Andreas H og rollkur? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens. Nu havde jeg jo mit lidt ubehagelige indslag sidst, og vil nu bare gå tilbage til den måde jeg lavede dem før da folk mente de alligevel ville lytte, hvis jeg også snakker pænt
Først vil jeg høre om i er for eller imod rollkur? (jeg håber de fleste er imod.)
Så synes jeg lige i skal se det her indslag fra epona. Jeg ved det er lidt langt, men prøv at læse det
10-3-2010 Torsdag aften skyder de to Andreas'er, Andreas Helgstrand og Andreas Schou, ballet i gang i Herning Messecenter med en fælles clinic om hyperfleksion, eller "Low, Deep and Round," som teknikken officielt er kommet til at hedde.
Både Andreas Helgstrand og Andreas Schou har rig erfaring i at ride hesten snævert fortil, og vil forsøge at sætte publikum ind i, hvorfor det er så vigtigt for hesten at gå bag lod i træningen. Især Andreas Helgstrand har været frustreret over det lave, faglige niveau, som har karakteriseret debatten hidtil. "Og jeg er nødt til at sige, at de der råber aller højest er de der ikke har forstand på det," skriver toprytteren i sin blog på hjemmesiden for Landscentret Hestes officielle organ, Magasinet Hest. Andreas Helgstrand er godt tilfreds med FEIs beslutning om fortsat at tillade hyperfleksion . "Dermed er det ok, at lægge en hest dybt fortil, hvis den har brug for det ad hensyn til muskler, ryg osv," skriver han.
Nogle heste fungerer bare bedst i denne holdning, mener Andreas Helgstrand. Modstandere af "LDR" ved ikke, hvad de taler om.
Andreas Schou benytter sig, ligesom kollegaen Andreas Helgstrand, af glidetøjle for at få hesten gymnasticeret grundigt.
Hvad det helt præcis betyder at en hest har brug for at blive redet snævert fortil "...ad hensyn til muskler, ryg osv," glæder Andreas Helgstrand sig til at forklare et par hundrede spændte tilhørere torsdag aften. For som han skriver: "... jeg er træt af, at tingene den seneste tid har udviklet sig sådan, at man knap må tage i tøjlen når man rider, før der bliver rynket på næsen af det." Læs hele bloggen, inklusiv en forsmag på den slags spørgsmål som Andreas Helgstrand glæder sig til at svare på i Herning.
Hollandsk forskning har vist, at LDR får hesten til at slå lænden fra, og vippe bækkenet bagud, så det bliver umuligt for hesten at sætte sig, og samles. Alligevel benytter nogle af verdens mest vindende ryttere teknikken. Torsdag aften i Herning Messecenter får tilhørerne måske det længe ventede svar på hvorfor.
Er du blandt de heldige, der har nået at få en billet, kan du hente EPONA.tvs inspirationsark med forslag til spørgsmål til de to rollkur-eksperter og dyrlæge Svend Erik Kold, som vil kommentere ridningen. Hent PDF med arket her. Det er tilladt at printe lige så mange ark ud, som man har mulighed for at fragte til Messecenter Herning.
Jeg synes personligt det er forfærdeligt at så manges idol kan finde på at sprede noget så forfærdelig som rollkur. især eftersom det er blevet ulovlig i Danmark!? Men hva tænker i?
P.s. Der er også et link til en hjemmeside som jeg hvis der er interesse kan sætte her ind
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.679
Synes bare det er så chokerende at han kan finde på at sige og undervise sådan noget
jul 2005
Følger: 139 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 246 Svar: 2.685
Jeg giver Andreas Helgstrand delvist ret, jeg mener at det kan være sundt for hesten at gå dybt. Men det skal være afslappet!
Jeg syntes det er foruroligende at vores elite ikke kan se forskel på sund - og usund træning. Den med glidetøjlen chokerede mig især! jeg er i mange former også imod brugen af glidetøjle! som jeg ar sagt ange gange: "Er man dygtig nok til at ride med glidetøjle, er man også dygtig nok til at ride uden!"
Jeg havde læst at Andreas have indvilliget i, at vise rollkur til dette show, men det skulle være for at se konsekvenserne. Det har forvirret mig lidt :s
Men jeg er imod den rideform! fuldstændig!
jul 2008
jul 2005
aug 2006
Følger: 52 Følgere: 66 Heste: 3 Svar: 734
jul 2008
aug 2006
jul 2008
http://hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=175676
er LDR? eller noget i den retning?
og dette:
http://everyrider.typepad.com/photos/uncategorized/6713closeupf.jpg
er rollkur?
jul 2005
Kan ikk finde noget bedre..
Det her er hvad jeg forstår på LDR...:
http://i255.photobucket.com/albums/hh143/bjala1/6164coolingdown1.jpg?t=1260363806
Og rollkur:
(link fjernet)
jul 2005
(link fjernet)
jul 2008
jul 2005
jul 2007
Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.518
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 29
men skal også passe på at kommentere på noget man ikke har forstand på, men ens menning kan man godt komme med
aug 2006
ret mig gerne hvis jeg tager fejl, det er bare sådan jeg har forstået det
jul 2008
aug 2006
jul 2008
Men forskellen er så at rollkur der kan hesten hverken bruge bagben og ingen luft få, mens den sener bliver overbelastet og LDR er hvor hesten kan få luft mens den stadig ikk kan aktivere bagben korrekt?
nov 2008
Følger: 93 Følgere: 88 Heste: 5 Emner: 11 Svar: 96
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
Nu er det tilfældigvis sådan at en af mine 'venner', som jeg tit er oppe hos, opvarmer sin hest med noget lign. LDR.
Hun rider ham i et roligt tempo, og lader ham gå dybt, hvorefter hun runder ham så mulen er lidt bag lod.
På den måde får hun ham godt opvarmet i halsmusklerne, så han kan præstere bedst muligt når hun går rigtigt igang med træningen.
Han er en hest der går de begyndende M-klasser, og han kan mange øvelser til nævnte niveau - herunder påbegyndende passage.
For at få ham ordentligt på plads UDEN at han er stiv i halsen, må hun have ham ordentligt opvarmet først.
Og hesten har ingen problemer med hverken vejrtrækningen, ryggen eller nakken - den lever i bedste velgående og går altid til topprocenter.
Jeg vil give Andreas helt ret - dem der snakker højt om hvor dårligt og forkert LDR er, aner ikke hvad de snakker om.
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 22
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Men glæder mig til at læse om Clinic'en i det næste nummer af Ridehesten.
Måske er jeg bare utrolig uvidende, men udner lod er da bestemt ikke bare under lod? Kan ikke se at de 2-3 cm forskel der er på i lod og på "LDR" gør nogen sødnerlig forskel, udover at hesten får strakt rygmusklerne bedre. kan ikke forstå at de 2-3 cm kan ændre SÅ meget. Under lod er bestemt ikke bare under lod.
jul 2008
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
- Absolut ikke Det er forskellige måder at hesten kan gå i lod - når den kommer helt op i kadencen er den langt mere samlet, halsen højere sat, og nakken mere knejst.
Det ser mere "sammenklemt" ud end alm. træningsholdning, men det er den samlingsgrad der er krævet i middelsvær.
Der er intet forkert i den holdning, men den er ikke ligesom det billede du har i dit hovede af det at hesten går "i lod"
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.231
Omg hvor er de to 'Andreaser' bare DUMME, kan overhovedet ikke finde det mindste fornuftigt snak i det her...
Os, som er imod rolkur, har åbenbart INGEN forstand på hvordan en hest for opbygget muskler, har det bedst og naturligt, og går i den RIGTIGE holdning, vel Andreas ?
Er det vigtig at en hest går bag lod ??
Fuck, hvor bliver jeg dog sur, det er det SORTESTE og mest grufulde snak jeg nogensinde har hørt i mit liv !
Når, men held og lykke til dem, altså om at forklare puplikum hvorfor det er så vigtigt at vi alle sammen støtter op om Rolkur...
'Både Andreas Helgstrand og Andreas Schou har rig erfaring i at ride hesten snævert fortil, og vil forsøge at sætte publikum ind i, hvorfor det er så vigtigt for hesten at gå bag lod i træningen. Især Andreas Helgstrand har været frustreret over det lave, faglige niveau, som har karakteriseret debatten hidtil. "Og jeg er nødt til at sige, at de der råber aller højest er de der ikke har forstand på det," skriver toprytteren i sin blog på hjemmesiden for Landscentret Hestes officielle organ, Magasinet Hest. Andreas Helgstrand er godt tilfreds med FEIs beslutning om fortsat at tillade hyperfleksion . "Dermed er det ok, at lægge en hest dybt fortil, hvis den har brug for det ad hensyn til muskler, ryg osv," skriver han.'
jul 2008
nu kan jeg tysk og beskæftiger mig utrolig meget med den tyske rideverden også, og der er fokus på et helt andet område?!
jul 2008
og bliver trist over at du mener at hesten skal strammes op i nakken på den måde?! det hesten skal for ingen skade at tage (efter tyske læger) er at komme op i det man kalder relativ oprejsning. Men hva ved jeg?! jeg er jo bare en uviden tøs
jul 2005
Så fik jeg øjnene op for hvordan man virkelig skal ride, og jeg så ham til DM 2009. Der skuffede han mig.
http://www.hippodot.com/dm2009_carabas_trav_600.jpg
jeg syntes at han holder hesten alt for stramt der. Billeder er fra DM 2009.
nov 2008
Selvfølgelig vil de proffesionelle ikke 'slå' hesten, som sådan.
-nej, de ydmyger hestene mentalt ;/
De bruger Rolkur for at vinde, for at SELV blive populær, de er r'øv ligeglade med om hesten har det godt eller ej, deres vindergen tager over, desværre...
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
nov 2008
Hvorfor skal hestn lide, hvorfor ??
Du siger at din hest får et sår i mundvigen en gang imellem, og du siger det er pga. næsebåndet, så sæt dog det næsebånd ordenligt...
jun 2007
,, Det var ikke kun den teoretiske basisviden, fremadsøgningen, lydigheden og bæringen, det kneb med i Hal B. Selv Andreas Helgstrands bedste heste kan ikke spore lige på buet spor – hvis de overhovedet formåede at træde op i forhovens spor, gik de stadig skævt i hjørnerne. De mimrede med læberne, slingrede og havde fået lukket munden grundigt med næsebånd så stramme, at det ville have været svært at få en tandstik ind under. Med andre ord så det ud, som det plejer. Bare lidt pænere. Der sad jo hestevenner på tilskuerpladserne. ''
,,Ikke alene kunne Andreas Helgstrand ikke finde ud af at samle en hest. Han vidste ikke engang, hvordan man gør, og han kunne tilsyneladende ikke hente hjælp fra Bjarne Nielsen eller den håndplukkede, LDR-positive dyrlæge, Svend Kold. Der var heller ikke nogen af dem, der kunne huske, hvad samling gik ud på. De mente tilsyneladende begge, at det eneste alternativ til ”konkurrenceholdning”, hvor de mener, at det er uundgåeligt at ryggen sænkes, er LDR. Og pinligt var det, for den ganske forsamling, at det fremgik af Bjarne Nielsens ”faglige” oplæg, at det er forpiben, og ikke underarmen, der skal være parallel med bagpiben i trav. Man fik i det hele taget lyst til at gemme sig i et musehul på vegne af Bjarne Nielsen, som i den grad udstillede sin uvidenhed, så man ikke engang har hørt mage, når han kommenterer ridesport på TV.''
Hele kilde: (link fjernet)
( VENLIGST LÅNT FRA EPONA.TV )
jul 2008
Jeg var til galashowet igår og håbede lidt i starten at Andreas'erne ville modbevise det jeg troede om dem, da jeg virkelig gerne vil tro at danmark ikk er sunket helt så dybt hva angår deres topryttere. Idag kan jeg sige at jeg synes mindre om ham end da jeg tog afsted. Det havde desværre intet med ridning at gøre mere, men gik mere ind under totur.. *suk*
Den første hest han red blødte ud af munden, da jeg gjorde opmærksom på det, sagde en fra DV at den bare var stresset xD måtte næsten grine. Har aldrig hørt noget så latterligt, manden lå jo næsten ned over ryggen på den i øgningerne.. *suk*
nr. 2 han red slæbte på bagbenene som om de bare var vedhæng. Den eneste rytter jeg så i dressur som red nogenlunde (dog har jeg ikk set ham ride tit endnu) er den nye Blue Horse rytter Sune Hansen. Hold fast han red godt
synes også at 2 af springrytterne var super gode. Kan desværre bare ikk huske hva de hedder. Ham den ene red sin hest som var de et, og accepterede at de måske ikk ville vinde. Den anden opgav efter få spring fordi hesten var nervøs og uopmærksom.
jun 2007
jun 2007
jun 2007
jun 2007
Men verden ville sq da også være kedelig hvis der ikke var nogen der gad og råbe op og proteresterer.
jun 2007
jul 2008
Det her handler ikk om misundelse men om at i åbenbart er en smugle naive og ikke sætter spørgsmålstegn ved de kendte. I tror åbenbart mere på autoritetsargumenter end på de rene videnskabelige fagter.
Kunsten ved dressur er at få hesten til at ønske at gøre det rigtige. Ikke at ride den men at ride sammen med den. En go rytter kan sætte sig op på en hest uden udstyr og ride den som med. Andreas ville aldrig kunne gøre det. Hesten ville nok ikk engang gå i den retning som han ville have den til. Og hvis i bare havde sat jer en lille smugle ind i hva takt for eksempel er osv. så ville i kunne se at det hele ikke hænger sammen med medaljer. Og som der er blevet sagt bliver dommerne fyret hvis de ikk giver de point publikum vil se.
mar 2008
Følger: 53 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 296
jul 2008
jun 2007
ikke for at pege nogen ud, men det er egentlig sjovt at du altid blander det ind at du har haft med heste at gøre hele dit liv og avler selv.
Det vehøver da sandelig ikke have noget at gøre med hvad du ved om hvordan man rider godt!
Her er Andreas et pragteksemplar. Han har haft med heste at gøre i MAAANGE år, og alligevel ved han ikke hvordan man samler den korrekt. TADAAAAA.... ( LÆS linket jeg sendte ind! )
sep 2009
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 200
Men når vi snakker om at ligge hesten frem og ned, syntes jeg man arbejder frem mod en mere smidig, løstgjort og veltilpas hest,og det er der jeg gerne vil hen med min hest:)
Tror i bund og grund vi er enig om at sætte vores elskede Hest/pony s velvære i centrum og så kan det være at vi ikke forklare os ens skønt vi mener det samme;)
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 22
Jeg er imod rollkur og at man tvinger hesten til at arbejde for sig, men har ikke noget imod LRD (efter hvad jeg har hørt og set) hvis man ikke overdriver og hvis man ved hvad det går ud på + kan udfører det rigtigt (;
nov 2008
Jeg vil gerne lige kommentere dette citat fra dig af;
”3. I får det til at lyde som om jeg mishandler mine heste, og det gør jeg abselout ikke, vores heste, og vores stutteri er noget at det mest heste venlig og vi ride så meget på hestenes præmisser. Men efter en jagt fx. hvor man har haft lidt hårdt fat i sin hest, kan den jo godt have fået et sår i munden... ”
Jeg kender dig ikke, jeg kender ikke dine heste, jeg kan KUN vudere dig ud fra det du skriver, og så er den ikke længre.
En hest for ikke 'bare-sådan-lige' et sår i munden efter en jagt, næ nej, så skal du godt nok rive hårdt i den.
Og forstå det nu, man skal ikke bare sådan lige ha' haft lidt hårdt fast i den...
Jeg vil ikke helt tro på at jeres stutteri er noget af det venligste mod hestene, hvis de får så i munden efter en jagt.
Dét var min mening, prøv ikke at overbevise mig om noget andet. -.-'
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
jul 2005
Omkring sår i munden, så kan det komme af rigtigt meget. Blandt andet når vejret skifter, så tørrer huden ud, hvilket vejret tit gør, for stævnehestene, da de rejser rund om i hele verden. Ellers hvis de bliver stressede, så ændrer hudens dør, der flere af hudens celler. Dør mange celler på en gang, kan huden ikke nå, at danne nye celler i samme tempo, så huden bliver mere sårbar.
Omkring hvorvidt toprytterne er "onde" ved deres heste, så jo. Det kan SE voldsomt ud, men der er ingen af os "dødelige", der sidder på hesten og kan mærke den næste bevægelse. Alle disse topryttere har valgt en karriere, en levevej og 24/7 job. Det er at arbejde med heste. Både nat og dag. Det kan man kun holde til, hvis man virkelig brænder, for det man laver. Brænder du for det, vil du heller ikke forårsage det noget negativt.
Opdragelse er vigtigt.
Tit og ofte er tophestene ikke søde små heste, man nærmest kunne putte under dynen. Nej, disse heste har en tændning og en vilje, der ofte gør dem meget ustyrlige og sippede. De skal sættes på plads hele tiden. Var de ikke sådan, lå de ikke i toppen, for så havde de ikke gnisten.
Her taler jeg af arbejdsmæssig erfaring. Jeg har nu arbejdet med fuldtid med heste i et par år. Mest hos en proff. springrytter.
jul 2005
Jeg er så enig med dig i det du skriver.
jul 2008
okt 2007
Følger: 90 Følgere: 138 Heste: 3 Svar: 2.655
og undskyld, fuck en idiot. ''man må knap nok tage i tøjlen, før folk rynker næse'' måske fordi du tager FOR MEGET i tøjlen din båtnak, han skal skuda vise at han ikke behøver og bruge tøjlerne, når han enda har været til OL, eeeeej en idiot
okt 2007
afslappet..
men jeg kan simpelthen ikke tage rollkur, kan ikke se hvad det gør godt!
jul 2005
Nu ved jeg ikke om du var inde og se det, men Da han viste, hvordan han bøjer sine heste af sad han med 2 fingre på tøjlen. og de blev godt bøjet af.
Og det er rigtigt hvad han siger. Jeg har emmervæk læst mange indslag omfolk herinde fra og andre steder, at de mener, den og den tager for meget i tøjlen, men faktisk med det mere rutinerede øje ser det rigtig godt ud.
Folk pakker deres heste alt for meget ind og mister derved realitet i det hele. En hest er en hest. Hverken mere eller mindre.
okt 2007
jul 2008
okt 2007
jul 2005
I de fleste tilfælde bliver kølegelen brugt forebyggende.
jul 2008
Måske du evt. vil forklare lidt mere til billedet? det er nemlig mig der rider en TOTAL misredet hest.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=30519467&id=1081711281
i linket er det den samme hest? Det jeg nemlig egentlig vil opnå med det er remonte
Pernille: Hmm ja det er efter min mening så det folk siger, men ikk det realiteten er
jul 2005
jul 2008
okt 2007
har godt hørt om den stald der s;
jul 2008
okt 2007
jul 2008
tak det var også svært at få ham til at slappe af, og tøjlerne var ikk rigtig lange nok, så derfor kommer han sådan ind med hovedet.. det irritere mig lidt og det skal lige siges at hesten er omkring 1.80 og havde en tendens til at stikke af med mig xD
okt 2007
hun gav os en af ponyerne nyreslag ;s
jul 2008
okt 2007
hun har været oppe på 4 heste hvor JEG stod, ved ikke med andre, det skulle ikke undre mig!
okt 2007
jul 2008
okt 2007
nov 2008
Det er okay du skal spille så bagklog, og hvis det gør dig overlykkelig at tro, at du er bedre end alle andre, så værgo (:
okt 2007
jun 2007
Så det er sq ikke bare at 'trække på skuldrene' og sige ,,når ja, den bløder i munden, jeg var vidst lidt for hård eller/den belv bare lidt hidsig..'' Efter min mening skal sådanne situationer helt undgås, ligemeget hvad!
jun 2007
nov 2008
STALD W.I.P - BØGEGÅRDEN V; nej, det ved jeg 'åbenbart' ikke... - men det ved du da selvfølgelig så klooog du er, lad os høre hvad du har af spændene ting at fortælle os, må vi høre historien om hvorfor nu det er at du ikke har noget imod Rolkur ? :DD
--'
jul 2008
"Det er også muligt, at børnene er mindre aggressive i deres ridning end de voksne", konkluderer forskerne." Dette udsnit siger da at agressiv ridning føre til sår i munden? så facit er vel at en hest med sår i munden bliver redet agressiv?
Jeg vil på ingen måde med dette sige at du rider dine heste på den ene eller anden måde, da jeg jo stadig ikk har set dig ride og derfor ikk kan udtale mig om det
jul 2008
http://www.classical-equitation.com/images/PhilippeKarl-Odin-piaffe.jpg
Se lige hvor løse hans tøjler er og hvor godt den går med nakken? har aldrig set et billede med nogle danske topryttere hvor hesten går sådan.
Men hvis i har set et så smid det ind
jun 2007
jul 2008
jun 2007
jul 2008
her er hans hjemmeside
http://www.philippe-karl.com/420/English/Home.html
mar 2008
(link fjernet)
(link fjernet)
-og jeg vil meget gerne forklare det nærmere hvis i ikke forstår
det kan godt være at stregerne ikke er perfekte, men det er første gang jeg gør det, og jeg mangler sikkert os nogle
mar 2008
- hvis i mener, med hensyn til sår i munden, at i har ret, og ikke rider hesten med hård tøjle, så prøv så godt i kan at beskrive
- hvordan i rider med tøjlerne,
-hvordan hullerne og blødningerne opstår,
-hvad i gør for at stoppe det
-og hvordan i rider næste dag, når hesten er VED at få et sår i munden
så kan det evt. være at i bedre kan forsvare jer
okt 2007
mar 2008
jul 2008
fandt lige det her. (link fjernet)
jeg ved det er tysk, men måske kan i også forstå det lidt på baggrund af billederne. Og de her folk er internationale anerkendte folk som også har sat sig ind i mere end medaljer og penge
Igen, jeg vil ikke angribe nogen personligt med det jeg skriver.
mar 2008
jun 2007
mar 2008
Det virker som om at de har indset at toprytterne ikke rider perfekte?
-eller os gider de os bare ikk mere xD
jul 2008
mar 2008
jun 2007
mar 2008
jul 2008
okt 2007
kan ikke fnde det
jun 2007
mar 2008
undskyld mig sproget, men hold k*ft hvor er det latterligt! Men Epona giver bare de BEDSTE kommentarer. Elsker Epona
mar 2008
jun 2007
mar 2008
jul 2008
jun 2007
okt 2007
vil virkelig gerne se det!
eller kan i ikke skrive hvad de sådan siger?:D
jun 2007
Det er faktisk sjovt, at hver gang vi diskuterer med folk der er uenige med os, er det dem der ender med ikke at svare til sidst xD
Andreas H og rollkur?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside