheder mellem alt som skaber forvirring i vores hjerne.
Dette kan man ikke i et arbejde med en hest. Her skal man lære at smide alle de her tillærte ting fra sig og bare være til stede i Nuet uden at dømme.
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 786
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
Til trådstarter; jeg lagde som Vilsøe også mærke til at du bruger kommandoen 'stå' når den skal stoppe og 'gå' når den skal gå frem, men som sagt bør du ændre dette - du kan evt. sige 'frem' eller bare bruge den der 'g-lyd', så hesten kan høre forskel på kommandoerne (:
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.725
præcis
derfor jeg lavede gåseøjne over venskab
jeg mener heller ikke vi kan være hverken venner eller fjender
eller være ledere for vores heste
men nu er det bare rimelig meget nemmere at forklare kort, end som med dit lange indlæg
feb 2006
Nemlig, he det er bare så "farligt" fordi vi så gerne vil have og føle det hesten føler og vi vil så gerne lave de her ligheder, så vi bedre kan føle empati og forstå vores heste.
Men forståelsen ligger bare ikke i at kunne forstå hesten via vores menneske adfærd og sprog, men at turde sætte sig ind i hestens adfærd og hjerne funktion og acceptere at vi bare er forskellige på rigtig mange punkter.
Tanja
Jeg syntes det er interessent at vide en masse om det jeg går og arbejder med. Jeg kan ikke kun nøjes med det jeg lige hører hist og her, jeg bliver bare nødt til at vide.
Jeg er for eks. helt vildt facineret af traumer og dets mysterium, både hos mennesker og dyr. Netop fordi denne traume tilstand er tillært hjælpeløshed og en masse andre ting, som mange arbejder komplet forkert med, fordi det ingen fokus er på dette hos dyr.
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 290
feb 2006
Det kommer jo an på hvad betingelser du har medlært bevægelsen "at klasse hesten".
Har hesten lært det via noget positivt eller negativ.
Man må aldrig sammenligne sig selv med hesten i naturen, det er en af de største fejl. Vi kan aldrig indtage en hests plads i denne verden.
Mennesket er desuden et rov dyr, og rent faktisk en fjende for hesten, så vi vil aldrig være i stand til at sætte os i hestens sted. Men vi er i stand til at lade vær med at sammenligne og lege heste og i stedet bruge vores sunde fornuft .
Det er virkelig forskelligt hvordan en heste opfatter et klap på halsen.
Det hele handler jo om indlæring.
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 290
Slet ikke samarbejds villig!?! HJÆLP!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside