{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
785 visninger | Oprettet:

Jeres holdning (: {{forumTopicSubject}}

Kunne være lidt sjovt at starte en slags debat om brug af ben beskyttelse.

Hvad er jeres holdning det Gamascher og bandager.

Jeg syntes at ALLE elevheste burde bære gamascher under ridning, da det ikke altid er lige kontroleret det dem der rider på hestene laver. Men i det hele taget alle burde bære ben beskyttelse. (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres holdning (:
  • #1   6. mar 2010 Overordnet synes jeg INGEN burde have det på. :). Jeg har aldrig gemacher eller bandager på når jeg rider - dog med undtagelse af spring, hvor jeg har gemacher på alle fire ben. De heste som virkelig slår benen sammen, bør have det på. Men jeg synes bestemt ikke at det er noget man skal putte på for fornøjelsens skyld! Sådan nogle som dem der sender deres heste på fold med beskyttelse helt op til begge ører, kommer jeg sådan til at grine af - den er jo ikke at porcelæn! :). Samme holdning har jeg til staldgemacher. Der er dog altid den undtagelse, hvis dyrlægen anbefaler det. smiley

• #2   6. mar 2010 Marie: ja er enig, ingenting når de er på fold.

• #3   6. mar 2010 Jeg synes, at det er helt okay at have gamager eller bandager på under ridningen.
    Derimod synes jeg, at det er utroligt åndssvagt at lade hesten stå med staldbandager/gamager indefor i boksen.
    Medmindre den har fået en skade hvor bandagerne/gamagerne skal nedkøle det mm. - dyrlægens overvejelse.
    Jeg synes også, at det er forkert at lade hesten gå med bandager og gamager ude på folden.
    Igen medmindre der er en grund til det.
    Jeg kan godt se det med, at hesten rider på højt plan og er sindsyg dyr, men de glemmer bare, at hesten bliver mere og mere svag i benene, hvis den står med gamager eller bandager hele tiden.
    Den eneste gang hesten vil få det af er under striglingen.
    Så jeg synes at mange konkurrenceryttere idag er lidt for pivet overfor deres heste.

• #4   6. mar 2010 Når jeg rider bruger jeg enten gamacher eller bandager:)

Min hest har klokker på når han er på fold, da han kan komme til at træde skoene løse eller træde bag i sig selv. Dog ikke et så stort problem længere:)

Klokker syntes jeg godt de må gå med på fold, men syntes gamacher er lidt overdrevet;)

• #6   6. mar 2010 Det er slet ikke sundt for hesten at gå som rideskole hest i 3 timer... faktisk skulle der slet ikke være sådan nogen rideskoler;)

• #8   6. mar 2010 Ja! Og især dem som har gået nær 5 timer 5 gange om gen i næsten 10 år..

På en rideskole i nærheden af hvor jeg bor er der ponyer der har gået der siden min veninde var 14 år... hun er 24 nu!

• #10   6. mar 2010 Jeg synes man skal bruge gamascher hvis det er nødvendigt for hesten.. Bruger selv under ridningen på et par af de som jeg rider, men ikke på dem som ikke har behov for det.

m.h.t rideskoler - det er self. en hård byrde for hestene, men hvordan skal børn ellers lære at ride? det er self. ærgerligt at mange heste på en måde bliver ødelagte af det s;

• #11   6. mar 2010 Det er utroligt grinagtigt at læse alle de her dumme indlæg - folk herinde er så utroligt bagkloge! smiley
    Gamacher er da ikke bare til for at hesten skal se smart ud - for det første, så ser de da for fanden ikke smarte ud, og for det andet så er det IKKE på mode smiley
    Jeg bruger dem hver gang jeg rider min unghest, og det er der to grunde til. Den ene er at han er unghest, og ikke altid har helt styr på sine ben og ofte sparker sig selv. Den anden er, at man i dressur laver mange øvelser hvor hesten skal placere benene anderledes end normalt - specielt i sidebevægelser (schenkelvigninger, versader, traversader m.m.), hvor hesten skal sætte benene meget tæt, og derved måske også rammer sig selv.
    Han går ydermere også altid med klokker runder ridning, af fare for at han træder op i sig selv.
    Det er ren beskyttelse - ligesom en fodboldspiller aldrig spiller uden sine benskinner!

På fold går han også med gamacher på alle fire ben, da jeg før har haft en hest der blev skadet og derefter erklæret ubrugelig som ridehest. Når han hopper og springer rundt som han gør, så vil jeg gerne være på den sikre side.

Bandager rider jeg kun med når jeg gider at lægge dem på, og så er det altid med bandageunderlag under. Derved fungere de ligeså godt som en gamache.
    Det med at ride med matchende sæt - ja, dét er kun fordi det ser flot ud, men der er intet galt i at se pæn ud.
    Det gør ikke ondt på hesten og det forstyrre den ikke/forhindre den i at udføre de stillede øvelser korrekt, og så kan jeg ikke se hvorfor man så ikke skulle kunne ride med matchende sæt.

I får det til at lyde som om det er grov dyremishandling og ligefrem livsfarligt - tag dog og slap af... Bare fordi nogen passer på deres hest? smiley

• #12   6. mar 2010 Marie
    - Jeg sagde heller ikke at de havde samme virkning smiley Jeg skrev bare at så fungerede det lige så godt.
    Der er jo også forskel alt efter om det er en springgamache, pibegamache, halv- eller hel dressurgamache vi snakker om smiley
    Jeg fik ikke skrevet det i mit andet indlæg, men det er dressurgamacher jeg rider og sammenligner med smiley

• #13   6. mar 2010 Jeg rider også med beskyttelse som Michelle siger, når fx sidebevægelser med min dressurpony og på min unghest.

& tak til alle som deltager i indlægget (:

• #14   7. mar 2010 Jeg bruger altid klokker på min hest, da han træder UTROLIG meget over sit eget spor, og "knalder" hans bagben op i for benene (altså hovene).

Hvis man springer synes jeg at man skal bruge gamacher, da de beskytter hesten, uden at den lider.

Dressur synes jeg det er helt okay at ´bruge bandager, da de støtter hestens ben, samtidig med at de har en beskyttende virkning.

Rideskoleheste skal have beskyttelse på hvis de har brug for det. Også skal det være en person der ved hvordan man lægger tingene på hestens ben, så en lille pige på 5 år ikke skal stå med sådan et ansvar på sig.

• #15   7. mar 2010 Petrine B -Ispind & Lære Andersen .

Nogle heste som er stort gående som min, kan nemt slå benene sammen. Og især i sidebevægelser. Det er simpelthen for at beskytte hestenes ben, så de ikke får hårde slag og/eller skrammer.

Men synes nu ikke elev heste skal gå med det, ej heller på fold eller i boks.

Hvis hesten er blevet opereret, eller har noget i benene synes jeg dog det er ok med staldbandage, men kun indtil det er ovre.

Synes også det er OK nogle heste der har tendens til at træde sine sko af på fold, får klokker på.

Kommentér på:
Jeres holdning (:

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce