{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
677 visninger | Oprettet:

Mysteriet om Glidetøjlen :D {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg faldt lige over en hjemmeside, som en havde lagt ind her på HG. og der stod så noget jeg syntes var utrolig interessant smiley
Manden som opfandt glidetøjlen forklare nemlig i hans bog (der hvor jeg fandt det var det oversat) hvordan glidetøjlen skal bruges. Jeg har oplevet at der i perioder har været snak omkring glidetøjler og nogen er helt imod andre synes det er super. Men ham som opfandt den (William Cavendish) må jo bedst vide hvordan den skal bruges. Så her kommer det smiley

* Glidetøjlen" blev opfundet fordi han er imod den faste indspænding, som ikke giver mulighed for eftergivenhed fra hånden.
Han bruger den fra hornet på sadlen til kapsunen, IKKE til biddet og sjældent til gjorden. Formålet er at have et ekstra redskab til at flytte på skuldrene, ikke at hive hesten ned fortil, han advarer selv om at den hverken må være for lang eller for kort.

Synes dette opklarer hele mysterien omkring glidetøjlen xD

Håber der er nogen der kan bruge infoen til noget godt, ligesom jeg kan smiley

Hvis i ved noget mere omkring det og har set andre steder hvor det er blevet nævnt hans navn i sammenhæng med glidetøjlen vil jeg meget gerne have et link smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mysteriet om Glidetøjlen :D
  • #1   6. jun 2010 Er der billeder om hvordan den rigtigt skal sidde?

• #2   6. jun 2010 Se, det var en måde at bruge glidetøjle på. Jeg er i selv imod den, som dne bliver brugt til dressur, med igennem biddet ned i gjorden og træk. Jeg mener det er uforsvarligt. Der er nok en grund til hetsen ikke går ned. Det kommer bagfra, ikk forfr,så den 'hjælper' ikk.

Det han siger, kan jeg derimod godt følge! smiley

• #3   6. jun 2010 Ditte: jeg har ikk fundet noget endnu, men vil gå på biblioteket imorgen og søge efter bogen, som William Cavendish har skrevet smiley hvis jeg finder den, skal jeg nok skrive her inde hva den hedder osv. smiley

Annika: Manden fandt jo også på den smiley og er bl.a. forbillede for Bent Brandrup, så han havde helt klart styr over hva han lavende. Jeg ville endda påstå at den evt. i de rigtige hænder kan være virkelig nyttig, hvis man bruger den på denne her korrekte måde smiley

• #4   6. jun 2010 Kathie: Helt enig! smiley Ingen tvivl om det:)

• #5   6. jun 2010 forresten, hvis i vil se siden jeg fandt det på smiley der står en masse godt, også om andre ridemestre smiley

(link fjernet)

I finder det under Historie og de gamle mestre smiley

• #6   6. jun 2010 Fedt:D

• #7   6. jun 2010 eeej, hvor er det nice det der smiley

bemærk, ingen der bruger glidetjøle har kommenteret smiley

• #8   6. jun 2010 hehe nej, smiley
    men ville nu ønske de reagerede, da jeg synes det er vigtigt at alle forstår dette. Ridning handler jo ikk kun om resultater, men også om uddannelse, og der nytter det jo ikk man laver en fejl efter den anden. smiley

• #9   6. jun 2010 fuck hvor godt, er selv meget imod glidetøjlen, men her er den jo som et hjælpemiddel og ikke et tvang

• #10   6. jun 2010 (y)
    Det er jo netop lige sådan at man skal bruge en glidetøjle, hvis man nu skal bruge det. Der er jo nemlig alt for mange ( eller har slet ikke set nogen bruge den rigtigt) som bruger den forkert, og det er jeg direkte imod, men hvis den bliver brugt lige som denne beskrivelse, så er det noget helt andet ;o)

• #11   6. jun 2010 E.B. .

Jeg skriver da her inde smiley og jeg er begyndt at bruge glidetøjle smiley dog kun en gang ind til videre...

• #12   6. jun 2010 når jo, men du 'brokkede'' dig ikke smiley

• #13   6. jun 2010 E.B. . :
    Hvad skulle man også brokke sig over? Emnet ligge jo ikke op til debat, det er et faktum?
    Btw. Så går man da ud fra at dem der rider med glidetøjle (inkl. mig selv) ved hvorfor de gør det, og har fået a vide hvordan de skal bruge den på SIN / DERES hest, så jeg syns det er for åndssvagt at I disser dem hér? Bare min mening !

• #14   6. jun 2010 Nutid og Datid: Hvordan bruger du den? bare sådan nysgerrig ikk kritisk ment.

• #15   6. jun 2010 Nu er det længe siden jeg har redet med den (da jeg ikke gør mere, altså rider)... men så hvidt jeg husker var det den måde hvor den kom ned i gjorden og i bidet - hvis du forstå? skal lige siges at den blev ikke brugt til at tvinge hesten ned, men til at hjælpe den med at søge ned og bruge ryggen rigtig! fik selvfølgelig undervisning smiley
    Syns det er mærkeligt at sige i de rigtige hænder, men mere på den rigtig hest – for selvom det er de rigtige ’hænder’ kan det jo godt være hesten ikke fungere med den! Og det var IKKE et dis smiley

• #16   6. jun 2010 Nutid og Datid: Hmm altså det er jo faktisk lidt det som kaldes forkert brug af det. Jeg ved godt det måske lyder lidt strengt og det så sandelig heller ikk ment som personligt angreb, da din underviser burte vide bedere, men den må kun bruges som beskrevet ovenfor og ikk i bidet jo da den ikk er lavet til det. smiley
    Og det er præcis det jeg prøver at gøre opmærksom på, da jeg satte det her ind smiley
    håber virkelig ikk du ser det som et angreb, jeg ved bare ikk at formulere det anderledes xD

• #17   6. jun 2010 Overhovedet ikke smiley jeg ved godt det at den måde jeg brugte den på var den 'forkerte' og den måde alle er forarget over, men jeg har det bare sådan at det er mega individuelt fra heste til hest og fra menneske til menneske, hehe
    jeg ser det på ingen måde som noget angreb smiley man behøver vel ikke være enige alle sammen, bare dyret har det godt smiley

• #18   6. jun 2010 Nutid og Datid: Ja det vel rigtigt smiley bare hesten har det godt.

• #19   6. jun 2010 Nemlig smiley

• #20   6. jun 2010 E.B. .

Hehe smiley nej jeg er ikke sådan en brok røv smiley

• #21   7. jun 2010 tja jeg har også brugt glidetøjlen på den forkerte måde så..

jeg havde i sin tid en hest der tog hovedet op ved tilbagetrædning. red med det to gange for at hjælpe den til at holde hovedet ned og efter det var der ingen problemer i tilbagetrædning. Det skal selvfølgelig siges at tøjlen ikke var stram og tvang hovedet ned, men ment som en hjælp til at den stadig skulle søge ned.

Synes at glidetøjle kan være en god hjælp til at få hesten til at søge ned hvis den bliver brugt rigtig. Det kan være mindst ligeså skadeligt for hesten at den bliver flået i munden for at få den til at gå ned, eller hvis den ikke kommer ned og bruge ryggen, men går med snotten i vejret.

Min egen hest har jeg ikke brugt glidetøjle på.. mest af alt fordi den sandsynligvis spasser ud hvis den får en på og der aldrig rigtig har været brug for at ride med en

• #22   7. jun 2010 Maria F: jo, men dem som river sin hest i munden for at få den til biddet, vil tit også være dem som ender med at anvende glidetøjlen - på den forkerte måde. Det er i hvert fald hvad jeg har erfaret og set.

• #23   7. jun 2010 BM smiley

• #24   8. jun 2010 Må nok give E.B. ret her. og den er simpelthen ikk lavet til at lade hesten søge ned, men til at flytte dens skulder?!

• #25   8. jun 2010 - og jeg skal lige sige, 'river' for mig kan være et par ting;
    At man selvfølgelig sidder og saver hesten ned, enten med begge eller den ene hånd. At man ''trækker igennem'' med fx. den indvendige hånd, både uden og med støtte fra udvendige. At man giver hesten ryk i munden ,lige meget hvor hårde de er.

Hvis glidetjølen er skabt til det som han siger, hvilket den jo er, jamen så er det da en genial opfindelse! Men ligeså snart man forbinder den med biddet og bruger den via det, ikke til at få skulderen på plads, men simpelhten til at få hesten til at søge ned, jamen så er jeg da 110% imod den!

Hvis du ikke kan få din hest ned på andre måder end at flå den i munden eller lægge en glidetøjle på den, jamen så skulle du måske overveje at omlægge din ridning! Så er det nok fordi din hest enten ikke har muskler nok, styrke nok, balance nok eller måske er den bare ikke klar til det endnu. Så lad dog være med at tving den!

• #26   8. jun 2010 E.B. : opdagede for første gang noget meget interessant. noget jeg ikk har lagt mærke til, men du skriver få den "ned" og det siger alle jo, men handler det ikk om at få den "op"? jeg mener hesten skal jo ikk tage hovedet ned, men op så der kommer en bue i halsen. altså den skal "op" fortil og "ned" bagtil ?!

Total sjovt at ordene bliver brugt så forkert xD

• #27   8. jun 2010 Den skal vel op hele vejen igennem xD Op i nakke og ryg og alt det der xD også ind og træde ind under sig selv :b
    Men når jeg skriver 'ned' er det mere en refleks, da når jeg går rundt på rideskolen hvor alle jo rider.. ikke godt, så kalder vi det 'ned' at gå til bidet, så det er mere sådan en kort betegnelse af det xD

• #28   8. jun 2010 E.B.: ja det er det jeg mener, at folk er vandt til at sige ned, når det egentlig er op xD altså kommer også selv til det, men det er jo ikk korrekt. tror jeg vil være mere opmærksom på hva jeg bruger for ord. smiley

• #29   9. jun 2010 Ja, det er sq' nok rigtigt .. xD hmm ... så kan det være man kan få forklaret folk lidt mere om rigtig ridning hvis de spørger hvorfor man siger/skriver op smiley

• #30   9. jun 2010 ^^ I er altså spøjse når i skriver sammen xD

• #31   10. jun 2010 hvorfor syns du det magda ? smiley

• #32   10. jun 2010 det er bare det i snakker om xD altså med op og ned smiley

• #33   10. jun 2010 Jamen det er da rigtigt. folk bruger op og ned forkert. xD så vi skal fra nu af sige at vi vil have hesten op smiley

• #34   10. jun 2010 Jaa smiley Op i nakke og ryg, ind og træde ind under sig smiley men det har vidst aldrig været et spørgsmål smiley

• #35   10. jun 2010 hehe nej det har det vist ikk. hvis nok mere et praktisk problem hos mange smiley

Kommentér på:
Mysteriet om Glidetøjlen :D

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce