{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.160 visninger | Oprettet:

Foder til unghest. {{forumTopicSubject}}

Jeg vil ikke svines til, eller hakkes på, bare fordi jeg fodre mine ungheste på denne her måde!!
Jeg har en unghest, Joey, der er lidt af et dovendyr. Han får foder morgen og aften, og desuden har vi halm og hø på folden, som de går og gnasker i indtil de får mad.. Da han er meget sløv og doven, giver jeg ham noget havre i foderet. Biovalset, og med noget specielt olie i, der gør at han kvikker lidt op. Som tilskud (pga den lange vinter) giver jeg ham græsgrønpiller, og for at give ham lidt sul på kroppen, giver jeg ham noget müsli blandning.. Lyder det fornuftigt nok, er nemlig lidt i tvivl når vi har haft sådan en lang vinter???
OBS: jeg foretrækker at fodre med mere naturlige fodermidler, da jeg ikke starter mega mange stævner, og han har fine knogler osv. Hvis nogle synes det er forkert, så hold det i en pæn tone. Jeg vil ikke ud og købe alt det dyre fancy foder fra bluehors eller lign. Tak.. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til unghest.
  • #1   11. mar 2010 Hej, jeg tænker om han er dækket ind med vitaminer og mineraler. Det skriver du ikke noget om. Dette kan nemlig godt være årsagen til at han ikke optager fodret ordentlig. Og han er jo ved at være færdig med at vokse, så din foderplan lyder fornuftig.

• #3   11. mar 2010 Så længe det ikke er kilovis af havre så er der intet galt i at give det.. især ikke hvis hestens samtidigt får masser af hø..
    Og grøntpiller er også en rigtig god ting..
    Men som de andre skriver er han så dækket med vitaminer og mineraler ?? for det er jo det vigtigste (efter godt strå foder) især til en unghest..

• #4   11. mar 2010 det lyder fint nok vis han som de andre skriver er dækket helt ind med miniraler og vitaminer! vis han virker hænger med hovedt og er doven og ser lidt trist ud, evt. ikke har så stor apetit, vil jeg tage en blodprøve og tjekke ham for nyrre eller lever poblemer og andet:)

• #5   11. mar 2010 jeg syntes også det lyder fint, jeg ville gå ud fra at den får dækket vitaminer og mineraler af det musli du snakker om.?? men nu ved jeg self ikke hvad slags musli du bruger??

• #6   12. mar 2010 Altså, han har salt sliksten i boksen, plus en mineral sliksten. Desuden er der nogle forskellige fancy ting i det der müsli blanding, bla. masser af gode vitaminer.. smiley Og han er også meget udenfor, men jeg ved ikke om det betyder noget, ligesom os mennesker? (D-vitamin)

• #7   13. mar 2010 » Astrid - Team Amicizia smiley *: En slik sten er ikke nok... en hest skal have den korrekte mængde vitaminer.. hvilket med musli ofte kræver ret store mængder (kommer selvfølgelig an på hvilken musli).. men det er vigtigt at man er sikker på at den får præcis den rette mængde.. især når det er en unghest..

• #8   13. mar 2010 Det er ikke kun ungheste det er vigtigt med den rette mængde vitaminer og mineraler det gælder for alle heste unge, som gamle.
    Men hvis du ikke er oppe og give ham fuld mængde af musli, altså den mængde der passer til hans vægt, så er han ikke dækket ind.
    Så det kan meget vel være derfor han er sløv og doven. Det har mine shetlændere været præget af da jeg fik dem, så jeg er meget op på det.
    Du kan købe travo E eller salvimingrøn og give i fodret så den kan være dækket og balancen kan komme i orden igen.

• #9   13. mar 2010 Dorthe J: Selvfølgeligt er det vigtigt ved alle heste.. men det er ekstra vigtig ved heste der stadig vokser da de ellers kan få vækst problemer..

• #10   14. mar 2010 Havre er vist ikke så godt til ungheste, mener jeg, det er ikke noget jeg har studeret..
    Jeg giver Bacardi, som lige er fyldt 4år, møllerens hestespark og det synes jeg er super godt smiley Det er fuldfoder musli blanding af en masse godt smiley Jeg er heller ikke den der køber alt muligt fancy indenfor foder hehe men som de andre også er inde på, tjek at han er dækket ind med vitaminer/mineraler, er han det, så ville jeg nok kontakte en dyrlæge.. Det er vist ikke helt normalt at en unghest er "død" i det..
    Håber du kunne bruge min mening smiley
    Mvh

• #11   14. mar 2010 Michella B: Ja, det er også det müsli jeg bruger, tror jeg nok.. smiley
    Han er kun lettere doven, fordi han ikke bliver brugt specielt meget. Desuden, hvis han springer, så er han frisk nok. Så der er ikke noget galt med ham!

Kommentér på:
Foder til unghest.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce