{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

Skide på holdning, fokusere på øvelser {{forumTopicSubject}}

Skridtede af på ridebanen efter en tur på Maja og når jeg så er på banen så kan jeg virkelig ikke lade være med at samle tøjlerne og lave lidt "sjov".
Så hyggede lidt rundt med lidt øvelser, hvilket jeg blev overrasket over at Maja kunne - jeg ved hun kan dem, men troede ikke hun kunne dem så godt efter så lang pause fra noget der ligner dressur, men øvelsesstærk må man sige hun er.

Men til sagen.
Schenkelvininger i skridt og trav, fra midterlinjen og ud og fra hovslaget og ind sad på rygraden, endnu mere gjorde galopanspring fra trav og i skridt var det bare WOW, man lagde bare benet tilbage også var hun i galop efter max 2 skridt. Hun kan også fra parade, det skal bare lige finpudses.

Men her lyder mine spørgsmål:
Hvad mener du om at ride dressur hvor man fokusere på øvelserne, men er ligeglad med holdningen?

Maja har nemmerlig nada muskler og hvis de skal opbygges ved frem og ned ridning keder hun sig halvt ihjel, der skal ske noget!

Gode øvelser der kan laves uden nogen form for samling?
Vil gerne lære hende versade & traversade, men vil jeg ikke mene jeg kan selv og vil mene det kræver noget samling.

Hvordan ville du træne en sådan hest? ( altså nada muskler, men keder sig og bliver dvask af at gå rundt og kun lave volter ).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skide på holdning, fokusere på øvelser
  • #1   6. jun 2010 JustAdreamer: Enig:) Så søger hesten nok også ned før elelr senere hvis du får aktiveret bagbenene:)

• #2   6. jun 2010
    Temposkift syntes jeg ikke rigtigt jeg/hesten får noget ud af, netop fordi hun ikke er samlet så enten er det slowmotion trav, ellers er det "hurtig" trav.

Hvor lang tid vi rider, det tilpasser jeg selv - hun er ikke i genoptræning. Hun rides regelmæssigt i den forstand at hun bliver redet. Det kan dog være alt fra en gang hver anden uge over 3 gange på en uge til 2 dage i rap, det er meget forskelligt.

• #3   6. jun 2010 Men altså hvis i bare ksal lave øvelserne for sjov, altså for hyggens skyld, så kan i jo lave de samme øvelser, schenkelvigning, traverser, versader, piruetter osv:)

• #4   6. jun 2010
    For sjov og for sjov, hvornår er det for sjov? Når man ikke rider stævner? (:
    Det er til dels for sjov/hygge, men det at opnå noget og se resultater af træningen vil man jo altid.

Hun kan ikke versader eller traversader, i hendes hoved så går man enten lige ud eller til siden, ikke noget midt i mellem. Så derfor kan hun heller ikke finde ud af at skyde forpart eller bagparten ud eller ind i volten.
    Hvis nogle har gode råd til at lære dette så kom glad.

Dog kan hun godt skridt piouette/bagpartsvending, kræver bare lidt øvelse.

Men det er også mere det hvad folk mener om det, giver det overhoved noget mm. hvad man måske ellers kunne lave.

• #5   6. jun 2010 Hehem jeg ved det ikke. Altså man kan sige at holdningen er 'lige meget' hvis du ikke skal starte stævner;)
    Men for mig er det altid sjovt, hyggeligt og seriøst;) såh;p

• #6   6. jun 2010
    Holdningen er ikke helt ligemeget, men hun har bare ikke muskler til at kunne bære nogen som helst holdning andet end snotten i bringehøjde.

Man kunne vælge at opbygge musklerne før man red øvelserne, men for at opbygge dem skal man lulle rundt og lave ikke særligt meget og det syntes dyret er ekstremt kedeligt og bliver meget doven og dvadsk af.

• #7   6. jun 2010 MIn egen er også ned at kede, så derfor laver jeg også lidt øvelser, selvom han ikke rigtig er igennem. Vi ligger og arbejde rmed at få nogle muskler, men engang imellem må vi tage en schenkelvigning eller 2 for at han ikke dør helt af kedsomhec, og det fungere gfint. Og i takt med han bliver bedre til at arbejde i en dybere holdning, bliver han også bedre til at søge ned i de øvelser vi nu laver.

• #8   6. jun 2010
    Schenkelvininger er ikke nok her, det keder sku også mig i længden smiley
    Er ret ligeglad med hendes hoved, prøver på ingen måde at placere det.

Galop hygger dyret sig ret meget med, det åbenbart noget hun vågner af
    Ret sjovt at dyret er 29år og stadig kan alle øvelserne fra da hun var ung og gik LA imod heste, men de sidder der.
    Virkelig fantastisk at sidde på en hest hvor man bare ligge det udvendige ben tilbage i skridt også er hesten efter max 2 skridt i galop, det vildt. Hun husker uendelig godt smiley

• #9   6. jun 2010 Åhh ja. Jeg savner dne følelse! smiley Men flot gjort af hende! Jeg er ret imponeret;)

• #10   6. jun 2010 Altså i mine øjne hænger holdning og øvelser sammen. Dressur går jo ud på at gymnasticere hesten og gøre den istand til at bære rytter og det kommer af at hesten skal gå i en bestemt holdning (frem-ned, samlet osv.), og for at opnå dette, laver man forskellige øvelser.
    Kan ikke se hvordan du skulle undgå at ride hesten frem og ned, hvis du gerne vil opbygge nogle muskler på en muskelfattig hest. Måske skulle du istedet forkusere på at finde ud af, hvad der motivere den? Det kan være at træne i naturen - bruge godbidder i træningen eller nøjes med at træne 15-20 min, veksle med tur ridning/spring mm.

• #11   6. jun 2010
    Annika B • ACS • - Skal også have optaget det xD Da jeg prøvede at se om hun kunne changere, men jeg kan ikke mærke det når hun gør, da hun åbenbart kan gøre det ret "fladt".

Zandra Lind Nørskov - Jeg vil ikke undgå det smiley Men Maja keder sig ekstremt meget efter 5 rundter hvor hun bare traver frem og ned, også med eventuelle slangegange eller volter, så gider hun ikke rigtigt mere..
    Hvad motivere hende? Jo nu skal du se... Det har jeg endnu ikke funde ud af, udover at hun kommer fuldstændig oppe og køre når hun har jordet.
    Springe, det fint men jeg må ikke springe så højt pga. hendes alder og balance har hun ikke så kan ikke tage flere spring ad gangen samt jeg intet aner om spring så overlader stortset det hele til hende..
    Godbidder? Tænker du på klikker træning? Det fiser ikke ind... Også bruger hun 117 år på at tygge alt hun får indenbors pga. manglende tænder. Motivere gør det heller ikke rigtigt, Maja er en hest der på en eller anden måde ikke gør noget, bare for at gøre det... hun skal virkelig have en god grund til at bevæge sig de to meter hen til guleroden.

Turridning gør vi meget i og har stortset kun redet de sidste 2år kun afbrudt af sjældne ture på banen smiley

• #12   6. jun 2010 Jamen, så varm da op i skridt og tag en galopper rundt på ridebanen eller en nærliggende mark hvis det er det som skal til smiley Eller nøjes med 5 runder og ros uendelig meget bagefter - det kan være motivationen stiger af dette.

• #13   6. jun 2010 Det holde rjeg sda lige øje med;) Haha, hygge;p min gamle pony kunne også changere klidt, men det var liidt vildt, så jeg havde lidt svært ved og følge med, ofte pga, af en lille løber bagefter;) de changementer var populære hos os;)

• #14   6. jun 2010 Holdningen af hovedet vil jeg vove og påstå bliver en bonus gennem længe nok korrekt træning. Hvis man presser hesten for meget derned/hen/.../ så fremkommer der spændinger, ligemeget om vi snakker rollkur eller remonte (okay, første optræder spændingerne langt hurtigere og har andre MEGET negative effekter, men det lader vi lige ligge smiley )
    Self kan en hest der kigger stjerner ikke bruge ryggen, så alting med måde. Man alm holdning kontra remonte, tjaah.. til gengæld mener jeg ikk man skal sidde på en hest, før hesten hverken har styrke eller bæring nok til det smiley

Mht øvelser, så er bomtræning altid godt, temposkift, gang i vand (max til knæene), slalom, svømning eller lign. Du kan jo sagtens øve frem og ned i forskellige tempi i underlige figurer, over bomme, mellem plastik, slalom gennem tønder, ... you name it. Det gælder nemlig om at være kreativ så hesten NETOP ikke begynder at kede sig smiley

Du har også før nævnt forskellen på hende på bane og tur, så hvad med at stige af på en græsmark/stubmark/jordstykke/engområde/... lave lidt remonte i 5 min, ride videre, finde et nyt sted, hvor i kan tage et par cirkler i remonte igen osv.
    Min keder sig også frygteligt af det(eller lukker sig inde, eller synes det er hårdt og bliver tvær, eller..), men så må man prioritere og sige, fint Kiwa, i dag tager vi to 20m volter remonte, en på hver volte, og tre skridt versade hver vej, derefter fis og balade. 5*rigtige armbøjninger giver bedre styrke i armene end 20 let-bøj-i-armene-og-svag-i-ryggen-i-stedet (tror alle vi kender den, den er jo såå meget lettere at lave hvis man bliver sat til armbøjninger xD )

• #15   6. jun 2010 Altid kvalitet fremfor kvantitet! smiley

• #16   6. jun 2010
    Det kunne man, men som sagt 5 rundter i lunte trav efter en galop tur på marken også gider hun sku ikke rigtigt mere...
    Udtrykker hun tydeligt ved at søge ned imod ledet eller blive dvadsk.

Men hvorfor er det du mener, at man ikke kan lave øvelser, uden samling? Skader det? Begrænser det?(: Jo, jeg kan sagtens se at det er sådan man burde gøre i dressur.

Men for at sige det lige ud, så har jeg heller ikke tålmodighed til at tage "kun" 5 rundter rundt og lave ingenting... Min ridelyst bliver heller ikke styret af kun at ride 20min.
    Er kørt lidt fast i tur og mangler noget der giver et kick, noget hvor hun er villig, noget hvor jeg ser fremskridt.. Som jeg gjorde idag med anspringene.
    Noget hvor jeg kan sige " DØØØØGTIIIIG!! " og rose hesten stor, samt egentligt ikke har lyst til at sige ned, for det er bare.. fantastisk!

Også kan jeg bare heller ikke lade være når hesten selv "tilbyder" det :o)

~ SilverFlake ~ - Hesten kigger nu ikke stjerner, hun er faktisk ret afslappet generalt og kan sagtens gå "remonte" stil hvis man giver tøjlerne for det, men kan også gå okay i bringe højde.
    Hun er vant til at blive siddet ned på og redet, så letridning gør vi ikke stort i..
    Bomme holder jeg til spring, haha - der bliver intet seriøst ud af det hvis vi skal lave det i dressur da hun tror det er et spring og så mister jeg straks koncentrationen til det og er med på legen!

Til det med at hun ikke gider banen, så er det faktisk ved at være væk og ikke kan ses mere.
    At hun er frisk i naturen vil så sige at nej, man kan ikke ride remonte på en mark, sætter man hende i trav på en mark har hun indkodet i sit hoved at det betyder LØØØØB altså, jorde galop...
    Så når hun ser skridter ud på en mark og bliver sat i trav er hun smuttet og man kan godt glemme alt om rolig lunte trav... I det hele taget ejer hun ikke den samme afslapning i naturen som på banen, slet ikke i trav.
    Hun har travlt med at kigge på alt muligt andet og bliver mentalt kørt op så hun er over energisk og ikke altid lige styrbar.

• #17   6. jun 2010 Øvelser gavne jo ikke hvis hesten ikke går i den rigtige form (som er afhængi af hestens uddannelses-niveau).
    Fx nytter det intet at lave en volte hvis hesten ikke bøjer sig i hele kroppen, træder ind med bagbenet og søger frem-ned-ad. Det gymnasticere ikke, hvis den istedet bare går rundt, eller laver den mere firkantet end rund.

• #18   6. jun 2010 Får du undervisning? For det kunne måske være en idé. Kender godt selv det med at køre fast og undervisning hjælper mig rigtig meget. Det kan måske også hjælpe at få nogle friske øjne på Jer som træningspartnere.

Jeg ville sige, at jeg blot ville udnytte hendes energi i naturen! Hvis hun ikke altid er til at styre - så må du lære hende at slappe af smiley Ville da absolut gøre brug af den energi hun udviser der.

• #19   6. jun 2010
    Zandra Lind Nørskov - Ved ikke rigtigt hvad hun gør :o) - lidt bøjning er det på.
    Men hun er fint afslappet og kan sagtens søge frem og ned og gå fint i bringe højde. Men det kan hun så ikke i fx. galop da hun klart nok har nada balance på en bane, men afslappet er hun også her, der er intet der.
    Ved ikke hvordan det ser ud i schenkelvigning, der spænder hun lidt mere og kommer lidt højere med nakken men slapper stadig okay af.

Men hun ligger egentligt på et "fint" afslapnings "niveau" hvor hun stadig er frisk og går godt fremmad, men er afslappet, da hvis hun bliver mere afslappet og sænker tempoet mere så bare bliver dvadsk og doven.

• #20   6. jun 2010
    Får ikke undervisning da jeg kun kender til to jeg kan og de er ikke min smag.
    Hun er til at styre, det skal ikke forstås i den forstand at hun stikker af og går sin vej. Men nej, hun er ikke afslappet, hun er overenergisk, fuldstændigt opkørt i hovedet og ser spøgelser over det hele når hun når der op mentalt.

Tør ikke få hende til at slappe af da jeg er bange for hun begynder på at blive dvask igen og det var noget så irriterende da hun var det.
    En anden ting er at jeg i nogle situationer har prøvet at lære hende og slappe af og køle ned, men der fiser ikke noget som helst ind lige meget om man laver 117 parader mm. - hun når til et eller andet niveau mentalt hvor hun slår fra og kører på adrenalin.

• #21   6. jun 2010 Jeg skal ikke udtale mig om schenkelvigninger - bruger det ikke selv, da det blot lærer hesten at træde forbi tyngdepunktet.
    Men hvis hun går fint afslappet - så er det vel med at bevare dette. Det kunne også tænkes at hun måske at hun ikke er lydhør nok overfor signalerne på ridebanen?
    Er der ikke mulighed for at få undervisning ude fra hvor du står?

• #22   6. jun 2010 Lige en indskyldelse - du kunne jo nøjes med at ride de 5 runder, eller de 20 min. på ridebanen også ride en tur i skoven bagefter, hvis det er dig der ikke motiveres nok af så lidt træning.

• #23   6. jun 2010
    Maja står privat, hvor kun jeg kommer samt ejer og hendes mand er da de jo bor der :). Ved ikke om folk heller kan lokkes her ud på bøhlandet.

Hun er ekstremt lydhør over for signalerne på ridebanen, det er ekstremt. Sig " prr " ligemeget om man er i galop eller skridt og hesten står bom stille promte. Klem med shcneklen og hun er i trav, men overgange skal ikke terpes, da hendes signaler så sløves og hun bliver dvask.
    Signalerne sidder og rygraden og det gør de også i naturen, udover når hun så kommer mentalt et sted jeg ikke ved hvor er eller kommer fra som hun oftest kommer så snart man skridter ud af indkørselen.

Og jo, jeg kunne nøjes med det. Men hvad vil hun få ud af 20min eller 5min remonte ridning hver 2 uge, nogle gange 2 dage i træk, andre gange 1 gang om ugen?

• #24   7. jun 2010 Tjoo hvis hun kan lave schenkelvigning uden at miste bæring så ser jeg ikke at der er noget i vejen for det smiley

• #25   7. jun 2010
    Det er jo det smiley Hesten har nada muskler smiley
    Og jeg kan ikke selv se eller føle om hun mister bæring da jeg slet ikke fokusere på det, det er selve øvelsen jeg fokusere på istedet altså at hun ikke skal miste røven og ikke gå for meget bøjet fx. samt er afslappet.

Men bæring imens, det tror jeg ikke på der er meget af.
    Hun udføre bare øvelsen.

• #26   7. jun 2010 Hmmm en schenkelvigning uden bæring slider bare rigtig meget på hesten :s så skyder den typisk skulder, falder på forpart osv..

Hva med bomme arbejde?

• #27   7. jun 2010 En travers kan i hvertfald ikke praktiseres uden samling, det er helt umuligt.
    En versade uden egentlig samling (/bøjning i nakken) styrker dog bagparten.
    Men jeg vil dog langt fra kalde det dressur, hvis man rider diverse øvelser uden samling, for uden dét, kan de aldrig blive korrekte.

• #28   7. jun 2010
    Bom arbejde kan vi ikke tage seriøst, hun tror det er spring også mister jeg koncentrationen og er med på legen....

Men hun skyder nu hverken skylder eller mangler bagparten, det er netop det jeg så "går" efter altså at fokusere på øvelsens korrekthed, istedet for at hovedet er nede under hele øvelsen.

Ang. versaden så fatter hun nada af det med at gå skråt/halvt sidelæns, hun forstår det ikke rigtigt - enten går man lige ud ellers går man schenkelvigning.
    Så hvis du har forslag til hvordan det læres, så kom glad - skal nævnes hun er ret "hårdhudet" hvis man kan sige det sådan, altså når hun skal lære nyt skal der gives "oversignal" samt hun løser alt hun ikke forstår med at bakke.

Om det er dressur er i og for sig ligemeget, pointen her er mere at hun gider være på banen og er fremmadsøgene istedet for at være dvadsk og doven. Også bare at jeg får udnyttet det hun faktisk godt kan.

• #29   7. jun 2010 Tror bestemt på, at det er muligt at få en underviser ud, hvis du bor langt ude kommer det måske bare til at koste lidt ekstra i kørsel. Du kan evt. kigge på denne hjemmeside, hvis du ikke allerede kender den. www.kapriole.dk. Der er masser af vidoer med netop det du beskriver. Kan se, at du bor på fyn, det mener jeg også, at han gør.

Men jeg syntes det er rimlig forvirrende - først siger du at den er dvask og doven, men alligevel er den meget lydhør overfor signalerne? Det hænger ikke rigtig sammen..

Hun får da noget ud af remonte-ridningen - men hvorfor kun så sjældent? Jeg tænkte du i starten kunne nøjes med de 5-10 min., for at se, om det hjælper på motivationen.

Men hvis jeg skal være helt ærlig - så syntes jeg lyder som om, at din holdning er meget "Hesten gider ikke", "Hesten kan ikke"-agtig ... Man bliver selv nødt til at holde gejsten oppe og være vedholdende for at tingene lykkedes. Hvis du selv hurtig mister motivation eller "hopper med på legen", så kan jeg da godt forstå, at hesten gør det samme ;-).

• #30   7. jun 2010
    Maja er ikke dvadsk og doven, men det bliver hun hvis man bare luller rundt. Samt hun bliver doven hvis man træner overgange i trav/skridt for meget, så begynder hun ikke at lytte til signalerne.

Hvorfor så sjældent? Jo fordi jeg ikke har noget fast skema fordi jeg ikke rider fast. Jeg har en kæreste, arbejde og skole som jeg også passer og derfor svinger det meget hvornår jeg rider - i vinters kunne der sagtens gå 3 uger imellem, men her om sommeren kan det sagtens vær oftere men så skal jeg også lige på roskilde festival fx.

Min holdning er lidt hen af at hun ikke gider, fordi jeg har prøvet at ride frem og ned på hende. For at gå den rigtige vej man skulle og hun blev dvadsk og snorkede løs efter meget kort tid.
    Jeg er også sådan fordi jeg selv finder det kedeligt. Derfor jeg fx. blev hooked på at springe, fordi der skete noget og der var tempo på dyret, hun viste også interesse.

• #31   7. jun 2010 Hvis du vil have flere muskler ville jeg ikke lade der gå omkrig 3 uger immellem jeg ried. Så ville jeg ride oftere. Hvis du ikke har tid til at ride oftere, ville jeg nok lægge det lidt på hylden med de svære øvelser.

En gymnast bestemmer sig jo heller ikke for nogen gange at holde en pause på 2-3 uger, og så lave vildt svære øvelser bag efter:)

• #32   7. jun 2010
    Jeg vil nu ikke have flere muskler, fordi så red jeg som du nævner oftere men det "vil" jeg ikke, der er ting jeg sætter over, som en kæreste og job.

Mit formål med øvelserne er at hesten skal være energisk, fremmadsøgende og "ville det" da hun har haft problemer med at forbinde ridebanen med arbejde hvor hun derfor var umulig at drive ud af stedet.
    Det er heldigvis væk og nu forsøger jeg derfor at aktivere damen lidt på banen med noget som ikke igen bare bliver til rutine arbejde.

• #33   7. jun 2010 okay smiley så misforstod jeg dig.
    Hvad med nogen triks ned på banen? Det kunne være det ville motivere hende lidt. eller et spring i ny og næ.

• #34   7. jun 2010
    Tricks fiser desværre ikke rigtigt ind, hun er en ret tunghør dame.
    Men spring gør vi i nu og da, da hun jo er 29år så det skal ikke gøres i vildt meget og vildt højt selvom hun sagtens kan og vil smiley

• #35   7. jun 2010 Nu har jeg ikke været på længe (efter jeg skrev første besked), men er du ikke lidt lukket overfor forslag? Hvis du stille et spørgsmål til et forum, så skal du da være villig til at tage imod forslagne der kommer... Og synes faktisk det ind i mellem præger dine indlæg meget. Du har nogle kanon gode debatemner eller ting du tager op, men du er aldrig villig til at ændre mening, se tingene anderledes eller lytte til forslag...? Synes du skal tænke lidt over det smiley

"bomarbejde kan vi ikke tage seriøst" - altså, man kan hvad man vil ! Hun er jo ikke dum, men hvis du sætter hende i en bås om at "hun kan kun gøre sådan, og andet virker ikke", jamen så kan hun heller ikke mere, og så kommer du jo heller ingen vejne - med eller uden råd fra forumet smiley

"Hun kan ikke slappe af i naturen" - jamen så arbejd på det! Det kan godt være hun har været en slaske-dvaske-hest før, men pointen er jo netop at man skal kunne få hesten helt cool ned i seriøst arbejde, og så kunne sige "cra-booooom-nu-må-du-være-vild". Sådan har jeg det. For ja, man mister gnisten, hvis alt skal være seriøst hele tiden. Og hvis det betyder du i starten kun kan lave 5 skridt remonte, og så må væk igen, jamen så må det være sådan. Jeg kan love dig for Kiwas og mine seriøse dele af træningen i starten var minimale, ca var de kun lig 0,2 % tiden, for ellers forsvandt hun.

Hvis hun ikke slapper af på en mark, så kan du jo starte med at hoppe af hende, og sige nu går vi ÉN volte med remonte og ikke mere, altså så det til sidst forbindes med, at når du er på jorden, så tager vi noget kort seriøst arbede..., og så hopper du op igen og i tager en galop = der forbliver friskhed. At arbejde styrkende med hesten skal jo heller ikke være terperi fra første dag, så er det jo ikke noget under, at hesten bliver træt af det, musklerne bliver jo ømme!

• #36   7. jun 2010 Nemlig Silverflake - det er lige præcis det jeg mener!

Jeg vil sige at det er umuligt at opbygge muskler på en hest, når den bliver trænet så sjældent. Har den fri ind i mellem - eller rider ejeren på den? Jeg fik faktisk mene, at du ikke rigtig kan kræve det store af den, når den ikke trænes mere.

Igen så er min holdning, at det er formålsløst at lave dressur-øvelser uden at fokusere på holdning for det styrker eller gymnasticerer som sagt ikke, hvis hesten ikke går i den rigtige form.

• #37   13. jun 2010 Grunden til at din hest ikke kan gå versaden er, at den ikke er inde og samle sig og give efter i nakken, så er det praktisk talt umuligt at få den til at træde over og "gå halvt om halvt sidelæns" også, hvis den ikke flytter sig for schenklen. :o)

En øvelse kan aldrig blive korrekt udført uden en samlet hest.

Jeg er helt enig med Zandra og Silverflake.

Kommentér på:
Skide på holdning, fokusere på øvelser

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce