1.846 visninger
|
Oprettet:
Hestene spiser hegspælene? {{forumTopicSubject}}
Ja.. altså det startede med det var en ene af vores heste der spiste hegspælene og alt andet træ der var tilgængelig. Efter lidt tid er to af de andre også begyndt at gumle på hegspælene, som forøvrigt er af imprægneret træ (har hørt heste ikke kan lide den slags træ fordi det splintre, eller noget?)
nå men hvordan stopper vi det? nogle af pælene er tygget næsten helt igennem og skal nu skiftes.
Vi har sat strøm hegn hele vejen ned af deres ynglingspæle, men marken er ret lang og hvis vi skal gøre det hele vejen bliver vi aldrig færdig.
okt 2008
Følger: 70 Følgere: 76 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.271
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
men hestene spiser gerne træ i ny og næ.. så det ville eventuelt være en ide at smide en træstub ud på marken til dem
nov 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 241
Corona gnaver ofte i træerne på folden. Det lyder som en god idé at lægge en eller flere stuppe ud på folden, lidt ligesom en aktivetet.
Det skulle oven i købet være godt med "legetøj" på folden
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 143
Lige et tip.
I stedet for at bruge uendeligt mange pange på "bid-stop" produkter, så virker hestepærere opløst i vand, mindst lige så godt! Og det er jo to ting der er lige ved hånden og i rigelige mængder når man har hest
nov 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 241
Nogle gange spiser de alstå deres engen afføreing, ligesom kaniner, for at få al næringen med. Ikke rart at tænke på, men egentlig meget praktisk
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
jeg ved heller ikke om det fra naturens side måske er med til at holde deres tænder nede?
men tror helt sikkert at heste i det tilfælde gerne gør hinanden efter ;P
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 170
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Ellers har jeg læst at de kan begynde på det, hvis de mangler kobber
Jeg går ikke ind for bid-stop-produkter, da det kun er syntombehandling og ikke fjerner årsagen, 99,9999% af tiden så prøver hesten jo at fortælle os noget
nov 2007
Følger: 47 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 48
Jeg overvejer til næste sommer at få lavet et række stød der kør ovenpå pælene og så havde 1 række normalt midt på pælene. Ikke for at være ond ved hende :-), men for at forhindre hun får pælene op af jorden og løber ud af folden eller bliver viklet ind i tråd med fare for skader.
Ellers har jeg bestemt at holde hende igang med ridning, gåtur eller hms, så der sker noget for hende hver dag. Ikke fordi hun ikke fik opmærksomhed sidste sommer. Det fik hun til rigelighed hver dag. Men tror hun har brug for at lave noget både fysisk og mentalt for at have det godt.
Om det skyldes noget mangler i foder aner jeg ikke. Er der nogen der ved det ?
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 143
Men ja, jeg er helt enig i at det er fordi hesten vil forælle os noget - at de keder sig eller mangler noget at spise / tygge på.
Så hellere få gjort noget ved det problem.
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 170
det kan godt være de mangler noget at lave på folden. lige nu er den jo dækket af sne, så der er ikke noget græs, men de får hø med ud på marken, men det spiser de ret hurtigt, der går ikke mange timer før det er væk.
aug 2007
Mangel på stråfoder kan give diverse dumme sygdomme, hvilket ville være rart at undgå
aug 2007
Prøv at sætte hømængden op, og evt læg noget træ/store grene (som de gerne må gnave i) ud til dem, fx gran eller frugttræer
Endnu engang vil jeg overveje lidt kobber - ved I om det kun er én eller alle hestene som går i hegnet?
Hestene spiser hegspælene?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside