Muskler, udholdenhed/eksplosivt ?! {{forumTopicSubject}}
På det seneste har jeg undret lidt mht noget..
Hvad ønsker vi gennem træning af hesten? En smidig og stærk hest, som kan bære os, right? I 10-15 min hvis man tænker klassisk og i et par timer, hvis man tænker mere traditionelt (herunder tur)
Vi er stadig enige, right?
Men efter biologi og lidt idræt b, hvor jeg har lært om muskler, så er der et par tankerne som er skudt igang...
Vi har to slags muskelfibre:
1. de hvide muskelfibre ("hurtig")
2. de røde muskelfibre ("langsom")
Hvordan fungerer de? Jo ser i:
Tænk på styrketræningsfolk, vi kan have tøserne, som tager super mange men lette vægte(udholdenhed, hvid muskelfiber), der kan man knap nok se musklerne, og så er der bodybuilderne som kan tage 200 kg én gang(eksplosivt, hvide muskelfibre)... Den sidste er den man kan se musklerne på
Det samme gælder i løb, maratonløbere kan man knap nok se en forskel på om de løber eller ej, mens sprintere "svulmer" af muskler.
Og hvor kommer pointen?
Jo, det VI træner vores heste til er jo det langsommelige men udholdne arbejde, MEN vi vil alligevel gerne kunne se musklerne på vores heste...vi vil gerne kunne se diverse muskler træde frem efter måneder af korrekt træning, Selvom vi prøver at træne på de røde muskelfibre, som jo nærmest er "usynlige"
... er det ikke noget som er galt?
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Ej, måske er der et reelt svar på det... hmm... venter i spænding
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
- Jeg ved ikke hvad I træner efter, men jeg træner da primært efter et ordentligt ridt og ikke en bodybuilder hest :b
Jo, man vil da gerne se at hesten har ordentlige rygmuskler og andre store muskler, men det behøves ikke være voldsomt.
aug 2007
Det jeg mener er, at man tit får af vide, at fx trekantsmusklen skal være fremtræden i stedet for et "hulrum", hvilket den vil komme gennem træning, men altså, det passer vel ikke, hvis det skal forestille at være røde muskelfibre som vi træner...? Og det samme gælder når min kiropraktor til Kiwa nævner, at hendes bagpart ikke bruges korrekt,hvilket hun kan se ud fra, at musklerne ikke er "udviklet nok" (mangel på bedre ord)
apr 2007
Men musklerne blive jo også større med tiden.
Selvom vi ønsker at ride hesten "længe", så er det jo stadig ret "eksplosivt" i forhold til hvad hesten laver resten af dagen.
Hvis du fx tager en dressurhest bliver den trænet mere "eksplosivt" end en travhest.
- man kan sige at dressurhesten er bodybuilderen, som arbejder hårdt og kort, mens travhesten er løberen, som arbejder "let" og længe.
Jeg kan godt se at det ikke helt logisk, men kan sgu ikke forklare det ordentligt.
jul 2005
Jeg har ofte hørt de dersens moderne'dressur folk snakke om, hvor stor og flot hesten hals er (på trods af at min tinkers er dobbelt så tyk xP)
Har faktisk snakkede med en, der mente at hesten skulle spændes helt ind i under lod i longeringen, for så ville den få større halsmuskler :S
aug 2007
På samme måde et springning også eksplosivt med alle de hop, hvor de i hvert fald i bagparten udnytter eksplosiv effekt, men dressur... det er jo ikke unormalt at en traditionel rytter rider 45 min .. Så er vi da vist gået over på udholdenhed
apr 2007
Ja, til løb går det stærkt. Men så vidt jeg ved, har de trænet en masse lange ture, så langtidskonditionen er i top. Du kan også se at deres muskler er lange og "små".
.. arh, bevæger mig nu ud i en gråzone i min viden omkring travløb x)
aug 2007
AM: Haha, det er også gråzone for mig xD
Dog ejer en af mine klassekammeraters far et par travere, hvor hun hjælper med træning af dem. Hun laver i hvert fald tit intervaltræning på hestene (=eksplosivt i mine øjne) "tit" (=det eneste jeg har hørt hende træne med dem, men okay, gider heller ikke høre på det,eftersom jeg synes travløb er dyremishandling..)
jun 2007
aug 2007
jun 2007
http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Lige som forkert redne ofte har stor "skulder" muskler og baglårsmuskler, men mangler på ryg og kryds.. eller også har de pumpede hårde muskler på ryggen (hvis de går med statsik ryg i stedet for svingende) hvor igen en korrekt redet dressur hest bør være rimeligt ens muskuleret hele vejen..
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
i må endelig huske på at hestemuskler, ikke minder det mindste om menneskelige muskeltyper. Hestens muskulatur er senet-muskulatur, og denne type muskel bliver næsten aldrig træt. dvs, hesten er i stand til at løbe og løbe og løbe, hvis den cardio mæssigt er i form. selve muskelopbygningen som er det du spørg om silverflake, er også anerledes. Vildheste har ingen "vildt udviklede" muskler, mens hvis vi har en hest, uden vildt store muskler, er det straks synd, og dårligt trænet. igen, senetmuskulatur der ikke bliver træt, dvs en form for myostatisk styrke ( stor muskelstyrke uden store muskler). Denne form for styrke besidder distanceheste også. de kan bare blive ved og ved. Vores heste i stalden for opbygget store muskler grundet vores foder, og måde at træne dem på. Vi laver forskellige øvelser der tillader dem at bruge deres biomekanik sådan at de "bærer", og ved vi får dem til at gå så mærkeligt hele tiden, bevirker at muskelgrupper der normalt ikke bruges kommer i brug, og derfor vokser musklen og vi bruger jo disse muskler konstant, så de vokser til de når grænsen for deres vækst, eller til musklen har en passende størrelse til brug.
man kan ikke sammenligne muskeltyper tværs af racer
hos heste snakker man ikke så meget om rød / hvide fibrer, men derimod om anaerob og aerobt muskelarbejde. og der er meget at sætte sig ind i
aug 2007
Ahh, så vi har slet ikke samme muskler, jamen det var dét der kunne være en forklaring
tak tak !
(og jeg kender godt til anaerob og aerob, synes bare røde/hvide muskelfibre gav størst spørgsmåltegn i mit hoved)
Dejligt man kan spørge og få en god forklaring
Signe:
Ja, self vil alt arbejde have en sjat af det modsatte, fx har maratonløbere og ironmansfolk også hvide muskelfibre, ligesom sprintere har de røde... de er som bare oftes i overskud af den ene eller den anden art, og dermed det som man tit vil kunne "se"
Men det er self alt sammen ligemeget, hvis musklerne ikke er ens hest/menneske
jul 2005
Åhh gud hvor er det pinligt, at jeg kan huske så lidt fra gym, det er trods alt kun to år siden.. haha
Hvad er det nu aerob og anaerob er ? Noget med anaerob er uden ilt eller så noget ?
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
anaerob = uden ilt
aerob = med ilt
heheh, jeg kan da knap huske noget fra fysik, og det er også 2 år siden
jul 2005
Muskler, udholdenhed/eksplosivt ?!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside