Kastration - er det normalt ? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en 1 års plag, som blev kastreret for lidt over en uge siden, og det hele gik godt og såret har set rigtig fint ud. Han var selvfølgelig sløv de 3 dage efter, hvor han fik medicin mod smerter og betændelse.
Men jeg synes stadig han virker meget sløv Han virker nærmest doven og er ikke særlig "vågen" af en 1 års at være, så jeg er ved at være lidt bekymret. Jeg har gået ture med ham nogen gange i løbet af ugen, for at holde hævelsen nede (sagde dyrlægen, at der var en god idé).
Han lå ned på folden da jeg kom i dag og han sagde bare de underligste/ynkelige lyde, da jeg ville have ham til at rejse sig. Han var oppe på banen i dag, og han gad slet ikke løbe rundt, kun meget lidt hvis jeg løb efter ham og han gad nærmest ikke løfte sine ben da han travede.
Er der nogen af jer, som har erfaringer med at få en hest kastreret? og ved om det er helt normalt, eller der er grund til at være bekymret?
- Har tænkt på, at det måske kan være såret, som 'strammer' lidt når han går?
Han er også blevet flyttet væk fra sin bedste ven her for en uge siden, så ved ikke om han også er lide "nede", fordi han savner ham. De nye heste han går sammen med, er nu søde nok ved ham.
Det blev lidt langt, men håber i gider læse det hele og kan svare på det.
Hilsen en lidt bekymret "mor"
apr 2007
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 13 Emner: 9 Svar: 80
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 316 Svar: 1.063
- hvad er det nu den skal ligge på ved en hest? (har glemt det)
Det skal lige siges at han normalt er en meget rolig hest og er sød at have med at gøre. Så ændringen er ikke kæmpe stor, men synes bare han virker så trist på en måde.
okt 2007
Følger: 221 Følgere: 178 Heste: 11 Emner: 80 Svar: 546
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=981/sprog=1/grp=7/menu=12/
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 46 Heste: 9 Emner: 7 Svar: 70
maj 2008
Følger: 49 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 38 Svar: 142
men det viste sig så at det var begyndt at hele men der alligevel var kommet betændelse i, som så resulterede i dem dage medicin og åbning af såret to gange efterfølgende. dyr omgang. så jeg vil anbefale at få det tjekket. er sletter ikke sjovt at se sin lille mand stå og være så sløv som du fortæller.
men held og lykke med ham.
jul 2007
Følger: 164 Følgere: 163 Heste: 6 Emner: 23 Svar: 720
Hvis temperaturen er over 38,5 skal man holde øje og kommer den omkring 39 så hedder der dr dyr ...
I min verden altså
okt 2008
Følger: 248 Følgere: 215 Heste: 8 Emner: 129 Svar: 1.424
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
men selvom jeg ikke ved noget om kastrertion ved jeg at mennesker kan indklapse betændelse, så betændelsen ikke udgøre nogen fare for mennesket.. ligger der betændelse enden under huden og det stryger i blodbanen får man en blodforgiftning og det er livsfarligt og kan være smerte fuldt..
men jeg ville personligt få en dyrlæge ud og kigge på den hvis det var min hest.. heste folk kan give rigtig mange råd men de er sjælden hestedyrlæge..
okt 2004
(ved godt at i ikke er dyrlæger og det er bedst at kontakte dyrlægen, men derfor kan man vel også høre andres erfaringer samtidig)
Han fik antibiotika morgen og aften 3 dage efter + smertestillende. Jeg har passet ham helt efter dyrlægens anvisninger og fik også forklaret at det er et stort indgreb osv..
Da han var meget stille og rolig som hingst, kan det godt være han er blevet endnu mere 'doven' nu, men det må jeg så tage med.
-Dyrlægen sagde at jeg skulle holde øje med hans ædelyst, og se efter om han bliver meget hævet.
Han har rigtig fin ædelyst og æder alt hvad han kan komme i nærheden af og han er ikke ret hævet, så tror han har det fint, bare lidt øm.
Desuden var han mere frisk i dag og løb rundt og legede, fordi der kom en ny hest på folden.
-Men holder lige øje med ham alligevel, og tager hans temperatur.
okt 2004
Han fik det gjort på Kolding dyrhospital
jul 2007
Følger: 164 Følgere: 163 Heste: 6 Emner: 23 Svar: 720
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Han kom dog også ud at gå på døgn fold igen, dog alene de første par dage. Ellers har det ikke været noget.
okt 2004
Min går også på døgnfold. Han var kun lige inde den første nat efter.
Dyrlægen siger de har godt af at gå så meget rundt som muligt.
okt 2004
Det er nok oss en god idé, hvis han ikke rigtig er vant til mennesker.
Taber han sig let?
Min vokser så meget i perioder, at han taber sig, fordi kroppen ikke helt kan følge med. Men han tager så fint på igen, når han holder "vokse-pause".
okt 2004
De er lidt ligesom teenager, der lige pludselig skyder i vejret
Min er også på højde med de to 2 års han går sammen med, så han vokser godt for tiden.
Tror nu nok din skal begynde at tage på, når han lige kommer ind i jeres faste rutine, og han falder helt til hos jer. Han får da i hvert fal det han har brug for
Ved ikke hvad i fodre med, men ved i hvert fal at det er godt at give ungheste 'Lucerne' sammen med det andet foder, da de helst ikke få for meget af foder, som indeholder for meget stivelse, som fx havre (har jeg læst og hørt af mange). Men det er snart ikke til at blive klog på alt det foder halløj mere - der findes så meget forskelligt, og der er mange delte meninger
okt 2004
Ja, synes netop oss min ser ud som om han halter nogen gange, og han snubler oss af og til
- Jeg har kendt hans mor siden hun blev født, og hun havde virkelig ingen gang indtil hun blev 3-4 år. Men så skal jeg oss love for at den blev fin Så han skal nok få en fin gang om nogen år Når kroppen lige passer sammen med benene osv
Tak, han har fået det meget bedere og han har ikke feber eller noget Det er bare dejligt. Han ser også mere tilpas ud nu, og går at driller de gamle heste lidt.
okt 2004
okt 2004
Alle siger oss han ser så høj og langbenet ud, men tror nu han er meget normal af en 1 års.
Kastration - er det normalt ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside