{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
637 visninger | Oprettet:

Frygt ved indspænding af anden hest {{forumTopicSubject}}

kom i tanke om en oplevelse med min tidligere hest, som jeg ikke helt kunne greje..
Hun var en ekstrem følsom dame, med let tendens til stres.. en dag red vi på udendørs banen på en større rideklub sammen med en veninde og en ukendt person fra klubben..
Min hest har gået roligt og afslappet mens vi skridtede varm..
Stopper så på midten for at efterspænde gjorden.. ham den fremmede rytter stopper samtidigt, ca 5 meter fra os så hestene står med hovederne imod hinanden.. min hest kigger nyskerrigt på den fremmede hest..
Manden bøjer sig så frem og begynder at stramme den elastik chambon ind som har hængt løs mens han skridtede varm.. hesten synes tydeligtvis ikke det er behageligt og han strammer den ind så hesten kun kan gå lige max i lod (men der er elastikken stram) så faktisk er den jo nød til at gå bag lod..
Men efterhånden som han spænder denne elastik kan jeg mærke at min hest begynder at spænde op og stresse.. for til sidst at prøve at løbe væk.. får styr på hende, men resten af tiden spænder hun op hver gang den indspændte hest nærmer sig og vil ikke for tæt på..
Nogle der har en ide om hvorfor hun reagerede sådan ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frygt ved indspænding af anden hest
  • #2   16. feb 2010 Stakkels fremmede hest... Nå, men tror din hest reagerede voldsomt, fordi at den anden hest på have udstrålt frygt.. Så vidt jeg ved kan heste også lugte feromoner - så udover at have set en hest i ubehag, har den også kunne lugte det.. Noget med frygt, er jo utrygt og det er nok det der har fremprovokeret flugtadfærd hos en ellers rolig hest.

//Natasja

• #3   16. feb 2010 Kunne du ikke ubevist reagere på den fremmed mands gøren? Jeg ved personligt min puls ville stige(fordi jeg har haft pulsur på, og set hvor LIDT der skal til, uden jeg selv bemærker det)...

En hest kan mærke mikro små spændinger, specielt hvis man sidder på ryggen af dem...

• #4   16. feb 2010 Jeg tænkte også om hun virkeligt reagerede så voldsomt på den anden hest ubehag.. for har da på andre heste redet sammen med lignende typer og har aldrig oplevet en hest reagere på det..
    Kan selvfølgelig også være at silverflakes har ret at det var min reaktion på det der smittede hesten (har jeg så heller ikke oplevet før..) eller måske en kombination

• #5   16. feb 2010 jeg tror det er en blanding. heste reagere på hinandens kropssprog. din hest kunne mærke på den anden hvordan den havde det. og hvis din puls også stiger så bliver hesten endnu mere oppe at køre. men tror mest på at din hest kunne mærke det ubehag den anden hest havde og ville reagere for at fjerne ubehagen fra den eller noget i den stil.

Kommentér på:
Frygt ved indspænding af anden hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce