rebgrime vs hingstekæde {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jaa jeg ved godt jeg laver lidt kontrovesielle emner for tiden haha, men jeg er nok bare et frygteligt tænksomt og nysgerrigt menneske
Denne dags debat er rebgrimer
Jeg skal være den første til at sige -og det her gider jeg ikke have hug for- at jeg fatter bjælde af rebgrimer.
I min mening lyder rebgrimer dødubehagelig, de er lavet af tyndt reb og har store knuder for at at få pres på udvalgte "trykpunkter".
Derfor tænker jeg hmm rebgrimer, de er da super fine at trække ture med, for det gør at man kan holde hesten.
Men jeg ser hele tiden folk der har rebgrimer på under tricktræning. Og det fatter jeg altså ikke. Nogen son kan enlighten me? Hvis man fx skal få hesten til at gå op på en palle, smile eller neje, hvad bruger man så rebgrimen til?
Og noget helt andet, min hest er lige blevet bidløs, fordi han er ved at skifte tænder. Men dette falder tilfældigvis sammen med at jeg skal til at lære ham at gå skovtur. Og det foregår altså med mig på jord og min veninde på ryggen af ham. Mig på jorden, fordi jeg kender min hest bedst og kender hans signaler, derfor kan jeg reagerer hurtigere end min veninde fra jorden.
Jeg har købt en sidepull, en meget mild en, som egentligt minder mest af alt om en grime, hvor "næsebåndet" kan strammes mere ind og hvor der er 2 ekstra ringe.
Og det går super godt, min hest lystrer fint på sidepull
Men men men eftersom min hest er en purk på 3 ½ år og min veninde sidder på ryggen af ham under træning, så har jeg besluttet mig for at køb (uhh gisp gisp, dam dam dam) en hingstekæde. Hingstekæden propper jeg på min sidepull og hvis alt går vel skal jeg aldrig nogensinde bruge hingstekæden.
Jeg har bare købt den som en sikkerhed, således at hvis min hest skulle spadse af (hvilket han heldigvis normalt ikke gør), så har jeg fat i ham med noget, der kan få hans opmærksomhed. Han bliver nemlig aldrig bange i mere end 5 sek af gangen, så jeg skal bare kunne sige heeey du slap af til ham indenfor de 5 sek.
Jeg kan ikke lide hingstekæder, det skal jeg ærligt indrømme. Men humlen med min skovturstræning er at min veninde sidder på min hest og styrer ham med sidepull. Men hvis min hest får et chok, vil jeg bare have et eller andet der gør at jeg kan holde ham, så han ikke siger adios amigos med min veninde på ryggen
Har nemlig erfaret at hvis jeg bare kan få min hests opmærksomhed indenfor de par sekunder han bliver bange, så falder han til ro igen med det samme. Og der nytter det ikke en skid at stå og hive i en grime
I min verden var den bedste løsning at købe en blid sidepull og putte en hingstekæde på, som jeg forhåbentligt aldrig nogensinde skal bruge. For der kommer der kun hårdt pres på hvis han nogensinde stikker af.
Hvorimod der ved en rebgrime ville komme pres på ham hver gang min veninde hev i tøjlen.
Dette leder mig til spg nr 2.. Ja hvad er forskellen egentligt på at holde sin hest i rebgrime eller med hingstekæde? Begge dele lægger jo hårdt pres på hesten... Så kloge HG, please enlighten me.
De 2 spg var:
Hvorfor er det man bruger rebgrime under tricktrænig?
Hvorfor er en rebgrime anderledes end en hingstekæde?
NB: Dette er ikke kritik af en rebgrime, jeg har aldrig arbejdet med dem og kender dem dårligt Derfor jeg spørger jer om jeg er totalt på forkert spor med mit rebgrime tankespind
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.679
Jeg er heller ikk stor tilhænger af rebgrimer. Jeg fik det får nogle år siden forklaret af en dame til hest og rytter, fra tyskland. Det er sådan at rebgrimen ligger på nogle MEGET sensitive punkter på hestens hovede. nerverne ligger der, og den fungere faktisk næsten som sidepull. De presser på nervesystemet på bestemte steder og hesten undviger det pres. Efter min mening er begge ting noget man skal være lige så forsigtig med som bid, og mener heller ikk at man skulle bruge rebgrime til tricktræning. Det kan alt misbruges lige så hurtigt som bid, bare at folk ikk ved det Ej men nu svarer jeg lige. xD
svar 1: Folk bruger rebgrime under tricktræning fordi det er blevet "moderne" og symbolisere tricktræning og også fordi hesten er lidt mere tvunget til at reagere fordi knuderne provokere og stimulere på bestemte måder.
svar 2: forskellen på rebgrime er som sagt at den trykker på nerverne, hvorimod hingstekæden lukker for luftvejen og hesten i sidste ende bliver "svimmel". eller fordi den ved forkert brugt påføre hesten smerter.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Ja en rebgrime er også et 'skarpt' værktøj men i det mindste kan det hurtigt give efter og er lavet af et blødt material!
jeg vil personligt hellere trykkes af en knude på fx mit skinneben end af en kæde som ikke giver efter med den samme når man slipper.
Nu er det jeg lige at man skal tænke på at tovet der er i rebgrimen jo gerne skal være slapt hele tiden og derfor er der nærsten ingen pres i grimen. Man binder self heller ikke en hest i en rebgrime..
Er i skole lige nu så det er det mest sammenhængende jeg lige kan formulere men følger med
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
nov 2008
Det er meningen at min veninde skal styre ham i sidepull oppe fra ryggen. Hingstekæden er der kun i tilfælde af at min veninde ikke kan styre ham
Har nemlig prøvet en gang hvor nogle tumpede forældre lod deres børnehavebørn løber efter min hest, hvor jeg havde ham i grime og longe. Der stak min hest selvfølgelig af, men faldt heldigvis til ro efter at have løbet 100 meter. Men vil helst undgå at han laver det stunt med min veninde på ryggen
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Men skal jeg nu prøve at reflektere over det, må jeg nok sige mig enig med Katrine P... En rebgrime er, trods alt, mildere end en hingstekæde.
Dog er jeg enig i, at der ikke er nogen som helst fidus ved at bruge rebgrime under trickstræning... udover den symbolske værdi, måske, idet rebgrimen på det nærmeste er blevet et symbol på "horsemanship" (selv om vi altså hurtigt kan blive enige om, at de 2 ting bestemt ikke behøver have noget med hinanden at gøre).
Selv bruger jeg udelukkende rebgrime, når jeg går tur med hesten, samt når jeg arbejder med den "i det fri", hvor jeg ikke har indhegningens sikkerhed, HVIS hesten skulle blive bange og brænde af. Der ud over bruger jeg den også i forbindelse med enkelte øvelser fra jorden, hvor den rent faktisk spiller en rolle (jeg træner primært ud fra Ute Lehmanns metoder).
nov 2008
jeg ved faktisk ikke om en rebgrime er mildere. Det burde nogen lave en videnskabelig undersøgelse om
For hvis man tænker på at knuderne rammer bestemte trykpunkter.. Prøv fx at trykke jer selv i tindingerne eller på kæbemusklen, det er ik ret behageligt.. Jeg vil hellere have en kæde omkring min overarm, end jeg vil have en knude ind i tindingen eksempelvis.
Men ved ikke om trykpunkterne er så følsomme.. I hvert fald må de jo være ret følsomme, hvis man kan holde de fleste heste i en rebgrime..
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.223
selv ens egne schenkler... - så altså forstår ikke rigtig problemet..
Der er jo ingenting man gør ved hesten, som hvis man vender det om IKKE kan misbruges..
nov 2008
Hvis det bare er venlig korrektioner, hvorfor bruger man så ikke bare en almindelig grime?
Og hingstekæden er ikke placeret under eller ved munden. Den er placeret samme sted som underdelen af et almindeligt næsebånd.
okt 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 53
Jeg giver Katrine P, helt ret !
altså .. en rebgrimeer af et blødt matriale og er såå smart lavet! Hvis du ikke lægger tryk i en rebgrime, mærker hesten stort set ikke at den har den på. Tilgengæld kan du holde din hest tilbage, hvis den forsøger at løbe. Det er sådan, at så snart du lægger pres i en rebgrime, er presset stort, (dog ikke så hårdt og voldsomt som en hingstehæde) men presset aftages, så snart du slipper igen.. Det er ikke altid tilfældet med en hingstekæde.
Jeg ville klart og uden tøven foretrække og anbefale rebgrimen. &- jo .. du kan sagtens holde din hest med en rigtig rebgrime!
Jeg bruger selv rebgrime til stort set alt, og det er kun et + i min træning.
Hesten har det behageligt med at have rebgrine på, men hvis hesten eks. bliver bange og vil løbe væk, kan du holde den. Du har styr på hesten på en fair måde (efter min mening).
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Somflere siger så mærker hesten jo slet ikke rebgrimen hvis man ikke giver signaler til den.. men jo den kan blive hård hvis man tager til.. bliver ked af det når jeg ser folk ride med reb grime og helt stramme tøjler eller som hiver hårdt i den..
Vil dog mene at en hingstekæde er takket hårdere en en rebgrime.. men bruges den korrekt så træder den jo også kun ind hvor nødvendigt..
nov 2008
<b>Hvorfor kan man holde en hest i en rebgrime..?</b>
Der må jo være et eller andet ved den der går ind og virker ret kraftigt på en hest, hvis den er så effektiv..
Og her kan man altså ikke bare svare, fordi den har knuder, som trykker på bestemte punkter, ja tak, det ved jeg godt Men hvilken indvirkning har de knuder på hesten?
Mine egne bud ville være ting som
a) Hesten er så velopdragen at man faktisk lige så godt kunne bruge en alm grime
b) Knuderne har samme funktion som sporer, altså de koncentrerer og forfiner signalerne
c) De gør ondt på hesten
d) noget helt andet?
Ja jeg har faktisk ingen klar teori om det, kun bud. Hvad mener I?
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Så selv om jeg ikke rigtigt bryder mig om sammenligningen med sporer, som i modsætning til rebgrimen ikke er et "instrument", jeg går ind for, så er B det rigtige svar; altså at rebgrimen medvirker til at koncentrere og forfine signalerne pga. den begrænsede trykflade, sammenlignet med almindelige grimer.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Hvem har efterhånden stramt fat i deres hest? Jeg kan kun mindes at jeg 1 gang har set en 'privat-rytter' (altså ikke nybegynder på rideskole) trække hesten for stramt tov.
Alle går da med et løst tov og hesten ved den skal følge med!
Forstår godt din situation og self må der ikke ske nogen noget. Men hvor stor/stærk af din hest? tror du ikke at du selv i en alm grime vil kunne få den drejet rundt om dig (ikke mindst fordi den nok ikke vil flygte fra sin turkammerat, altså dig)?
Tror aldrig jeg har prøvet at blive trukket afsted efter en hest og jeg har gået med en shire der piaffede hele skovturen! Der havde jeg fat i karabinhagen og armen vandret så albuen ramte hans hals når han prøvede at trække..
Eller jo.. har prøvet at en møg uopdragen friser der var vant til at få tæsk trak afsted med mig. Den havde rebgrime på
Men interessant debat!
aug 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 208
nov 2008
han er ret stærk, men det er alle heste jo. Jeg baserer nødvendigheden på at han 1 gang er stukket fra mig, pga nogle dumme børn, som jeg skriver tidligere i debaten, + at min hest kan et trick med at hvis han bare vil væk, så vender han røven til en og løber, hvilket vil sige at man ikke kan få drejet hans hoved sådan lige og derfor ikke kan holde ham.
Han lavede samme stunt, da jeg skulle lære ham at blive longeret nemlig, hvor min veninde sagde fis med mig, hun ville sagtens kunne holde ham hvis han begyndte på ballade (longerer i kapsun). Så det fik hun lov til at prøve og min hest stak selvfølige af, hvorefter min veninde sagde "det er super tydeligt at det der er noget han har lært hos tidligere ejer (opdrætter), at hvis han vender sig sådan kan man ikke holde ham".
Meeen han har heldigvis kun lavet det stunt 4 gange på det år jeg har haft ham, 1 gang på en gåtur og 3 gange mens jeg lærte ham at blive longeret. Og jeg går ture med ham ret ofte, så 1 gang under tur er meget lidt og han er let tilredet og under rytter har han aldrig lavet ballade, men han er tilredet med bid. Det med sidepull er noget nyt jeg har fundet på, pga at han skifter tænder pt og jeg vil derfor ikke bruge bid.
Så pga hans fine "stik af" trick, vil jeg meget gerne have noget jeg kan holde ham i hvis der sker noget uventet. Man ved jo aldrig hvornår tumpede købenavnerbørn vil løbe efter ens hest fordi de tror det er en stor legetøjsbamse.
Jeg har aldrig brugt bissetricks på ham, han er tilredet uden pisk, sporer, rebgrime og alt den slags og med et HS dynamic bid. Og hingstekæden har jeg lige købt kun til dette skovtursprojekt.
Men så længe min veninde sidder på ryggen af ham, og jeg ved han ved hvordan man kan stikke af fra noget "farligt" så vil jeg hellere bruge bissetricks til at få hans opmærksomhed, end jeg vil risikere at han stikker af med min veninde på ryggen.
For selvom han er en ret bombesikker og velopdragen hest, skal man aldrig stole 100 % på en hest. Og da slet ikke på en der er 3 ½ år gammel og nytilredet
Jeg håber aldrig jeg får brug for hingstekæden og forventer ikke at jeg kommer til at bruge den, men hvis uheldet er ude, så vil jeg hellere have muligheden for at kunne hive fat i min hest, end skulle stå og se min hest forsvinde ud i horisonten med min veninde på ryggen
nov 2008
Kæden er kun indtil min hest er sikker nok på skovtur til at gå uden trækker, så jeg kommer til at bruge den i måske en lille måned.
jul 2008
aug 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 208
jul 2008
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 151
En hel anden ting er at når jeg skal introducere min hest til nye, lidt farlige ting, hvor jeg ved at der er en stor risiko for at han bliver bange - som f.eks. at gå i skoven, sørger jeg altid for at tage alt unødvendigt udstyr af, så jeg udelukkende kan koncentrere mig om hesten og hans signaler. Hvis han bliver bange kan jeg lade ham løbe det værste af, til han lige er faldet lidt ned. Det er min erfaring at de fleste heste der bliver bange for noget bagfra løber et par meter og så falder ned. Hvis hesten så med det samme bliver stoppet af et træktorv, vil den blive endnu mere panikslagen. Jeg er derfor meget meget stor fan af de ca. 4m lange træktove da de har "reddet" mig i flere halvfarlige situationer. Nå, men det var lidt et sidespring(-:
Min pointe var såmen bare at jeg ikke kan se hvorfor din veninder rider din hest og du derfor skal bekymre dig om hende og hendes sikkerhed før du tager dig af hesten? Når du nu ved at hesten er utryg ved det? og den er ovenikøbet ikke så gammel så vel sikkert heller ikke 100% tryg ved rytter endnu?(-: Det er ihvertfal mit råd.
nov 2008
Min veninde rider min hest fordi jeg selv går ved jord. Det er bedre jeg er ved jord end hende, da jeg kender min hest bedst og derfor hurtigere kan se signaler end hun kan. Og jeg synes det ville være enormt dumdristigt bare at sætte sig op på hesten og smutte i skoven og satse på at alt nok gik fint, når hesten endnu ikke er trænet i skovtur.
Skovtur kan man kun lære hesten på ved at tage i skoven. Jeg har selv tilredet min hest på bane, men bane er noget helt helt andet end skovture. Og jeg har aldrig sagt at min hest er utryg. Om hesten er utryg ved det vides jo ikke, da han aldrig har været på ridetur i skoven.
Jeg har trukket ham 100 gange i skoven, men der har han mig at støtte sig til fra jorden, så det er noget helt helt andet end når han skal til udelukkende at lytte til den der sidder på ryggen.
nov 2008
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 151
nov 2008
Det gør ikke spor Det er altid rart med input. Men jeg ville aldrig gøre noget ved min hest som jeg mente var uetisk eller gjorde ond på ham. Han er jo min lille øjesten
Men jeg føler stadig at jeg er nødt til at have 110 % styr på ham i alle mulige og umulige situationer, når min veninde er på ryggen af ham og der vil jeg altså gerne have den sikkerhed som hingstekæden giver mig.
I virkeligheden er sikkerheden nok mest mentalt. For min hest reagerer uhyggeligt meget på hvordan jeg har det. Så hvis jeg er nervøs, så er han nervøs og hvis jeg slapper af så slapper han af.
rebgrime vs hingstekæde
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside