{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Oplevelser indenfor islænderverdenen {{forumTopicSubject}}

OBS! Der bliver ikke nævnt navne i dette indlæg.

Jeg har været en del af hele "islænder-verdenen" siden jeg var 9. Det er mange år siden nu, men på den tid har jeg også fået i bredt indblik i alle de ting der sker.
Jeg har også hørt mange fortæller om mærkelige ting de har set/hørt og selvfølgelig har rygterne gået sin gang hvor historien nok har ændret sig en smule.
Det jeg egentlig vil med det her emne er, at spørge jer der sikkert også har dedikeret jer til sporten og alt der følger med, om hvor slemt det står til? Min veninde, der rider western ridning, har fået fortalt (ikke fra mig) at islænder-verdenen skulle være ligeså slem som DV'ernes, som åbenbart skulle være forfærdeligt.
Har I nogensinde oplevet noget grotesk? Snyd, 'hævn' eller andre ting? Jeg spørger ikke for at sidde og bagtale, men for at høre det fra andre i andre dele af landet end mig.
Jeg kan selv lægge ud. Det er sjældent jeg hører dårlig ting om ryttere, udover de sædvanlige rygter. Dog har jeg oplevet at dommere ofte gør utrolig stor forskel på, hvilken rytter der sidder i sadlen, når de skal give karaktere. Hesten kan være nok så dygtig, men hvis det er en ung "ukendt" eller en voksen "ukendt", syntes jeg i næsten alle tilfælde at der bliver gjort forskel, trods dem der forsøger egentlig gør deres bedste for at komme frem i sporten. Jeg har ligeledes også oplevet en dommer bedømme sin egen datter, med stort set 1 point højere end de andre dommere, hver gang.
Jeg kan egentlig godt forstå hvorfor mange ryttere går ned over dommernes måde at bedømme på, der kan være alt fra enig til med flere points uenighed, selv i de høje klasser. Jeg har selv oplevet at få 2 points forskel, hvilket selvfølgelig fik mig til at undre over at der alligevel kunne være SÅ stor uenighed, trods min hest hverken hoppede eller var et fjols. Jeg foretrækker helt klart selv udenlandske dommere, hvilket jeg faktisk syntes er lidt ærgeligt.
Er jeg den eneste der tænker sådan her?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oplevelser indenfor islænderverdenen
  • #1   9. jun 2010 Jeg skal ikke være stor i munden nu, men jeg har set ting indenfor islænder verden der ligner dressur verden (;

• #2   9. jun 2010 Nu når du lige nævner det med karakterene, oplevede jeg i weekenden at få 3 karakters forskel for en opgavedel (hvor jeg red alene på banen) og der var også meget uenighed blandt mine snit, trods jeg egentlig selv syntes det gik okay.

3 karakter syntes jeg er lige lovlig i overkanten, men det er bare min mening.

Og ja, jeg har oplevet forskelsbehandling en del gange.

• #3   9. jun 2010 Mütze
    Et eller andet sted overrasker det mig ikke helt..

Sarah
    3 karakters forskel?! smiley Hold da op, det var da vildt at de kunne være så uenige.

• #4   9. jun 2010 Jeg har ofte oplevet forskel behandling, folk der snakker dårligt om andre og nogle som får andres salgsheste til at fremstå dårligere end deres egne ;s

• #5   9. jun 2010 Mira
    Ja, det har jeg også selv.. Fatter jeg bare slet ikke at folk gør, for at være ærlig. Jeg har også oplevet folk sætter rygter igang om andre.

• #6   9. jun 2010 Clara
    Ja, det sidste har du bestemt ret i! Der er jeg helt enig. Syntes bare det er ærgeligt med den første del, da jeg kender mange unge/voksne ryttere, der virkelig kæmper for at komme frem som sportsfolk, men altid ender med at blive trampet på "af de store" smiley

• #7   9. jun 2010 Ja det er så pisse provokerende!
    I starten var alle ih og åh så søde.
    Så begyndte det hele at komme, nogle af rygterne er sande men det er aldrig til at vide ;s
    HELDIGVIS står min hest pt. hos nogle reelle mennesker, der ikke taler dårligt om nogen eller noget, og er så søde(:

• #8   9. jun 2010 Jep fra 3,5 - 6,5 ..

- Rygter skal man bare overhøre totalt hvis man ikke kender til historien eller har snakket med den person det drejer sig om.

• #9   9. jun 2010 Sarah: det var da HELT vildt. Det har jeg aldrig set. end ikke til småstævner, hvor rytterne bedømmer hinanden smiley

• #10   9. jun 2010 Sarah
    Hold da op, det var da en forskel der ville noget. Også lige i den ende - For mig er 3,5 jo ikke såååååå meget, men derimod 6,5 en meget flot karakter. Så det var da mærkeligt.
    Ja, jeg plejer som regel bare at overhøre rygterne, medmindre det er nogle sjove nogen af slagsen. Så joker vi lidt med det, men det gør det ikke mere rigtigt af den grund.

• #11   9. jun 2010 Nej.
    Må godt nok indrømme at jeg blev enormt sur og vi kørte direkte hjem bagefter, trods jeg var kommet i en finale. Her går vi og betaler mange penge for at deltage i stævner og regner med at blive bedømt ordentligt.

Så må dommerne altså lige snakke lidt sammen..

- Er enig mht. rygterne Sjónni.

• #13   9. jun 2010 Og hans kommentar til min 3,5 var helt hen i vejret syntes jeg.

Der stod: Pasagtig - Gode bevægelser.

Ja, han var pasagtig men slet ikke til 3,5 .. Hvilket de andre dommere heller ikke syntes.

Men ja, nu er det jo ikke mig og mine karakter der skal diskuteres.
    Det var bare lige en lille bemærkning :o)

• #14   9. jun 2010 Jeg synes også at de store ryttere er skiftevis på "mode" ;s
    Der kommer jo ofte nye, men det virker som om der hvert år er nogle bestemte ryttere der er på mode.
    Altså som træner, kårer ens heste osv.
    Eller det er måske bare mig smiley

• #16   9. jun 2010 Er helt enig Signe.
    De er bestemt dygtige mange af dem, ingen tvivl, men jeg har før set en "proff" slå en "ukendt", trods hesten gik væsentlig dårligere og mange af mine venner, både danske og islandske, også var dybt uenige.

• #17   9. jun 2010 Enig.
    Det syntes jeg man ser ofte. smiley

• #18   9. jun 2010 Det syntes jeg bare er brand ærgeligt. Både for dem som kæmper med at komme til tops, men også dem som sidder på sidelinien. Jeg har selv ikke nogen hest at ride konkurrence på lige pt, men nyder at se andre gøre det. Altid lækkert at sidde og beundre andres heste. Men jeg tænker sådan lidt: Når jeg en gang får en hest og skal til at ride konkurrencer, er det sku irriterende at vide at der er en god chance for at der bliver gjort forskel. Ja, det må også være herre surt for rytterne!

• #20   9. jun 2010 Signe
    Kan jeg godt forstå. Jeg bliver ofte ophidset på andre rytters vegne, nu hvor jeg ikke selv deltager xD

Det er helt fair at der er "kendte" ryttere, med et ry i ryggen og som har brugt mange af deres år på at uddanne sig udenfor ridningen. Det er helt cool. Men at der pga af dét, skal gøres forskel syntes jeg bare er forkert.

• #22   10. jun 2010 Hivs man kigger på kåringer er det også sådan. Hvis en mindre kendt kåringsrytter kårer. Også hvertfald én bestemt rytter kårer er der ALTID forskel. Hesten kan være af samme kvalitet, men pga rytteren stiger den lidt mere.

Der er mange ubehagelige historier. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at nogle af dem er ægte! Og sådan er det nok i alle "hesteverdner" hvis der er en populær rytter, skaber de sig mere opmærksomhed - fra piger smiley

Man kan også se til stævner, hvis der er nogle der rider rundt. Med et bestemt efternavn, VUPTI stiger deres karakter, det er skam ikke fordi at hesten går specielt godt, faktisk er den blevet dårligere efter denne rytter er kommet på. Men det vælger dommerne at vende det blinde øje til - man skal jo ikke blive upopulær blandt de kendte navne!

Det irritere mig ganske enkelt. Jeg fik engang en lorte bedømmelse af en dommer fordi dommeren engang åbenbart havde prøvet min hest, hvilken hun ikke kunne ride. Og var ikke engang taknemlig over at hun havde fået lov at låne den - fordi hendes hest pludselig blev halt!

Behøver jeg at sige at det pisser mig af?

Jeg elsker udenlandske dommere, især islandske. De kigger ikke på rytterens efternavn eller sådan noget. Men på hesten og hvordan rytteren rider!

• #23   10. jun 2010 Jeg så meget af det til FM smiley De kendte ryttere fik lige 2-3 karakter mere end de andre.. Nævner ikke navne, men det så alle vidst (;

• #25   10. jun 2010 Sara-Maria
    Jeg må melde mig enig med Nicole. Nu skal man jo også tænke på, at alle dommere forhåbentligt bliver "trænet" i at spotte de samme ting og trods de er 4 forskellige mennesker, helst skal have det samme billede af hvad der er rigtigt. Derfor syntes jeg det er grotesk at man i høje klasser oplever så stor en uenighed, og en mistænksom enighed når det gælder prof. ryttere.

Nicole
    Ja, nu vælger jeg lige at svare på dit indlæg selvom du ikke kan lide mig (; Ja - Jeg husker tydeligt da jeg var "en lille pige" til stævnerne, og kom og skulle ride. For det første bliver man behandlet som om man intet ved, trods man har forberedt sig inden stævnet. Man bliver behandlet som om "nå, de små klasser skal bare overståes", altså useriøst. Så jeg kan sagtens følge dig i at det nogle gange er. rent ud sagt, røv irriterende at være junior til et stævne.

Signe
    Ja, vi burde faktisk lave et læserbrev. Jeg ved bare ikke helt om jeg kan finde ud af at formulere det ordentligt. Er ikke bange for at få alle de "kendte" ryttere og dommere på nakken, for syntes faktisk det er et voldsomt problem.

• #27   10. jun 2010 Signe
    Er helt enig!

• #28   10. jun 2010 Om islænderverdens ligheder med DV'erne. Den hedder: Fra fjeld til ovalbane på 50 år – hvad var det lige, der gik galt?: (link fjernet)

Jeg kunne ikke sige det bedre end hvad der står her!!

• #29   10. jun 2010 Syntes det var en enormt mærkelig bemærkning Sara-Maria.
    Ja vi har vores egne meninger..
    Mén dommerne er vel uddannet til at vide hvordan de skal dømme og hvad de skal kigge på. Om ikke andet må de snakke sammen når de første par heste/heat har været på banen i en klasse. (Hvilket også sker til nogle stævner)

Derfor undre det mig meget at de kan være så uenige når der rides kun med én rytter på banen..
    Det gælder ikke kun mig, men også en del andre.

Jeg kan sagtens acceptere lave karakter hvis mit ridt er til det. Det er skam sket før.

Så det der med at være snotforkælede, uforskammet og tøsefornærmet syntes jeg du skal pakke langt væk, for det er jeg/vi bestemt ikke!!
    Som du selv nævner har alle en mening, og det er den vi kommer frem med i denne debat.

• #30   11. jun 2010 åååh hvor er jeg bare enig med jer alle sammen .
    Jeg synes virkelig det er træls med de danske dommerne, jeg kom så vidt at jeg selv meldte mig til DI og sagde jeg ville være dommer . Desværre havde et dommer seminar lige forbigået min næse og det næste vil først være om TO FUCKING ÅR! Undskyld det synes jeg også er for langt ude .
    Men for a komme tilbage til dommere og karakterer igen, så kan jeg også bedst lige udelandske dommere .
    Sidste år jeg red pinse fik jeg mellem 5,5 og 7,0 for samme opgavedel . Det sys jeg også er sært ?! Fik endda 7,0 a to dommere . Så der var der da vis enighed ?
    Men så sent som til pinsestævnet fik jeg 4,0 for galop på min nye .
    Hun lavede ingen fejl i galoppen . Hun har ik det største opspring pt, men løber lidt på bagparten . Men ellers var alt andet i orden . Altså ingen forkerte anspirng eller noget ?
    min kommentar var "Mangler løft" . Men det er skuda ik en fejl ?! som 4,0 er . Jeg har da også formået at få 5,5 - 6,0 for den selv samme galop .
    Så de dommere der gør mig temmelig forvirrede .

Red også ungdomsstævnet her i år og rider min hest første stævne til 5,63 i F1, altså DM point for seniorer . To uger efter går min hest meget bedre hvor jeg rider Elite C, men jeg ender på et snit på 4,90 :s lavede ingen fejl, hun var lidt spændt i tølten men ellers ingen katastrofale fejl . Hvordan kan der dog være så stor forskel på to uger ?! '
    Som min underviser siger det var ikke et stævne hvor de så på gode ting, men hvor det handlede om at finde flest fejl!
    Kun to ryttere til hele det stævne, fik DM-point!!

• Line K
    Line K Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 13 Følgere: 12 Svar: 55
    #31   13. jun 2010 5.1 er jo en af de sværeste klasser at dømme netop fordi passen skal dømmes særskildt og der er kommet nye regler i hvordan passen skal dømmes! men tag ind på banen vær dommere sekratære og prøv det selv...

en anden ting er du frusteret over en karekter`? så hendvend dig til dommeren med dommer sedlen i hånden- så vil de meget gerne svare på hvorfor du fik den karekter du fik...

Jeg fik til Pinse i pas fra 1,0 - 6,0`? jamen så er det jo bare hjem og øve sig så alle giver 6,0- SLUT
    ikke så meget tøse fornermethed...
    Og får man ikke DM karektere jamen så fortjener man dem nok ikke...

• #32   13. jun 2010 Line det handler jo for dælen heller ik om passen, for det har min hest ikke noget problem med .
    Har rimelig meget erfaring og har været dommersekretær mange gange . Så behøver ingen råd, ellers tak smiley

• #33   13. jun 2010 Iøvrigt har jeg faktisk fået Dm karakterer, TIL FØRSTE STÆVNE
    Så der er absolut ik noget a være fornærmet over . Jeg undrer mig!
    Jeg får 6-6,5 for pas, så det er ikke nopget problem .
    Ingen tøsefornærmethed her, så hold venligst dine irrelevante kommentarer for dig selv, TAK!

• Line K
    Line K Tilmeldt:
    nov 2008

#34   13. jun 2010 Nicole man må som sagt spørge dommerene og så gennemgå sine resultater...
    Samt dommer sedler- det er jo ikke sådan at dommerene sidder og håber ¨på at folk ikke deltager i DM

Cecilie det er da en meget barnlig udtagelse- men det er som oftest passen der giver store udsving- og der er jo ingen der sidder og giver lavere karektere for noget fordi du rider hesten- galloppen var vel til 4,0 men spørg den rette dommer...

• #38   13. jun 2010 Det kan godt være at dommerne ikke sidder og håber på at folk ikke kan deltage til DM, men jeg syntes nu mange gange jeg har oplevet dommere der simpelthen føler sig som så voldsomt et overmenneske, at hvis man ikke liiiige har gjort det efter bogen, så syntes de ikke man fortjener andet end 0.
    Nogle dommere er selvfølgelig super dygtige, jeg taler ikke om alle. MEN, jeg som dommer-sekretær har jeg oplevet mange gange, at man ikke bare skal ride sig til gode karaktere, men satme næmest være helt nede på knæ og tigge.

• #39   13. jun 2010 Okay Line, så siger vi du er den kloge her, og alle vi andre er tøsefornærmede og ikke har ret til at undre os . . .

• #40   13. jun 2010 Du siger noget Lise!

• #41   13. jun 2010 Nej lige præcis, for folk har forskellig opfattelse af hvornår det er rigtig pas og hvornår det ikke er smiley

• #42   13. jun 2010 Langt ude Emma .
    Jeg har hørt flere danske dommere SELV SIGE at de ikke rigtig ved hvorn de skal dømme pas, så sys det meget vildt at du kan være så klog på det Line, når du er under uddannelse som dommer ..

• Line K
    Line K Tilmeldt:
    nov 2008

#43   14. jun 2010 Der er jo en grund til der er 5 dommere på banen- og højeste og laveste karekter tages jo fra så er der en der rammer forkert tages karekteren jo fra.

Så længe det er mennesklige dommere der sidder bag karekterene kommer der jo nok fejl og mangler og der sidder jo en person med meninger bag- men syntes man som regl får et brugbart svar hvis man spørg den pågældene dommer. Men ellers må man rette hendvendelse til DU- som meget gerne vil besvare jeres spørgsmål.

Emma- så må man bruge sin fornuft og sige ok der er en på 2,5 men resten er 4-5,0 så ved du laveste bliver taget fra- som regl kan man se ud fra dommer sedlerne eller spørge - men det er da træls at få et ikke brugbart svar;o( men ellers er der masser af hente i Guidelines....

Kommentér på:
Oplevelser indenfor islænderverdenen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce