{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.283 visninger | Oprettet:

biopsi {{forumTopicSubject}}

er der nogle af jer som har prøvet og få taget en biopsi, hvor den har vist at der ingen specifikke bakterier var???

og måske ved om dyrlægen så skyller dem alligevel??

jeg fik taget biopsi i torsdags på min hoppe, og fik så et kort svar fra en dyrlæge som ikke kendte til hestene da jeg ringede mandag for og få et svar på det med bakterierne, men det eneste hun kunne se var at der ikke var nogle specifikke bakterier.

Jeg har bedt dem om og ringe tilbage i mandags så jeg kunne få et svar, men de ringede ikke.
ringede så igen igår morges for svar, men igen med samme resultat, og idag har de heller ikke ringet.

jeg går her og venter spændt på et svar om min hoppe kan komme i fol længere, eller hvad det er der driller.

prøverne fra selve bøern om den er klar til flere drægtigheder er der ikke kommet svar på endnu, da de er sendt til ansager til undersøgelse...

min hoppe har aldrig været et problem og få i fol før, og fik føl i marts måned i år. hun er 17 år, så jo en ældre dame.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  biopsi
  • #1   17. jun 2010 Min hoppe har fået 2 føl og fik taget biopsi begge gange. Begge gange var hun ren og nej, hun blev derfor ikke skyllet.

Hvis din hoppe fik føl i marts uden problemer. Altså hvis efterbyrden kom som den skulle og ingen efterfølgende komplikationer, så skal hun nok være ren. Det er selvfølgelig bare mit personlige gæt baseret på min erfaring fra arbejdet på insemineringsstation, men normalvis er det sådan. Undtagelser kan selvfølgelig altid forekomme. smiley

Jeg går ud fra at du fik taget biopsi sidste år inden ifoling ikk?
    Mærkeligt at det kan tage så lang tid for dem, at give dig et svar. Ryk igen, for tiden løber jo...

Det er selvfølgelig en ældre dame du har, men min erfaring m ifoling af ældre hopper er, at selvom de er rene, stramme osv, så siger naturen selv stop når hoppen er blevet for gammel. Hvis hun begynder ikke at ville i fol eller kaster tidligt, så er det tydeligt tegn på at det desværre er slut m avl på denne hoppe. Og så skal man ikke fortsætte m at prøve, men acceptere tingene som de er. Så selvom hun er ren, så er det ikke sikkert det lykkedes pga hendes alder.
    Der er mange hopper der stopper omkring 17 års alderen m at ville i fol, men der er nogle der kan blive ved til de er 20 år. Det er dog ikke flertallet.
    At din hoppe er mor som 17 årig synes jeg er rigtig flot. smiley

Krydser fingre for at din hoppe er tip top. smiley

• #2   17. jun 2010 Det kan forresten godt ske, at selvom hun er ren, så skyller de muligvis alligevel, hvis hun ikke kommer i fol første gang. Ikke pga urenheder, men pga hendes alder. Tror dog det er forskelligt fra inseminør til inseminør.
    Nogle hopper bliver også "grumsede" at kigge på v scanning efter en inseminering pga den væske sæden er blandet op med. Der hjælper en skylning også. smiley

• #3   17. jun 2010 hmm for mig lyder det som en svaberprøve ikke en biopsi, da der går op til 3 uger inden man får svar på en biopsi.
    og den sætter din hest i en kategori, på hvor vertil den er.

Har i fået scannet om hun står med væske i børen???
    ellers kan du prøve en perlotex kur, som skal startes op efter endt inserminering.
    eller man kan prøve regumate.
    kan være hun evt. skal syes, hvis hun "slubre" luft.
    Hun er jo ved at være en ældre dame, men burde kunne få et par føl mere. Men kan være hun skal hjælpes lidt.

• #4   17. jun 2010 det er en biopsi der er taget, jeg venter stadig svar på de sidste prøver på cellerne om hun kan blive drægtig igen.
    dyrlægen ringede i formiddag, og de siger de plejer have svar på biopsi efter 12-13 dage.

de svar der er kommet er bare på bakteriedyrkningen, som de selv dyrker, og det tog kun 2 dage og dyrke på.

men indtil videre mente min egen dyrlæge at hun evt skulle skylles og syes, da hun er lidt åben bagtil.
    det har før været på tale, men da det ikke før har været et problem og ifole hende har vi ikke gjort noget ved det før.

syntes der er mange der skriver om problemer med ifoling i år, i forhold til hvad der plejer være, og min dyrlæge siger også at mange har haft problemer i år.

• #5   17. jun 2010 hvis hun er åben bagi, skal der jo ikke så meget til, for at en drægtighed går til grunde. så det vil nok være en god ide, så i ikke mister drægtigheden pga. dette.

• #6   17. jun 2010 ja nu er hun måske blevet så slap at det er nødvendig.

ved du hvad man gør så op til folingen? og hvor lang tid før?

• #7   17. jun 2010 op til foling, lod jeg min sprække selv, men man kan selv klippe under foling eller få dyrlægen ud 1-2 uger før og klippe.

• #8   17. jun 2010 syntes det lød bedst hvis det kunne klares selv, jeg ville ikke være meget for og skulle klippe hende, gør det ikke ondt på dem?

• #9   17. jun 2010 hvis man gør det under folingen, mærker de det ikke.
    men jeg syntes også bedst om at de klare det selv.

• #10   17. jun 2010 super, mange tak for svar.
    det er værd og prøve.

• #11   17. jun 2010 så lidt og ja det er da værd at prøve ;0)

• #12   17. jun 2010 ja der er grænser for hvor meget jeg vil ofre for og få hende ifol igen, men nu mistede jeg jo hendes føl i år som jeg ellers godt ville have beholdt, så ville jo gerne lige prøve en sidste gang evt om jeg kunne få et nyt.

• #13   20. jun 2010 Vil lige tilføje, at hvis hoppen skal syes, så er det altså det bedste og sikreste at få dyrlægen til at klippe op igen et par uger før. Jeg har desværre set rigtig mange hopper m flænsede/ødelagte skeder pga at hoppen har "skullet klare det selv"...... Et meget dumt sted at spare penge hvis du spørger mig....

• #14   20. jun 2010 det var heller ikke for og spare pengene, jeg tænkte bare at hun måske var bedre beskyttet mod bakterier op til foling også, hvis hun ikke blev klippet før tid.

og i år kom hun næsten 3 uger før forventet termin, så ville helst ikke hun kom tidligere næste år.

• #15   20. jun 2010 Synes bestemt ikke man kan undlade at klippe stingene inden foling. Om man så får det gjort et par uger inden termin, eller kalder dyrlægen ud når hun begynder at fole.
    Det andet er synd, og jeg forstår slet ikke at en dyrlæge overhovedet ville gå med til det.

• #16   20. jun 2010 ved du om det bare gøres med en lokal bedøvelse??

for bedøvelse er vel ikke sundt for fosteret?

Jeg følger selvfølgelig min dyrlæges råd, hvis de vælger og sy hende.

• #17   20. jun 2010 En caslick operation udføres altid på stående hest, men nogle dyrlæger vælger dog at sedere inden de anlægger lokal-analgesien.
    Operationen udføres oftest inden inseminering, hvorved der jo ingen risiko er for fostret ved sedering.

Når stingene skal tages behøver man ikke hverken bedøve eller sedere.

• #18   20. jun 2010 det er naturlig bedækning så hun må vente med og blive syet til dette er overstået.

• #19   20. jun 2010 Okay, men hvis hun rent faktisk er "luftsluger" som man kalder det, bør i nok skylle hende inden bedækning, eller ihvertfald tage en svaber.
    Hvis svaberen er negativ er det jo slet ikke sikkert hun behøver en operation.

• #20   21. jun 2010 der var ingen specifikke bakterier fundet ved bakterie-dyrkningen i biopsien?

der snakkede de om og skylle alligevel for og sikre at hun var ren inden hun blev syet.

men venter stadig på de sidste svar, de skulle komme idag.

det skal måske lige tilføjes at hun for en måned siden fik aflivet hendes føl fra i år, jeg ved ikke om stress over dette kan spille ind?
    hun vil tage de andre hoppers føl, så nu er hun sendt på sommergræs et sted uden føl?

Kommentér på:
biopsi

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce