{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

horsemanship, baaah {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Dette er en lidt negativt emne, så beklager på forhånd haha.

Jeg sad lige og stenede youtube og der falder man over den ene HMS video efter den anden hvor hesten ser dødhamrende utilfreds ud i min mening.

Fx denne video: http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo&feature=related

Hvor de fleste kommentare til videoerne er ihh og åhh og hvor flot og hvor er han/hun dygtig..

Men altså, i min mening ser den hest i videoen totalt utilfreds ud og han går og dasker hesten med sin stick igennem hele programmet. Godt nok slår han ikke hårdt, men altså jeg ville da også synes det var pænt irriterende hvis en person konstant daskede til mig med en snor....

Hesten gumler dog under programmet, en ting der i HMS er kendt for at betyder at hesten er afslappet. Men altså er den nu også det? Synes overhovedet ikke hesten i videoen ser afslappet ud, selvom den gumler. Prøver vi i virkeligheden ikke på at bilde os selv ind at vi er så frygteligt pædagogiske, fordi vi går op i HMS (misforstået HMS ja, men never the less kaldes det stadig HMS).

Jeg er efterhånden kommet til den konklusion at HMS kan sidestilles med dressur og mange andre dicipliner indenfor hestesport, for I virkeligheden handler det slet ikke om man kalder træning for dressur, HMS eller noget tredje, men om hvordan man udfører den.

Tror jeg i fremtiden bare vil kalde det jeg laver med min hest træning, uanset hvad jeg laver med ham.

Ville egentligt ikke noget specielt med dette emne andet end at høre hvad jeres mening er.
Hvad siger I, er HMS blevet så stor en dille at der er gået for meget sport og show i det og for lidt ægte HMS?

Jeg er i hvert fald træt af at se på inkompetente tåber som påstår de er bedre end alle andre, blot fordi de forklæder deres mishandling med et nyt og fint ord, HMS.

Ja bare lidt tankespind fra min side smiley
Og selvom dette er et negativitetsemne, så hold nu tonen pæn og ingen skænderier tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  horsemanship, baaah
  • #1   1. mar 2010 Den er ikke utilfreds. Ellers ville den ikke følge efter ham som et tegn på tillid, eller finde sig i det smiley

• #2   1. mar 2010 Prøv at se på ca. 2 min og 45 sek i videoen. Hesten skutter sig hver gang den får en i numsen med hans hms stick. Det ville jeg altså ikke kalde et godt tegn.

Og man kan altså godt lære en hest at følge efter en med tvang.

• #3   1. mar 2010 En hest har jo ikke frihed, bare fordi den ikke har bid i munden...

• #4   1. mar 2010 Stine:

Ja det med ørestilling kan altid diskuteres, for der kan ting som vind osv også spille ind.
    Men hesten skutter sig stadig når han prikker til den med HMS sticken. Det tyder i mine øjne på at den tidligere har fået nogle ordentlige nogle i røven og tænker shit mand jeg håber ik han slår mig.

• #5   1. mar 2010 vil lige sige - ham du linker til altså clinton anderson, der kan jeg sku godt forstå at hesten reagerer så anspændt som den gør, hans trænigsmetoder er ren lederskab, dominans og magt i mine øjne..

.. denne fremgangsmåde, er bare IKKE ok!
    http://www.youtube.com/watch?v=xJGZI8ncZaw&feature=related

• #6   1. mar 2010 Stine:

Nej det har du ret i, jeg har ingen beviser, så det her er intet andet end et postulat smiley
    Men emnet her handler også mere om misforstået HMS end om den mand der er i videoen. Han var bare et eksempel på en hvor jeg synes hesten ser utilfreds ud..

• #7   1. mar 2010 Ja det kan godt være han kun bruger kropssprog i videoen, men tror nu også han bruger andet derhjemme:(

• #8   1. mar 2010 Enig med mange af de andre. Synes ikke ligefrem at det ser groft ud, men nu ved vi så heller ikke hvordan hesten har det. den kunne endten have det godt skidt midt i mellem ja alt !

• #9   1. mar 2010 mette: Når man skal lære en hest ikke at være bange for noget som jeg antager filmen for, er dette simpelthen ikke metoden. Han står og snakker om hvordan hesten ser ud når den er afslappet og når det er anspændt. jeg kan ikke se hvorfor man behøver at få en hest op i det høje gear for at vende den af med frygten. I stedet burde han roligt med rolige bevægelse ha fået en harmoni og forståelse SAMMEN med hesten. Dette her er ikke samarbejde, men det stik modsatte. To der modarbejder hinanden hvor den ene til sidst overgiver sig til den andens tro. Ufattelig grimt i mine øjne.

• #10   1. mar 2010 Vær sin mening smiley

• #11   1. mar 2010 Jeg synes faktisk ikke hans hest ser specielt utilfreds eller anspændt ud.. faktisk er det en af de mest afslappede frie videoer jeg har set.. dog ser den lidt agressiv ud ved de vildere ting..
    Men undre mig også lidt over at den trykker sig sådan for sticken, den ligner den der forventer slag af den..
    Men bare fordi en hest er løs og bare fordi en hest følger med træneren løs betyder det ikke at den er glad og træningen er blid.. hvis det bare var så nemt.. heste gør det de har lært og har den lært at bliver den ikke og følger med så er der altså ballade, så løber den ikke væk selv om det måske var det den helst ville..

• #12   1. mar 2010 Hmm.. måske?

• #13   1. mar 2010 mette: netop - din synsvinkel . Jeg har en meget stram anden synsvinkel hvor dette ikke er OK. Hvis han bare havde startet med rolige bevægelser tør jeg da godt vædde min gamle hat på at hesten havde reageret helt anderledes.
    - Så ja vil nok os sige at min mening er at der er for meget shows i jordtræning efterhånden.

- igen , kan godt være at han tydeliggøre hans signaler for publikums skyld, og hvis det er sådan syntes jeg at jordtræning har mistet sin glans, for det er ikke det det går ud på, men at man ser en harmoni som er udover det usædvanlige, SÅ vil jeg betale penge for det.

• #14   1. mar 2010 Jeg må indrømme at jeg ikke ser en hest der ser tilfreds og afslappet ud.

Flere gange mens han går med den i det startende, ligner den en der er lige på nippet til at gp til angreb. Ørerne bliver lagt fladt ned, og dens måde den bevæger sig frem mod ham på en måde, hvor jeg havde holdt mig fra den, hvis det var mig der var til stede.

Flere andre steder ser jeg desuden en hest reaktionsmønster der bestemt ikke hører en tilfreds og afslappet hest til.

Desuden virker den ekstremt utilfreds under ridningen så snart der bliver forlangt noget krævende af den.

Jeg er ikke imponeret...

• #15   1. mar 2010 Og jeg vil så lige sige at det der bliver vist på videoen er noget man lige så vel kan lære hesten ved vold, som ved blid behandling...

• #16   1. mar 2010 Pointen med denne debat er også bare at jeg synes ofte jeg har set (herinde og andre steder) at så snart man nævner ordet HMS bliver folk helt nøøøj og ihhh og åhh og synes det er så fantastisk.

Og ægte HMS er super fantastisk og nogle person kan gøre ting hvor jeg tænker wauuu jeg gad virkelig godt lære det der.

Men man skal være lige så kritisk overfor HMS, som man skal ved alt andet og ikke bare tage det for gode vare, blot fordi ordet HMS nævnes.

Jeg er overhovedet ikke HMS ekspert, jeg træner bare min hest som jeg nu synes det er bedst.
    Men jeg synes desværre jeg har set et stigende antal utilfredse heste ved HMS. Og min hypotese er at det er fordi det er blevet så populært at nogle folk udnytter det, og flok bliver forblændet af de øvelser hesten kan og glemmer virkelig at se på hesten og hvordan den har det.

For humlen med HMS er i min verden at få forståelse for hesten og dens sprog og træne den udfra det. Humlen er ikke at vise på en video hvor mange gange du kan få hesten til at dreje rundt om dig kun ved at bruge en stick..

• #17   1. mar 2010 HMS, er i det hele taget et misforstået begreb.
    det betyder horse man ship, oversat: hest-menneske-venskab.
    man ''laver'' hms, i alt sin træning med hesten. lige fra man henter den på folden, til man sætter den ud. om så det er en positiv eller negativ træning den for, er jo så noget andet.
    men horsemanship arbejder vi med, med al omgang med hestene.

• #18   1. mar 2010 Signe B: Helt enig.. nogle tror at bare hesten er løs eller i ridning bidløs så er det godt, flot og hestevenligt.. men træning kan sagtens være hård eller tvangs præget uden hårdt udstyr.. og det kan også være blidt og hestevenligt selv om man rider med bid..

Matilde Gro L: Ja HMS er meget misforstået.. de fleste tror at det er bestemte metoder eller når man taler hestesprog.. men HMS er alt omgang med heste... altså noget alle gør.. der er så både god og dårlig HMS.. de der optræder med det, viser bare hvad de mener er god HMS.. ikke hvad der er HMS

• #19   1. mar 2010 præcis^ dejligt du enig.

• #20   1. mar 2010 En hest uden udstyr er ikk nødvendigvis en fri hest, som andre siger...

Jeg ser ikk en glad og tilfreds hest...

Jeg ved ikke om alle har lagt mærke til det, men for enden af den "synlige" del af sticken, så er der en lang tråd/snert/snor, som han kaster rundt med, det kan rigeligt let give de ønskede reaktioner og få hesten til at føle sig "lukket inde"

En af øvelserne, som jeg synes viser hesten er utilfreds er bakningen, hun presser halen godt ned mellem ballerne..

Men I har ret, HMS er begyndt at blive en dille-betegnelse, og der er faktisk ved at være så mange, som siger de "udøver" det(som i træningen), der gør tingene FORKERT (i mine øjne), at jeg ikke er interesseret i at nævne jeg går ind for horsemanship..., Så siger jeg hellere at jeg har omgang med heste på deres præmisser smiley

• #21   1. mar 2010
    ~ SilverFlake ~: Jamen selv om du ikke mener det er korrekt HMS de laver, så er det jo stadig HMS.. alt omgang med heste er HMS.. bare ikke alt sammen lige godt..

• #22   1. mar 2010 Tjooh, men pas på med hvordan man læser ordene. Horsemanship kom jo frem, som omgang med heste, hvor man agerede med dem, som var de deres egne. Der er bare nogen, som har valgt at kalde det for "horsemanship" - hvorefter det senere har udviklet sig. Vi kan ikke sige, at bare fordi ordet stammer fra en bestemt sammenkobling af ord, så er tingene sådan...

Ellers kan vi jo også sige at vi alle træner dressur med vores heste. Ordet stammer af "at dresserer", og vi dresserer jo alle vores heste. Og her ligemeget om vi springer, rider western, løber rundt og skaber os tossede med en hest i rebgrime, cordeo eller ingenting - så prøver vi at interagere med vores heste, så vi får det givne udfald, vi gerne vil have, ergo vi dresserer på vores heste
    ........ men betyder det, at vi alle træner dressur med vores heste? - nej smiley

• #23   1. mar 2010 som var VI deres egne* (sorry, stavefejl er gratis som man siger)

• #24   2. mar 2010 ~ SilverFlake ~: Nej horsemanship er et meget gammelt ord, da jeg begyndte til ridning der var gode horseman de gamle mædn som var vokset op med heste fordi deres far var staldmester og som havde omgåedes heste hele deres liv.. de kunne ofte styre hesten med helt små signaler og stor ro når de trak med den og kunne en masse tricks omkring pasning og træning.. dengang snakkede man om god horsemanship (når folk arbejdede godt og roligt med hesten uden vold) og dårlig horsemanship (det modsatte).. første senere efter jeg havde haft en længere pause fra ridning og startede op igen var horsemanship pludseligt synonymt med sticks og rebgrimer og diverse guruer..
    Så horsemanship har altid været omgang med heste, senere er der så nogle der har lavet systemer over deres horsemanship (og det er oftest folk med sticks, jordtræning og hestehvisker agtigt) og derfor tror mange nu at det kun er det der er horsemanship..
    Og jo de fleste der rider træner jo en eller anden form for dressur med deres heste, idet de fleste heste lære at følge signaler og i en hvis grad at bruge kroppen korrekt.. men ikke alle træner dressur øvelser og konkurrence dressur..

• #25   2. mar 2010 Det er jeg så for lille - for jeg har kun kendt til det som "dillen" med diverse systemer og guruer ;P Men så er det jo bare godt, at folk er ved at være tilbage ved det gamle (at dømme det som dårlig horsemanship, når folk skal være "grove" mod hesten)!
    Det er stadig ærgeligt, at blive dømt til at være en M. Roberts-følger, Parelli-fittelifut eller lign, bare fordi man laver horsemanship, hvor man går ind i arbejder med hesten som et særskilt individ i stedet for dumme stereotype systemer(som er blevet den "moderne HMS) ...

Pointen med dressur var, at forklare alle ord ikke har samme betydning som deres oprindelse, men det dør jo lidt, når HMS tilsyneladende HAR den betydning - men godt vi stadig er enige smiley

• #26   2. mar 2010 *S* sikke nogle dejlige kloge ord I kommer med.

Det er faktisk præcis den slags HMS du taler om Signe, som jeg stræber efter at opnå... Altså et så stort kendskab til min hest, at jeg kender ham så godt, at jeg kan kommunikere med ham ved at bruge ganske små signaler. Samt at kende ham så godt at jeg altid ved hvor jeg har ham og han altid ved hvor han har mig smiley Ja for mig er det den ultimative HMS.

Og i min verden er det det der bør lægge grundstenene til HMS; det forhold man har til sin hest (og eventuelt andre heste). Man får ikke god HMS blot ved at bruge en stick... En stick er kun et værktøj og, som I siger, kommer der ikke nødvendigvis god HMS ud af at stå med en stick og en rebgrime, der skal altså mere til end det.

• #27   2. mar 2010 Ja jeg kunne ikke have sagt det bedre selv;) Forstår ikke dem der bruger stick, den hører nu mere til i klikkertræningen, hvis de absolut vil bruge den. Jeg klarer mig nu fint uden:)

• #28   2. mar 2010 Same same som stort set alle herinde..

I videoen synes jeg han gør tingene ALT for meget og alt for længe af gangen. Det er en totalt dominerende øvelse overfor hesten at bakke den - den mest leder-agtige stilling man kan tage er BAG hesten. Og som en anden også skriver, har den presset halen helt mellem ballerne - den kan IKKE lide det.. forresten synes jeg hesten er en meget modig hest, der er trænet alt for godt (på hvilke principper ved jeg ikke noget om.. ) for når han kan svinge sådan med sticken (med en string ude for enden) kan den kun ha' ramt hesten, og at den ikke gør yderligere mod det, synes jeg da er fantastisk..

• #29   2. mar 2010 forresten synes jeg hesten ser forvirret ud, da den nogengange gør andre ting end hvad den bliver bedst om (kan man se ved at den STRAKS gør det rigtige)

• #30   2. mar 2010 bedt*

• #32   3. mar 2010 Man kan altså ikke sammenligne den stick han bruger, med targetsticken fra klikkertræningen. Formålet med dem er så forskellige at den sammenligning kun ville komme fra folk der ikke har sat sig ind i den.

Som jeg har forstået det, så bruger man den i den træning som han gør sig med, som en form negativforstærkning, altså flyt dig for den eller den rammer dig.

I klikkertræningen er det noget som der skal søges frem imod.

• #33   3. mar 2010 Var den ment til mig Camilse????

Jeg har rent faktisk sat mig ind i det, så fald lige helt ned.

Det er jo netop det jeg mener. Jeg mener ikke at en pind/stick/pisk what ever hører til i hms. (negativ forstærkning)
    Kun i klikkertræning.(positiv forstærkning) (godbidder/kæl)

• #35   3. mar 2010 Ja kan kun give dig ret, Team FE:)
    Tov kan også bruges som en forlænget arm:)

Kommentér på:
horsemanship, baaah

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce