Vi med føl & plage.

Vi med føl & plage.

Medlemmer: 1.865
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
471 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Fodder Fodder

Hej alle

Jeg har Lacoste på snart et år og Sylwester på Snart 2 år..
De får 5 kg mad om dagen hver ..
Og jeg syntes det lyder af meget ?
Men de holder vægten..
Og de har ikke orm er der nogle som ved hvordan det kan være de skal have så meget mad ????

Har aldrig givet mine heste så meget før, men de skal jo også have noget at vokse på?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodder
  • #1   20. apr 2010 Spillers, valset byg, travo vitamin og nogle andre vitaminer og hørfrø med vand på og hvidløg og oljie
    sådan li hvad jeg kan huske

• #3   20. apr 2010 Ja så får de 2 baller hø om dagen plus går et par timer på græs.
    ' Men der er 3 andre shetlændere som også spiser høet

• #4   20. apr 2010 Tak ..

Men hvorfor skal mine have så meget så?

• #5   20. apr 2010 Når okay tak

• #6   20. apr 2010 hold da op en mængde foder! og så til plage.

jeg ville fjerne alt korn. føl og plage bør ikke få korn af nogen art da det kan give vækstforstyrrelser, og de har bestemt ikke godt af al den stivelse. byggen er desuden meget svær for hesten at omsætte så det kan give fejlgæring.

min egen plag på 2 år har hele sit liv- på nær de første par måneder.
    fået roepiller/grønpiller og salvimin grøn (vitamin/mineraler)
    og WRAP.

han lever stort set kun af wrap. han får udover det nu: tm minivit(vit/min) og er så ved at gå over på fiberpiller i stedet for roe/grønpillerne.

lige pt får han: 150 gram. roe/grønpille blanding og 200 gram fiberpiller. 50 gram vitaminer og en lille håndfuld lucerne. altså MAX ca 450 GRAM om dagen

han får ca 7-8 kg wrap dagligt. og skal faktisk tabe sig (han bliver dog kun 1 er pony, men min gamle noget større araber blanding på 19 år får nøjagtigt det samme og ser ligesådan ud)

hvilket foder fra spillers fodres der med og hvorfor får de også olie?

og hvorfor 2 forskellige vit/min?

det ville gøre det nemmere at hjælpe hvis du skrev mængderne af det hele.

også hvor meget hø de hver får, i kg.

• #7   20. apr 2010 Som udgangspunkt skal en hest der bliver brugt eller vokser have ca. 1,3 % af dens totale vægt dagligt...Dvs. 1,3 kg pr 100 kg hest.
    Så er det jo så foderblandingen der afgør hvor meget af det der skal være strå.
    Der er som regel en tabel på foder sækkene som man kan bruge som vejledning..;-)

• #8   20. apr 2010 5 kg krybbefoder er ALT for meget!!

Føl og ungheste skal have deres vitaminer og mineraler, al det hø/wrap de kan spise og skulle de have svært ved at holde huld, kan der tilføres olie, roepiller, fiber piller eller lign...Det er vigtigt de ikke får for meget protein, da de så kan vokse for hurtigt og skelettet kan ikke holde til det...De vokser sådan set i stykker....

Det er slet slet slet ikke nødvendigt med 5 kg krybbefoder om dagen...Er du vimmer....

Jeg kan anbefale Horselux Grow eller Easy, eller Brogaardens Suregrow, af begge produkter skal de ikke have særlig meget om dagen, og indeholder minimalt stivelse og sukker, som ikke er godt for nogen heste, uanset alder....

• #10   21. apr 2010 Maja
    Spillers sådan nogle til avl. og ungheste.
    Det lyder rigtigt nok det du siger og ved godt det der med stivelse, men så forstår jeg bare ikke hvorfor de har fået det fra deres avlere. Begge 2.
    Og olie det anbefaler alle til føller/plage .. ?

tak til alle

• #11   21. apr 2010 det er desværre ikke alle avlere der følger at fodre efter det bedste, men måske det de syntes er billigst. og mange er simpelthen ikke kendt med den viden der er nu omkring korn/stivelse og så bare giver hvad man altid har gjord uden at undersøge noget omkring det.

jeg har selv fodret med spillers for mange år siden da jeg havde en kronisk forfangen pony, og de har godt foder til netop dette. gav dog ikke fuld dosis men ekstra vit/min.

kender ikke lige den til avls /ungheste. men det lyder utroligt hvis de skal have så meget af det for at være dækket ind.!

Det er dog svært at hjælpe uden oplysninger om mængde af det forskellige de får.!?

olie burde ikke være nødvendigt til plage hvis de ellers får den mængde grovfoder de skal. hvorfor er du blevet anbefalet det?

så de fleste kan leve af wrap/hø og vitaminer/mineraler. og hvis det så er nødvendigt eller man gerne vil give lidt i krybben så er fiberpiller eller roepiller gode.

jeg kan også anbefale horselux fiberpiller og easy´en som er vit/min der kun skal gives i små mængder for at dække ind. og så er begge dele billigt som ekstra bonus smiley

• #12   21. apr 2010 Jeg går over til noget som hedder SUPER PLUS nu - nogle som kender det ?

• #13   21. apr 2010 er det den fra tjørnehøj mølle?

• #14   21. apr 2010 Sylwester: Er er det Horselux super plus du mener?? =)

• #15   22. apr 2010 jeg fodre med piller til sportsheste der skulle være alle mineraler og alt der skal være i og det får min 1,5 års plag tror det er 200-300 g i, 2 gange dagligt, og deruduver får hun en liter lucerne og 200 g müsli

foderet er ikke købt i dk.. og ved ikk hvad det hedder lige nuXD

min gamle hoppe får samme portion og min hingst får dobbelt på alt undt lucerne.. og derudover får de alt det hø de kan spise.. og halm som strøelse,,

synes i det lyder som godt nok, mine er hveren for tykke eller for tynde..

• #16   22. apr 2010 Jeanette ja det er det sku nok endelig ?
    Ved det hedder super plus og man kan få det både til pony og heste

• #17   22. apr 2010 Sylwester: Hvis det er Horselux, så har du fat i et super produkt!! =)

Sabrina: Det lyder ikke som om du overfodrer dem ihvertfald, men uden et mærke, er det svært at sige hvad det indeholder, men hvis de er tilpas i huld og er friske og glade + de får alt det hø de kan spise, så er det ikke helt galt ihvertfald =)

• #18   22. apr 2010 Sylwester: har du fået kigget på deres tænder egentlig???

• #19   22. apr 2010 sylwester: den fra horselux hedder kun plus -ikke super foran. den fra tjørnehøj mølle hedder super plus.

(kender ikke andre mærker med noget der hedder super plus.)

den er iøvrigt rigtig god da den kun indeholder meget lidt stivelse.

den fra horselux ved jeg ikke hvad indeholder, men det er til at finde ud af smiley

• #20   22. apr 2010 det er den der tjørnehøj .. så det jo godt.. (:

Håber da dyrelægen gjorde til 2års tjek=?

• #21   22. apr 2010 Tjørnehøj har jeg ikke gode erfaringer med, men har hørt de skulle have skåret gevaldigt ned på korn og melassen i deres produkter??
    Det var mig der huskede forkert, Horselux har kun en der hedder Plus, ikke Super Plus *Gg*
    Horselux Plus kan googles....Af deres produkter jeg mest glad for Easy, Fiber Pellets, Grow, og Lucernen =)

• #22   22. apr 2010 de trives super og ser godt ud alle 3:)

• #23   23. apr 2010 sylWester: ja den er godt sammensat så er sikker på du har fået et udemærket foder selvom jeg ikke selv har prøvet det.

Jeanette: jeg har heller aldrig brudt mig om tjørnehøjs foder da det engang var fyld med korn, stivelse og melasse, men de har ændret meget i indholdet så feks. super plus kun indeholder 8 % stivelse og er helt uden korn.
    de har også en udgave i piller, mener den hedder horse balance. der er kun 6,6 % stivelse. begge to er til ungheste/hopper i fol.

har dog ikke set på nogle af de andre foder typer de har, så ved ikke om det er alle der er så gode.

horselux plus´en indeholder faktisk mere stivelse og også korn, kan dog ikke lige huske % på det, men man kan se det på deres side smiley

er helt enig i at fiberpillerne og easyen er super, og oveni købet noget af det billigste at fodre med. overvejer selv at bruge easyen til næste vinter i stedet for tm. minivit bolcherne.

• #24   23. apr 2010 Maja: Korrekt, Horselux plus ville jeg heller ikke selv fodre med, men netop deres Easy får min fuldblods vallak, og mit føl får Grow, når han begynder at spise rigtigt nu her om snart og så kommer han over på Easy også når han er lidt ældre =)

Og præcis, det er så billigt at fodre med, det er helt vildt dejligt, at de både får kvalitet, skal have så lidt om dagen og så bliver man ikke ruineret =)

Kommentér på:
Fodder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce