{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Chipmærkning og klipning {{forumTopicSubject}}

Hej

Er blevet lidt i tvivl ang. det her chipmærkning af vores ox´er.

Er det rigtigt forstået at fra føl fra 2009 og frem får det sammen med at de bliver registreret? Og med ældre heste, at det kun kræves hvis de skal starte shows udenfor DK?

Sidste år blev det forbudt at klippe føllene til shows, men er det ikke også blevet lovligt igen?

Mvh.
Henriette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chipmærkning og klipning
  • #1   1. feb 2010 Ang klipning så ved jeg ikke om reglerne er lavet om igen, men jeg ved at med mindre at hesten er frysemærket eller brændemærket med en egentydig mærkning (nummer), så skal den chippes. Jeg går og venter på at dyrlægen får tid, så skal min have turen.

• #2   1. feb 2010 ældre heste skal også chippes, men tror nok det er en periode på 2 år til at få det gjort.

det er blevet ulovligt at klippe omkring øjne på voksne heste nu, men ved ikke om de har lavet reglerne om ang føl... du kan downloade reglerne på ECAHO´s hjemmeside.

husk også at de har lavet reglerne om ang deltagelse på shows (ved ikke om det gælder dansk nationalt)... så hestene skal vaccineres hver 6 mdr, ikke hver 12 mdr som mange danskere har gjort.

• #3   1. feb 2010 Man skal kun vaccineres 1 gang om året i Danmark. og man skal kun chippe voksene heste vis man skal til udlandt med dem.
    Reglerne omkring klipning af føl kan man læse på DSAH hjemmeside.

• #4   1. feb 2010 Mezalina,

man skal dog huske at man så ikke kan deltage på udenlandske shows, hvis man ikke holder vaccinen halvårligt.

• #5   1. feb 2010 Jane

Jeg vil prøve at find ud af det for ,for da man komme ud med reglen , begyndte jeg at vac halv årlig.Hvor jeg fik at hvid af min dyrlæge at det ikke være nødvendig,da reglen var fald fra igen.og jeg havde heste i sverige og Norge ude problemer.

• #6   2. feb 2010 Ved at man skal vaccinere hver halve år vis man skal ride i udlandet ( minus Sverige og Norge - special regl) da man har opdaget at vaccinen kun holder omkring 6-8 måneder.

Men om det samme gælder for shows ved jeg ikke.

• #7   2. feb 2010 Kan os høre at der er lidt tvivl :o)

Mener nu os at reglen med vaccine er lavet om (igen igen) til hvert år for shows i DK.

Men nu var det mest ang chipning, da jeg gerne vil stille med en ældre hoppe, der ikke er chippet, her i DK, samt hingst i DK og evt udland senere..nogle der ved hvad chipning koster?

• #8   2. feb 2010 jeg fik jo mine chippet for at skulle til England. chipning og attest koster ca 500kr.

• #9   5. feb 2010 Jeg har snakket med min dyrlæge,og hvis man skal syd på med sin hest
    (Show / stævner) SKAL de vaccinerets hver ½ år.

Kommentér på:
Chipmærkning og klipning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce