{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
872 visninger | Oprettet:

holdning {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen
Jeg kom lige til at tænke over noget.
Man siger at det skader hesten rigtig rigtig meget at den går sådan nede med hovedet under dressur, eller tvinges eller hvad man vil kalde det. Jeg er selv bidløs rytter, og har også troet på dette, men jeg kom så bare til at tænke på, hvad så når vi får dem i holdning naturligt? de gør det jo på en måde selv, men skader det dem så også i nakken osv.?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  holdning
  • #1   8. feb 2010 ja self skader det hesten rigtig meget hvis man tvinger dem ned i holdningen, for så får de sjældent deres ryg med, og derfor mister de rygmuskler, og får ondt i ryggen, og så får de en masse spæninger i ryg og nakke, som jo heller ikke er sundt.

Når man træner dem til at komme naturligt ned, altså det hele kommer fra bagparten og frem, så skader det ikke, for så få de ryggen med, og kommer frem i en naturlig holdning, som kun styrker dem rigtig meget smiley

• #2   8. feb 2010 Hmm....det kan godt være at det virker rigtig rigtig dumt at jeg nu spørger igen, men skal bare lige have det på det rene....
    Jeg red dressur engagn, og det eneste vi arbejde på var faktisk at få ham til at bruge bagparten så han brugte ryggen korrekt, og dermed automatisk kom ned med hovedet... Så den måde jeg red ham på skadede ham faktisk ikke eller?

• #3   8. feb 2010 Man spørger aldrig dumt, det er rigtig godt du spørger smiley

Sådan som du forklarer det så lyder det rigtigt det i har gjort smiley

Man skal have hesten til at træde godt under sig og rigtig aktivere bagparten så vil den få ryg/lænden med sig, og så vil den gå frem i en holdning, men nogle gange vil den også komme til at tage hovedet op, hvis den mister balancen, og det skal den have lov til smiley

• #4   8. feb 2010 jaja, det fik han self. også lov til, men det vil så sige at biddet faktisk ikke skader på nak osv som folk siger, men det skader self. stadig inde i munden..

• #5   8. feb 2010 Det skader kun hvis man misbruger det, ellers skader det ikke smiley

• #6   8. feb 2010 Men det er jo videnskabelig bevist at der slet ikke er plads til et bid i hestens mund, og munden er hestens mest følsomme sted..

så helt "ufarligt" er det ikke (o;

• #7   8. feb 2010 nej, ligepræcis...Men havde bare ikke lige lyst til at diskutere det nu smiley derfor sagde jeg ikke noget smiley

• #8   8. feb 2010 Det ville være dejligt hvis man havde en "bidsmed" lige som i gamle dage, hvor de kiggede inde i hestens mund, hvor meget plads der var, osv, og så lavede de et bid der passede præcis til den hest smiley

• #9   8. feb 2010 åh ja, så ville der ikke være de problemer med heste der tager skade af biddet osv..

• #10   8. feb 2010 hahaha bidsmed xD Man kunne også bare lade hesten være fri for det, og ikke ændrer på dens naturlige anatomi.

No offense, - rider selv med bid, men interessant diskution synes jeg (o;

• #11   8. feb 2010 Når biddet er der er tøjlen jo også ofte stram. derfor er hesten jo fastholdt i positionen der slider nakken.
    For løse tøjler er den mere fri til at korrigere som den selv vil!

• #12   8. feb 2010 A & A
    Men hvis vi skulle lade være med at ændre på hestens anatomi, så skulle vi jo også slippe dem ud i det fri igen smiley

Men når man rider med bid, og man har tøjlen"Stram" så kan man ride med halvt løse tøjler, hvor det stadig ligner at de er stramme, men hvor hesten selv også kan vælge hvor den selv kan korigere hvor den skal have dens hoved (:
    Det er i hvert fald det jeg gør, både når jeg rider med bid og uden smiley

• #13   8. feb 2010 ja og vi måtte heller ikke ride på dem osv..

• #14   8. feb 2010 Én af grundene til hestens hoved ikke bare skal masses ind i bringen er jo at man ikke må få for meget S-form på hestens halshvivler (forlængelse af rygsøjlen).
    Nakken af hesten skal være det højeste punkt. Ikke midten af halsen!

Hesten skal også bruge dens mavemuskler for at hæve ryggen. Der er utrolig mange ridebilleder herinde hvor man kan se heste med "hule" rygge. Prøv at kigge rundt og kig på forskellige dressur-equipager.

Og prøv også lige at lægge mærke til hvor utrolig mange heste der går bag lod:( Det er også spændende at se om hesten træder til tyngdepunktet eller bagbenene bare tripper afsted.

Så er der noget at lave hvis du/I keder jer;)

• #15   9. feb 2010 Rider selv med bid, samt med blødt signal i tøjlen! Jeg har den overbevisning at hesten fysisk skal være "klar" til at gå i holdning (Hvis vi kan kalde det det xD) Hestens rygmuskler skal være stærke nok/ordentlig udviklede for at den kan holde til det. Også som det er sagt ovenover, skal det selvfølgelig ikke være en tvunget/anspændt stilling, men fra hestens side en "valgt" holdning. smiley Dette er også det smukkeste at se på!! smiley

Jeg tror heller ikke det er sundt for hesten, at gå i den rigtige holdning (i lod) i alt for langt tid a gangen, men at man skal holde pauser ind i mellem hvor hesten kan få lov til at strække ryggen når man rider smiley
    - Hvordan lyder det for jer? ^^

• #16   9. feb 2010 Det har du da helt ret i:)
    Hesten´s muskler skal gradvis vænne sig til at hesten søger frem og ned, det skal man ikke regne med alle heste bare lige kan. I øvrigt skal man også prøve at få hestens underhals til at slappe af, der er mange heste der har en prægtig underhals, pga. forkert ridning. Det bedste er at træne hesten korrekt fra jorden af, inden man sætter sig op på den og fortsætter arbejdet. Jeg kan stærkt anbefale denne hjemmeside: Ravnholm.dk.

• #17   10. feb 2010 De heste der så ikke er klar i bl.a. deres rygmuskler til at gå i "holdning", bliver anspændte når der så af ejeren bliver sat i glidetøjle/indspænding =/ Men et eller andet sted er man jo "tvunget" til at tro på hesten ikke tager skade af bid. Alle bruger det jo nærmest ...

Kommentér på:
holdning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce