Råd til stævne {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Her d. 10. april skal jeg starte mit første udestævne, og mit aller første stævne på Diablo, som jeg har haft i 4 en halv måned.
Jeg skal kun starte to LC1'er, (Mini-cup i Søhøjlandets Cup), da det for det første er mit første udestævne nogensinde, og det er jo noget helt andet end stævner derhjemme, og for det andet, vil jeg ikke udklassere mig fra midi-cuppen, da jeg så kun har én start mulighed næste år.
Jeg har startet stævner mange gange før, men kun i min egen klub, hvor det kun har været for os der går på rideskolen. (Elevstævner)
Problemet er bare at jeg bliver fandens nervøs når jeg skal starte stævner. Så nervøs at jeg har ulidelig kvalme indtil jeg er færdig med at ride, og overhovedet ikke kan koncentrere mig om noget. Jeg stresser totalt op, og ser problemer overalt. Det skal nok også lige siges, at jeg aftenen før et stævne sidste år, brød totalt sammen da jeg ikke syntes jeg var klar. Jeg startede stævnet alligevel, og det gik fint nok.
Nu skal jeg jo så starte mit første udestævne, og blot ved at tænke på det, bliver jeg utroligt nervøs, og er ved at dø.. Jeg føler slet ikke jeg er klar, og har styr på noget. Og der er jo kun 2 uger til at jeg skal starte.
Er der nogen af jer der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for ikke at være så nervøs og føle mig lidt mere klar?
Jeg har lavet en klargøringsliste, om alle de ting jeg skal nå inden stævnet og under stævnet, og en huskeliste med alle de ting jeg skal huske. Jeg skal køre med min grankusine, som er erfaren i udestævner, så hende kan jeg jo nok også få lidt hjælp af mht. det der skal ske på stævnepladsen.
Håber der er nogen af jer som kender til det, og kan komme med nogle gode råd, for det er simpelthen en pestilens uden lige!!!
-<b>Rikke
nov 2004
Følger: 99 Følgere: 118 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 475
For det første - ved at starte MINI-cuppen kan du ikke udklassere dig fra MIDI cuppen, da der er nogle helt andre udklasningsregler for MIDI end for MINI
Det lyder godt med, at du har en erfaren med til stævnet samt at du har lavet en liste over, hvad du skal have med. For at berolige dig selv, hvis du er så nervøs som du siger, så synes jeg, at du skal sørge for at træne programmet godt og grundigt igennem - både med og uden hest. Så er du da sikker på, at det ikke er dét, du glemmer
Ligeledes - dagen inden du skal afsted, giv dig god tid til at ordne din pony, så den ser super flot og pæn ud. Det giver desuden et godt førstehåndsindtryk af ekvipagen. Det gør dig også mere sikker på, at det nok skal gå. Du kan jo også prøve at gøre ponyen stævne-klar her i påskeferien, gå ind og varm op, rid dine programmer igennem og så slut. Ligesom for at træne stævnet hjemme, tror det kan berolige dine nerver lidt
Håber det hjalp lidt.
Venlig hilsen AK (Hinnerup Rideklub)
maj 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 191 Svar: 845
Jeg er helt klar over at jeg ikke kan udklassere mig i MIDI når jeg rider MIINI. Det jeg mente, var at hvis nu jeg startede MIDI i år, og så blev udklasseret, kunne jeg jo kun ride MAXI næste år, og det ville være træls kun at have én mulighed.
Jeg har redet programmet før, men det er først lige nu jeg kom i tanke om at jeg skulle have øvet det. Jeg har endnu ikke øvet det på Diablo, og kan ikke gøre det idag og imorgen, da jeg skal til undervisning, men jeg skal helt klart lige have det redet igennem så jeg er klar Det kunne måske være en idé at prøve at "lege" stævne derhjemme.
Lige et andet spørgsmål. Har du prøvet at starte i SIR før?
For jeg har det lille problem med Diablo, at hvis han pludseligt ikke kan se de andre, kan han godt blive ret utilfreds. Så ved du om man stadig kan se de andre heste, når man er på opvisningsbanen i SIR?
nov 2004
Ja, jeg har været i SIR nogle gange, overvejer også at tage derned og starte MIDI for hest i år.
Jeg ved ikke, hvilken bane de kører på, da de har 3 udendørs dressurbaner, hvor den ene er opvarmning. Hvis de kører pony på ponybanen er det lidt svært at se opvarmningsbanen, men ikke umuligt. Men jeg ved faktisk ikke, hvordan de bruger banerne den her gang Har nemlig også redet på pony på den store bane - og der kan man sagtens se hestene på opvarmningen..
maj 2008
Jo, det er MINI jeg skal starte i år
Altså jeg tror da at de holder det indendørs? Det plejer de vist nok at gøre, her ved de første par stævner. Men det er vist også noget med at deres haller ligger ved siden af hinanden, men jeg ved ikke om man kan se de andre heste?
Camilla:
Tak Ja, jeg har det også sådan, at det betyder mere for mig at have en god tur, specielt nu her når det er mit og Diablos første stævne sammen, end at få høje procenter, og vinde det hele
Håber virkeligt ikke at nervøsiteten tager overhånd!
nov 2004
Men jeg ved faktisk ikke om det er inde eller ude eftersom det er april, hvor udendørssæsonen starter :s
maj 2008
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Super at du har lavet en klargøringsliste, det er med til at skabe ro og overblik.
Det jeg plejer at gøre når jeg bliver nervøs er, at sætte mig ned, og lytte til noget musik. Tag meget dybe indåndinger, og forsøg at tømme hovedet for tanker. Tænk positivt, og tænkt, at det her bare er træning, og at man, som man plejer, skal have noget konstruktivt ud af træningen. FORSØG at vise overskud over for hesten, selv om du måske ikke helt har overskud. Det hjælper alt sammen, og så glemmer man lidt nervøsiteten. Lad hesten lave et par småfejl, det er ikke på stævnepladsen de skal rettes.
Lav en tidsplan over hvornår du skal sadle op, være på opvarmningen og holde dig klar. Og gå ud 3 minutter før planen, så du har lidt ekstra tid til at skridte en omgang og øve dine programmer.
Ang. programmer, træn dem til hudløshed derhjemme på gulvtæppet. Det skal være så jeg kan vække dig kl. 02 om natten, og så skal du kunne sige hvad øvelse 12 er ;o) Men træn dem kun et par gange med hesten, evt. tag 3 øvelser i træk, så du ved at du kan ride vendingerne osv.
Også når du rider på opvarmningen, forbyd dig selv at kigge på de andre heste, koncentrer dig udelukkende om din egen og din opvarmning. Igen, tøm dit hoved for tanker, der ikke handler om hesten. Jeg synes, at når man først sidder på hesten, så er man ikke så nervøs længere. Og igen, lad hesten lave småfejl, det skal nok blive rettet senere, I skal bare ind og have en god tur på banen
Held og lykke!
maj 2008
Sikke mange og gode råd Mange tak! Dejligt også at høre fra en der kender til at være nervøs
Min mor og min grankusines mor skal med også, og så er der en hel masse fra min rideklub der også er med, så der er helt sikkert hjælp at hente Vores klubs kendetegn er netop også vores gode sammenhold
Tror helt sikkert at jeg kan bruge dine råd til en masse ude til stævnerne
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
maj 2008
Tak
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
maj 2008
maj 2008
Råd til stævne
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside