Hvorfor skubber min hest? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen (:
Jeg havde lige etspørgsmål som har naget mig længe (:
Min dejlige tinker vallak er noget af det mest søde og rolige i verden hehe, han har stort set ingen unåder, heller ikke på staldgangen, men han har dog en..
Nå man står foran ham og nusser ham, eller bare går forbi ham så skubber han til en med mulen, for det meste skubber han ikke hårdt, men det kan godt ske at man får en der kan mærkes.
Han har altid gjort det.. Jeg har lige fået ordnet tænder på ham i sidste måned så det kan heller ikke være derfor..
Kan det være kedsomhed hvis han står for længe på staldgangen eller kan det være noget andet??
Mvh, Vickie (:
maj 2008
Følger: 67 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 191
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 111
jun 2009
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 299
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.239
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 106
aug 2007
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 57
okt 2008
Følger: 94 Følgere: 90 Heste: 3 Emner: 204 Svar: 1.230
er fordi han vil vise det er ham der bestemmer, derfor skal du altid skubbe igen og vise at dette må han ikke...
ellers vil han bare skubbe mere mere og mere (:
Håber det kunne hjælpe lidt (:
Mvh
jul 2009
Følger: 33 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 90
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 257
mar 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 348
hvis han skubber hårdt til mig , så får han et dask på mulen og et bestemt NEJ , da han har haft en vane med det for at få opmærksomhed ..
du må bare prøve at sætte ham på plads og viser ham at det ikke er okay at han gør det overfor dig ..
okt 2009
Følger: 141 Følgere: 139 Heste: 5 Emner: 110 Svar: 1.141
jan 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 852
jan 2008
nov 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 649
Min erfaring er, at hvis du IKKE siger til din hest, at de bestemmer her vil den højst sandsynligt blive mindre og mindre lydhør og tillidsfulf overfor dig. Hvis hesten KUN så os som et rovdyr ville den aldrig kunne knytte bånd. Har nogen her måske hørt om tigeren og lammet som var nære venner?? nej vel?
Hvis vi opfører os som rovdyr, vil den opfatte os som én, men opfører vi os som 'føre hesten' vil den kunne knytte sig til os, præcist som de fleste knytter sig tilføre hoppen/hingsten.
I en flok er der én som SKAL have føreingen, så det må den stærkeste. Hvis hesten ikke ser dig som den stærkeste i jeres 'flok' vil den selv tage styrringen.
Jeg siger ikke vi skal opføre os som heste, men vores hest skal respektere os før vi kan arbejde med den. Om vi vil det eller ej, dominerer vi den lige fra føl, ved at sige 'Du må altså ikke sprke mig eller bide mig'. Man kan også sige vi lærer dem respekt, det foretrækker jeg at kalde det da jeg syntes det minder mest om det man gør (:
jan 2008
Jeg synes man skal blive " venner " med hesten, vise den at man ikke vil den noget ondt, og lade hesten være HEST.
Hvis du stoler på hesten og hesten stoler på dig, kan det være ligemeget hvem der har magten.
nov 2008
OBS: overdriver lidt med det med armen, men overdrivelsen fremmer forståelsen som man siger ':)
nov 2008
jan 2008
mig og F&F har præcis den samme mening, men prøver lige at forklare det fra min synsvinkel.
- der er en grund til alt hvad heste laver. Bukker den, har den enten smerter eller opgeardet pga. vejr/vind osv. Bider den dig, er den utryg i dit selskab eller forvirret.
Hvis en hest bliver ved med at gå, selvom du selv stopper ved siden af den, er det ikke fordi den vil bestemme over dig osv., men fordi den ikke kender dine grænser og derfor " prøver " sig frem.
Hesten er på en måde dit spejl. Den måde du behandler din hest på, vil kunne ses på hesten, fx. hvis du aldrig har vist den dine grænser ( og man viser dem ikke med hjælp fra udstyr eller store bevægelser, men ved at hjælpe hesten i den rigtige retning, med dit kropssprog ) får du en hest der nemlig skubber/går ind i /napper / bider / dig, og det er fordi ejeren ikke har lært den andet.
Jeg synes ikke det nogen undskyldning at irettesætte sin hest på en voldsom måde, fordi hesten er svær at have med at gøre. Det er alt sammen ejerens ansvar.
nov 2008
Alle metoder skal justeres efter situatuon. går hesten foran, eller ind i dig fordi den er nervøs, vil jeg aldrig kunne drømme om at irrettesætte den på sådan måde. Sådan en hest skal beroliges før man gør noget som helst andet. Man kan ikke forlange et en nervøsog urolig hest vil gå som en på 52, det kan man bare ikke. Men hvis hesten derimod bøvler rundt 'blindt' først foran, så bagved o.s.v er det endten fordi den har en meget frisk dag, eller ikke ved hvad jeg nøjegtigt venter. SÅ vil jeg stoppe og flytte pågældende hest bagved. Ved en rolig hest med ligevægt kan man når man går give en lille anmærkning på mule, næseryg eller lign. for at sige 'stop her!
Kvásir her uder det meste af sin tilridning haft en grim vane med at når man går med ham, nabbe i den hånd tætttest med mulen. Konsekvent har jeg HVER gang dappet ham med samme hånd for at sige: 'Hér er grænsen makker! Du må gerne være her og være afslapet, men ikke bide mig' Hver gang efter irretesættelsen har jeg strøget ham over pelsen for at vise at det var flot han tog mulen til sig selv, og hånden ikke er 'ond'.
Men som sagt skal situationen bedømmes før man kan gøre noget som helst (: Er ked af hvis mine svar var lidt 'mærkelige'
F&F: God bedring Men tager sjældent ting som et surt opstød, men prøver at forstå dem på den bedste måde
nov 2008
Jeg kan rigtig godt li' at debatere med dig F&F du prøver virkelig at forstå det og siger dte i en pæn tone (;
nov 2008
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 1.132
maj 2008
Følger: 67 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 191
Han gør det aldrig inde i boksen, kun når han står på staldgangen eller når han er inde i ridehuset lige inden jeg stiger op (:
Hvorfor skubber min hest?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside