{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Andre forumemner med "Chip mærkning"
Chip mærkning ???
Hvem gør det og hvad koster det?
Skrevet af: Jane K - 5. feb 2011
chip- mærkning
Hej. Er der nogen der ved hvad det koster at få hest chip mærket???
Skrevet af: * * * STALD MJANGHØJ * * * - 30. jul 2009

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chip mærkning.
  • #1   17. maj 2010 nej det mener jeg ikke den skal

• #4   17. maj 2010 Hvis den skal have medicin (fx. ormekur) skal den være chippet. Det er nogle regler der blev indført i 2007, men det er først her i år at de virkelig er begyndt at blive håndhævet (dyrlægerne risikere en kæmpe bøde hvis ikke de kan redegøre for hvem der har fået medicin - ALT skal journaliseres).
    Så skal du alligevel have dyrlægen ud af andre årsager, kan det godt betale sig at få hesten/ponyen chippet - det tager 3 sek. at sætte chippen i og alt efter hvor mange aftegn hesten har, tager det fra 3-10 min at udfylde papirerne. Det er ærgerligt at skulle have det ordnet en søndag eftermiddag hvor hesten er gået igennem et hegn, fordi at dyrlægen ikke må give den medicin før den er chippet smiley

Men mht. hestepas er det nok at den er brandmærket.

• #5   17. maj 2010 Den skal chippes...

• #6   17. maj 2010 Okay 1000tak smiley

• #7   17. maj 2010 Så længe den har hestepas og er brændemærket er det intet krav, men det er absolut en fordel. Jeg får alle mine chippet, og samtidig udelukket fra konsum til menneske (dvs. de må ikke slagtes og spises af mennesker) for så er der ubegrænset adgang til medicin... Det er intet krav at de er chippet når de er brændemærket, men nogle stalde vælger at kræve det alligevel. Hvis din hest står opstaldet, så spørg staldejeren =)

• #8   17. maj 2010 Fordele ved chipmærkning:

* Din hest må ikke slagtes. Ingen risiko for at den engang ender på en langvarig transport til et slagteri i Sydeuropa.
    * Dyrlægen kan frit behandle den med alle typer medicin, også medicin uden tilbageholdelsestid (f.eks. ”butasaft”).
    * Du kan selv efterbehandle den og selv give den ormekur.
    * Du slipper for at bekymre dig om foderhygiejneforordningen, men kan frit fodre din hest uden at skulle gemme alle papirerne.

• #9   17. maj 2010 Med mindre brændemærket er HELT tydeligt, der må ikke være den mindste tvivl om hvad der står, så skal den chippes ja.

Så det vil sige at stort set alle skal chippes ja.

• #10   17. maj 2010 Carina
    Også heste som er chippet kan blive slagtet. Hvad ville de foreninger gøre hvor de i forvejen får deres heste chippet? Jeg er i sådan en og jeg kan så lave et tillæg med om de skal være til konsum eller ej. Det er noget dyrlægen udfylder og som er gratis. Men chippet er de altså alligevel

• #12   17. maj 2010 Stald Haven;
    God pointe - jeg havde glemt at skrive at det selvfølgelig er hvis man vælger at få dem udelukket fra konsum at de punkter jeg har skrevet gælder smiley

• #13   17. maj 2010 jeg har en holstener.. smiley

• #16   19. maj 2010 Heste med brændmærke skal ikke chippes, dog skal de i det tilfælde, at man selv vil efter behandle med medicin. Man kan også vælge at tage et medicinkursus for at man må efterbehandle uden at de skal chippes.

Kommentér på:
Chip mærkning.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce