{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.667 visninger | Oprettet:

Stiv hest - kiropraktor? {{forumTopicSubject}}

Hej gruppe!
Jeg har som bekendt en dejlig 5års Irish Cob-vallak, Swoop, som jeg bruger til dressur. Det hér er dog ikke en diskussion om, hvorvidt min ridning er korrekt efter jeres hoved eller ej. Rider en blanding af metoder fra den engelske og den portugisiske dressur.

På det seneste har Swoop dog været meget stiv og ufleksibel på venstre volte - Der er ingenting på højre, hvor han er smidig, kan samle sig nemt i alle tre gangarter og lave alle øvelser, men ligeså snart jeg skifter volte, bliver han tung og kan ligesom ikke rigtig give efter i nakken, uanset om jeg leder ham eller prøver at bøje ham ind på plads i små cirkelvolter, og han taber tråden i fx versaderne og ryger ud af samling.

Vi har haft kæmpe sadelproblemer i næsten to år, men har nu endelig fundet en sadel, der ligger rigtig godt og som er meget, meget blød. Samtidig har han Danmarks flotteste hestetænder, for de bliver tjekket flere gange om året. Han går med et tyndt tredelt Herman-sprenger, da tykke bid ikke passer ham, og han går med et engelsk næsebånd, der max er strammet to huller, og uden den forreste rem. Han får altid 10 min. efter skridtopvarmning, hvor han selv får lov at gå ind og samle sig ligeså stille i trav, og han er aldrig blevet redet bag lod.

Jeg er pisket af min mentor i Portugal til at min hest skal gå de forskellige løsgørende øvelser korrekt og med lethed, før andre øvelser kan påbegyndes, så jeg bestiller ikke andet end at ride ham rundt i versader, volter, traversader, schenkelvigninger og piruetter en hel ridetime, noget, der i løbet af få dage hjalp på min 23 (!) årige, usmidige pony.

Men Swoop fortsætter bare med at være mindre fleksibel i venstre tøjle og på venstre volte. Jeg er efterhånden udtømt for muligheder, for jeg har prøvet at ride ham dybt af flere omgange, men han er meget korthalset, og hvis hans hoved kommer for langt ned, rammer han næsten ind i halsen med forbenene.

Nu er spørgsmålet så bare, om der måske kan være noget galt i nakke/skulder/ryg, og vi overvejer derfor kiropraktor. Rikke Schults.

Men kan sådan en dame komme ind og mærke, om der er noget som helst galt på en kæmpestor hingste-muskeldreng?

Han elsker at blive trykket, nevet og masseret hårdt med strigler, giver aldrig tegn på smerte, og vi laver dagligt bøjningsøvelser med nakken.

Vi står og skal afsted til Portugal om 3 måneder, så han skulle da helst være i topform, men ville en eventuel ferie, 3 uger, kunne rette op på noget eller løsne ham?

- Igen, jeg har ikke lyst til en debat om eventuelle ridemetoder smiley -

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stiv hest - kiropraktor?
  • #1   3. jun 2010 Det ser spændende ud - Kan du forklare lidt mere om, hvad det er hun praktiserer? (:

• #2   3. jun 2010 Lyder præcis som min hest! Har sadelproblemer, og venter på en sadelmager.

Derudover fik jeg en massør ud, som henvendte mig til en kineseolog. Hun arbejder lidt som en kiropraktor, men dog mere med trykpunkter. Hun fandt ud af at min stakkels lille hyp var fuldstændigt låst i krydset og i nakken, sikkert som følge af sadlen. Ved nogle små tryk, fik hun løsnet op, og jeg kunne se at hun blev løsnet op, mens hun stod og behandlede.
    Jeg kan helt klart anbefale det, da hun kunne se alle de bittesmå ting hun fejlede, osv.

Hilsen Hanneke

• #3   3. jun 2010 www.ryet.dk
    - Hun er så dygtig og rolig med hestene!

Jeg ville anbefale en kioprakter ja, efter hans sadel problemer kan han evt. have kompenseret for smerten og det har sat sig et sted i kroppen. En kioprakter ville være alle pengene værd!

Jeg troede min var fuldstændig lige og tip top, jeg kunne ikke mærke noget på ham, men han var låst+ skæv i nakken og ryggen + hans sædeknogler ikke var lige. . smiley

• #4   3. jun 2010 Jeg ville nok få hesten tjekket. Jeg tror ikke en pause fra ridningen ville rette ham op og løsgøre ham. Det lyder for mig som en eller anden låsning. Jeg tror du ville få godt udbytte af at få en kiropraktor eller lignende ud. Jeg tror ikke en massør vil kunne rette hans problem. Men det er nok en god ide at få en massør ud efter han har været i behandling hos evt kiropraktor så musklerne kan følge med hvis han er blevet rettet.

Jeg skal selv ned til kiropraktor med min vallak her på søndag. Jeg tror han har en låsning i bagparten. Og det er Rikke Andersen www.ryet.dk som skal kigge på ham. Jeg har ikke brugt hende før så jeg er meget spændt på hvad hun siger. Men jeg har hørt hun skulle være god.

• #5   3. jun 2010 Ja lyder som om du måske skulle få fat i en kiropraktor. Jeg kan også kun anbefale Rikke Andersen, men jeg tror der er riiiigtig lang ventetid på hende, nok et par måneder, så måske du skulle prøve en anden kiropraktor, der var knapt så booket op.
    Men du kan jo altid spørge Rikke.

• #6   3. jun 2010 Vi har nu ringet til Lisa, og hun kommer akut i morgen tidlig, så må vi se om det hjælper :o)

• #7   3. jun 2010 Dét lyder godt!
    Ville du ikke skrive i indlægget hvad i finder ud af? :O)

• #8   3. jun 2010 Selvfølgelig :o)

• #9   4. jun 2010 <b>Hvor var det bare vildt!</b>
    Vi havde Lisa ude hér til morgen, og hun connectede vildt hurtigt med Swoop og fandt ud af, at han havde problemer med at træde ind under sig med højre bagben, og derfor var temmelig låst i hele bagpartiet, og det gik så ud over venstre skulder, så han blev løsnet tydeligt igennem hele kroppen, gik fra kun at kunne vugge en lille smule i hoften, til at gynge helt op til ørerne, når hun trykkede, og han fik et par nåle. Han har simpelthen en smule koordineringsproblemer på bagparten, fordi vi forlanger "alt" for meget af den, som dressurhest, når nu han er bygget fra naturens side af til at trække med hele forparten.

Men det vildeste var altså også, at hun er en anelse terapeutisk og healer-agtig, så han vuggede sig bare helt ind i sig selv, snotten begyndte at løbe, øjnene, han strakte sig en masse gange og da det hele var overstået, stillede han sig op og tissede midt på staldgangen! Har han aldrig gjort før, og allerede dér var han en ret anden hest - Hun sagde at han responderede rigtig godt på både kiropraktikken men også akupunkturen.

Så nu må vi se, det var i hvertfald en ret vild oplevelse, men også skønt at få bekræftet, at der faktisk var noget galt, men som kan fixes. :o)
    Tusinde tak fordi at jeg blev anbefalet hende!

• #10   4. jun 2010 Hold da op. Dejligt at høre at i fandt ud hvad der var galt. Det høres rigtig spænnende med hende Lisa. Hvor meget betalte du for den ene behandling?
    Vurderer måske og prøve på min hoppe da hun er stiv som en stok. Og jeg har haft forskellige ude til hende men der er ikke rigtig noget der har hjulper på hende. Og hun er jo ligesom swoop, bygget til at trække al vægten med forparten. Måske hun kan lave underværker med min hest også smiley

• #11   4. jun 2010 Vi gav 850, og hun var her lidt over en time og havde alverdens tid og råd, og det var så både kiropraktik, healing og akupunktur.

• #12   4. jun 2010 Super smiley
    Jeg tror nemlig det er godt at de er uddannet med flere områder. Så har de lidt dybere forståelse for hvordan tingene henger sammen og kan hjælpe der istedet for at henvise til en anden.

• #13   5. aug 2010 Hej. Jeg ville bare lige høre hvordan det går med din hest og om han stadig er fin og smidig efter Lisa var ude hos dig? Jeg skal nemlig have en til at kigge på min vallak inden jeg går i gang med tilridningen da han er skæv i hele kroppen. Og jeg kan ikke rigtig bestemme mig for hvem jeg skal vælge. Jeg ville meget gerne ha haft Rikke Andersen ud men hun har først tid i november og jeg syns næsten det er synd at vente så lang tid nu når jeg ved han er skæv og skal i gang med at træne han. Vil du anbefale Lisa og få hende ud i stedet? Mvh Mailen

Kommentér på:
Stiv hest - kiropraktor?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce