{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.931 visninger | Oprettet:

Dyrlægen bremsede min hest ! {{forumTopicSubject}}

Okay først vil jeg gerne undskylde min vrede - det er ikke noget der plejer sådan at komme - MEN !

Flicka skal jo sættes i fol og det er alt sammen dejligt. I dag kom dyrlægen så for at tage en svarpprøve tror jeg det hedder.
For det første er hun bange for at hesten sparker - så hun vil stå på den anden side af hegnet. Fint nok, tænker jeg - det er heller ikke rart hvis hun før er blevet sparket.
Så jeg stiller Flicka med rumben mod hegnet og hun står meget fint, indtil hun begynder at binde hendes hale op - med plastik.
- Flicka begynder at gå uroligt rundt og så siger dyrlægen til mig at hun synes vi skal "remme" hende, og jeg ved selvfølgelig godt hvad hun mener og siger at det vil jeg ikke have. Hun glor helt underligt på mig og vi prøver at få Flicka til at stå stille. Men jeg har selvfølgelig mistet fokus og kan ikke få hende til at stå stille.
Dyrlægen henter så remmen og plaprer løs om at det er for hendes sikekrheds skyld og b.la. b.la b.la - og selvfølgelig kan jeg forstå at hun stadigvæk ikke vil sparkes.

Men så giver hun hende remmen på - og selvfølgelig får hun ret og Flicka står stille.
MEN nøj nøj hvor blev jeg både vred og ked af det !!

Mine spørgsmål er så :
<i>Havde du givet dyrlægen lov at bremse din hest? - Eller hvad havde du gjort ? </i>
- Jeg havde jo sagt nej, faktisk flere gange!
<i>Er det overhovedet lovligt at bremse hesten på den måde?</i>

Jeg er bare så vred kan jeg love !!!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlægen bremsede min hest !
  • #1   5. mar 2010 det forstår jeg sku godt, prøv en anden dyrlæge

• #2   5. mar 2010 prinsessenn : Ja det er jo desværre for sent nu smiley

fæhesten : Tror i bund og grund at hendes problem var at Flicka ikke ville stå stille :s
    - Men hvis jeg prøver noget ligende vil jeg helt bestemt gøre det i stedet!
    - Er faktisk meget overrasket over at det er lovligt smiley

• #3   5. mar 2010 hvad er det helt præcist? (;

• #4   5. mar 2010 * Stald : Hun brugte kun det med at hesten ikke skulle sparke fordi Flicka ikke ville stå stille. Hun forlangte at Flicka skulle stå med rumpen helt op af et træhegn og så begyndte hun at binde hendes hale op i plastik - uden at havde sagt hej til hesten eller lave lyde så hesten vidste at hun var der. Hun var helt stille. Jeg er bare overrasket over at Flicka faktisk stod stille i de 5 min hun fumlede med plastikken inden -.-' .
    - Hvis Flicka kunne gå i trailer havde vi selvfølgelig også kørt til dyrlægen med hende, men det kan hun ikke ordentligt endnu smiley

Kan selvfølgelig også godt forstå dyrlægen - og hun var lige nogle dage inden var blevet sparket af en ko. Men når ejer siger nej og hun tydeligvis ikke har tænkt sig at bruge tid på at få hesten afslappet synes jeg bare ikke at det er ok..

• #5   5. mar 2010 "Bremse
    Instrument bestående af et kort håndtag af træ eller plast, hvor der forenden er fastgjort en rebløkke. Rebløkken lægges om hestens overlæbe og hhånndtaget drejes rundt så rebet strammes. Bruges bremsen korrekt, kan virkningen sammenlignes med en slags akupunktur, hvor trykket på hestens overlæbe udløser nogle beroligende stoffer i hestens hjerne. En bremse bruges feks. Til at aflede hestens opmærksomhed fra feks. En ubehagelig dyrlægeundersøgelse eller lign. NB! En bremse bør kun bruges af erfarne personer, da den, hvis den er lagt forkert på, let kan gøre mere skade end gavn. "

- Kopiret herfra : http://www.heste-nettet.dk/ordbog/bogstav/2/

• #6   5. mar 2010 hvorfor sagde du ikke bare hun kunne finde en anden hest at mishandle? du kunne jo bare skifte dyrlæge, det er dig der bestemmer hvad de skal gøre ved din hest..

• #7   5. mar 2010 Ufarlig og ikke smertefuld eller ej; hvis du ikke ønsker, der bliver brugt bremse på din hest, skal dyrlægen respektere det. Så måtte hun sige fra, hvis hun ikke turde foretage svaberprøven på hesten uden bremsen, og du måtte finde en anden dyrlæge.

Der er INGEN dyrlæge, der skal komme og sætte bremse på mine heste - og slet ikke, hvis jeg på forhånd har sagt nej!

Så jeg forstår dig godt....

• #8   5. mar 2010 TteamTullamore : Det er første gang jeg har dyrlæge - og så er jeg <b>desværre</b> ikke så stærk på mine principper, selvom jeg gerne ville have bedt hende om at smutte med det samme :s ..! Desuden stod min far og sagde at hun bare skulle gøre det og gav mig "det-der-blik-kun-fædre-kan-give-når-de-er-utilfredse-med-deres-døtre" :S

• #9   5. mar 2010 Louise : Tak ! Jeg var simpelthen også så gal - hvis ikke min far havde været der var hun blevet bedt om at smutte, det er helt sikkert.

• #10   5. mar 2010 Undskyld mt dumme spørgesmål men hvad er remme til at bremse hesen med?

• #11   5. mar 2010 Hvad betyder det at "remme" hesten?

• #12   5. mar 2010 Team BRA : Læs længere oppe smiley

• #13   5. mar 2010 Stutteri : Og som dyrlæge bør man virkelig give hesten mere end 2 minutter til at falde til ro når man på den måde lister sig ind på den og uden et ord begynder at smide rundt med plastik bag en hest. - Jeg kender mange heste der havde sparket dér - Flicka vendte sig om for at se hvad der foregik, da dyrlægen overhovedet ikke markerede at hun var bag ved hesten. Er det måske okay?

Man kan også udløse disse stoffer ved at klemme kort med to fingre på samme måde - og på den måde få hesten afslappet. Forskellen er blot at du ikke behøver efterlade dybe mærker i hestens følsomme mule. Og dét virker at gøre som jeg beskriver - har set det med min gl. undervisers fuldblodshoppe utroligt mange gange.

Jeg har bare utroligt svært ved at acceptere at folk ikke kan give sig tid og lade hesten falde til ro.

• #14   5. mar 2010 Filmse : Tusind tak. Hvis ikke hun ville tage hesten kunne hun have sagt det - så havde jeg nok ikke haft probemer med at finde en anden dyrlæge..

• #15   5. mar 2010 Det er netop den voldsomme smerte ved bremsen, der gør at hjernen uskillder de bedøvende stoffer.

Jeg har haft en lang snak med min dyrlæge om den, da de ville bruge den på Coco, da hun havde en byld. Og svaret var NEJ, det måtte de bestemt ikke - og det respekterede de smiley
    Jeg havde smidt den dyrlæge ud, hun lyder altså ikke særlig god..

• #16   5. mar 2010 Veo ! : Aargh hvor er mennesker henne når jeg skal bruge dem xD !? Jeg turde ikke bede hende om at pakke sammen og gå - min far var alt for "bare gør det alligevel" selvom jeg stod og sagde nej -.-' ! Er sikker på at hvis gårdejeren havde været hjemme ville hun være 'på min side'..

• #17   5. mar 2010 F&F: Men nu ved du, hvad du skal gøre en anden gang smiley

• #18   5. mar 2010 Veo ! : Jepsen smiley !
    - Lade faren blive hjemme og medbringe lidt viljestyrke x)

• #19   5. mar 2010 Jeg ville lade dyrlægen bremse hesten.
    Men self. skal dyrlæge ikke gå mod dit ord!

Når hesten bliver bremset udgives nogle endorfiner som får hesten til at slappe af. Så det er ikke ondt.

• #20   5. mar 2010 Trine : Mon ikke de stoffer bliver dannet pga smerten?
    - Det tror jeg godt vi kan regne med

Hvis jeg ikke skal gå imod dyrlægens ord skal hun heller ikke gå imod mit! Så må man mødes et sted på halvvejen - <i>jeg</i> synes i hvert fald <i>ikke</i> det er særlig fedt at se <i>min</i> baby i smerter. Hvor mange mødre ville lade lægen bedøve deres børn med smerte?
    - Synes ærlig talt godt at det kan sammenlingnes ;o) ..

• #21   5. mar 2010 Trinse : Tusind tak ;o) !
    - Problemet opstod først da Flicka ikke ville stå stille. Dyrlægen gav Flicka 2 min til at falde til ro - og som skrevet længere oppe gik hun om bag hende og begyndte at smide med plastisk uden at lave lyde eller sige hej til hesten. Ærlig talt er jeg temmelig skuffet smiley ... Finder helt klart en anden dyrlæge næste gang.

• #22   6. mar 2010 Trinse : Nej det undrede nemlig også mig rigtig meget.. Jeg kan altså svinge en longepisk omkring hende når jeg står bag hende - så det skulle undre mig rigtig meget hvis hun reagerede hvis jeg kom med plastik -.-'

• #24   6. mar 2010 Det er da klart, at man skal tænke på alles sikkerhed. Men for det første er det måske lidt dumt at binde en hests hale op med plastic, især hvis det er en hest men ikke kender. Og når du så siger nej, så burde hun respektere det.

Der var engang en dyrlæge, der ville putte en bremse på Stjerne, fordi hun skulle vaccineres, men er ekstremt bange for nåle. Vi havde prøvet et par gange uden, også med foder. Derfir ville dyrlægen så putte bremsen på. Men hun kunne ikke komme i nærheden af Stjerne igen...

Kommentér på:
Dyrlægen bremsede min hest !

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce