1.572 visninger
|
Oprettet:
Pernille Kampmann&Marquis"Grisen" .
24. mar 2007 Følger: 206 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 117 Svar: 250
24. mar 2007 Følger: 206 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 117 Svar: 250
Tilridning unghest ? igen :D {{forumTopicSubject}}
Nu er vi lidt flere her i gruppen og vil virkelig gerne vide lidt mere ang tilridning a paint horse.. Hvor gamle skal de være. hvornår kan man begynde at skidte trave lidt.. *?
mar 2004
Følger: 85 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 19 Svar: 100
Mange begynder at ride deres paint og quarter når de er 2,5 år - jeg personligt vil se på hesten - om den er klar - både i bygning og i sindet, nogle heste bliver sent voksne - min egen quarter er først begyndt tilridning da hun var fyldt 3 år.
Men er hesten klar, kan man sagtens starte op lige så stille den sommer de er 2 - eller til efteråret når de er 2,5 - men med ungheste er det vigtigt at man ikke putter for meget ind i hovedet på dem med det samme - så brug fra du har sadlet op - 15 - 20 min pr. dag ikke mere.
I starten (når du har vendet den til sadel og at du sidder på den) - det tager jo også noget tid inden man kommer dertil - det tog mig 2 mdr træning fra jorden, før jeg satte mig op.
din hest skal kunne stå stille, når du sætter dig op - går den frem med et skridt - ryk den tilbage til udgangspunktet om du så skal gøre det 100 gange de første par gange. De lære det lynhurtigt.
Start derefter med at skridt den lidt - den første uge - øv stop og gå frem igen, lig ikke for meget på i starten. næste uge kan du prøve at trave lidt. og så øv stop og frem igen. når det så ligger nogenlunde, så øv at den skal bakke - bare et eller to skridt i starten - og vigtigst af alt - husk at rose din hest når den gør noget rigtigt.
lad være med at galloppere på den, før du og den kender hinanden godt, som min træner siger - al grundridning skal være på plads før man begynder at galloppere. Springer den i galop - gør det selvfølgelig ikke noget, men ikke øve anspring før du har fuldt styr på den i skridt og trav.
Denne her måde red jeg min quarter til på - uden hjælp og hun er fin idag, hun skal i træning i juli måned ved min træner Andrea Angeli i Tyskland - for at få galoppen lidt på plads - selv om jeg næsten har redet hende et år, har jeg ikke gallopperet ret meget, hun kan springe an til både højre og venstre - men mangler at sænke farten og få hovedet længere ned og ryggen op - som en pleasure hest skal have, så det håber jeg Andrea får lidt styr på - så vi kan begynde og starte nogle klasser med galop - nu starter vi kun walk og trot klasser - hvilket hun også gør super godt. Vi har fået mange placeringer med hjem fra de stævner vi har været med til
held og lykke med tilridningen.
mar 2004
nu har jeg lige læst om din hest - og set at han er halvt knapstrupper - så ville jeg overhovedet ikke begynde og ride på den før den var 3 år.
Paint og quarter er hurtigere til at vokse sammen - som en ren fuldblod - men når det er en blanding - skal du ikke begynde før den er 3 år - og de billeder med sadel i longe - der ser han slet ikke færdig ud.
Uden at skulle virke snobbet - skal din hest faktisk ikke stå som paint, når du ikke har stamtavle på den - det er jo en blanding. Ikke at det - ikke er lige så god en hest - den kan jo sagtens blive en fin hest uanset race, men det er jo ikke en raceren. Det er jo derfor racerne er delt op.
hilsen Anita
mar 2006
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 33 Svar: 104
Angående tilridning, ville det som Anita være godt hvis du selv begyndte med grundtræning fra jorden, og jeg kan se på billederne at du også allerede har haft saddel på. det er jo en rigtig god start Jeg synes helt klart at man får hesten bedst tilredet hos en berider, men alt efter hvad man skal bruge sin hest til, er det jo forskelligt om, der er behov for en berider.
Modsat Anita synes jeg ikke at du er begyndt for tidligt, nej han er måske ikke så muskuløs men det kommer jo under tilridningen. Alle ungheste mangler jo muskler nå de ikke er tilredet endnu.
Dog vil jeg give Anita ret i, at din hest ikke er en paint, men en blanding. For at en "blandingspaint" (en hest hvor kun den ene forældre er paint) kan være en paint, kræver det bl.a. at den har pletter
mar 2004
en paint behøver jo ikke have pletter - min datter har en- Kid, som hun har købt af Morten søby - han har ikke pletter, men fuld stamtavle og kan starte til paint stævner - kan ikke huske hvad de kalder dem uden pletter. mener det hedder solit breed - men ved ikke lige hvordan det staves
hilsen Anita
mar 2006
Tak, jeg er også rigtig glad for at det gik så godt nej en paint hvor begge forældre er paint behøves ikke at have pletter, men en paint hvor kun den ene forælder er en paint skal have pletter, ellers er det en breeding stock.
mar 2004
hilsen Anita
mar 2006
mar 2007
Følger: 206 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 117 Svar: 250
mar 2004
held og lykke med det.
Tilridning unghest ? igen :D
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside