{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Forberedelse inden sit første føl... {{forumTopicSubject}}

Hej HG - i plejer altid være så gode til at komme med råd, så jeg har lige nogle spørgsmål til jer smiley ...

Min far og jeg har snakket meget om at få Flicka i fol - hun er fra 1997 og har haft to føl før (det ene er to år). Jeg går i 1.g på grenaa gymnasium - så næste år får jeg jo ikke overdrevet meget tid til Flicka. Derfor snakkede vi meget om at få hende i fol til foråret - det ville passe smadder godt. Jeg vil have massere af tid til føllet når det er blevet stort nok til at man kan begynde at "lege" ordentligt med det og når tilridning kommer vil jeg umiddelbart også have god tid -samt jeg vil have fået langt større indblik i remonten som jeg vil tilridde det med. Desuden har vi en anden hoppe som skal i fol til foråret - så de to føl ville have hinanden og lege med (de skal også beholde føllet - så der vil være to ungheste som kan beskæftige hinanden).

Men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal forberede mig selv og Flicka ?
- Jeg vil jo gerne gøre det så godt som overhovedet muligt . Jeg synes det er meget vigtigt at jeg ikke står og er i tvivl i sidste øjeblik eller bliver forvirret / bekymret uden grund .

Vi har allerede aftalt (min far og jeg) at Flicka skal have en undersøgelse af en dyrlæge inden længe - men hvornår bør vi få denne undersøgelse ? Jeg vil gerne have hende ifolet således at føllet kommer i maj / april måned , så den kan få massere af sol og sommer og vokse en masse i sommerperioden .

Nogle gode bøger jeg kan læse om at have en hoppe <i>i fol</i> - jeg er ikke så bekymret for at få føllet - det skal jeg sagtens kunne klare - jeg har også min søde underviser til at hjælpe mig der, så det er ikke problemet smiley
- Men jeg er allerede nu meget bekymret for drægtighedsperioden da Flicka virkelig er mit et-og-alt og det skal bare helst forløbe så godt som overhovedet muligt ;o)

Jeg tager selvfølgelig en ordentlig snak med dyrlægen når tiden kommer - i sidste ende er det jo ham / hende der bedst ved hvad jeg skal gøre med Flicka .
Men håber i måske kan hjælpe lidt - linke til nogle bøger eller bare dele ud af erfaringer. Det ville være en meget stor hjælp smiley
Knus Frederikke

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forberedelse inden sit første føl...
  • #1   30. dec 2009 Jeg ville vente med dyrlæge undersøgelsen til foråret, umidlbart inden hun skal ifoles. Så kan i få taget en svaberprøve så i er sikre på der ikke kommer noget i vejen for hendes ifoling.

Bøger ved jeg ikke rigtig da jeg har det meste af min viden fra andre avlere. Kan kun foreslå dig at snakke med erfarne avlere. De har en masse god viden.

Held og lykke med ifolingen og med føllet når det kommer.

MVH Anna

• #2   31. dec 2009 Ponyliv af Jane Burton & Michael Allaby.
    Det er en "billed bog" om det første år i et føls liv...
    Det er en fin bog men ved ikke om det lige var det du søgte.

Du må jo meget gerne motionerer med din drægtige hoppe... De sidste mdr dog skridt ture og træk ture, ligesom mennesker har hesten godt af motion.. *S*

Nu vil jeg ikke skræmme dig eller noget, men hvis din hest virkelig er dit et og alt, så ville jeg overveje igen med at sætte hende i fol.
    Havde en bekendt, hvor føllet døede inde i maven på hoppen, det lå forkert så hoppen kunne ikke fole. Der var desværre ikke andet at gøre end at slå begge ned da hoppen var så meget i stykker.

• #3   31. dec 2009 Nu uden Topsy : Det er derfor vi vil have hende undersøgt inden (ikke kun svap-prøven som den vist hedder) men også hendes krop så en dyrlæge kan vurdere om hun rent faktisk er i fysisk form til at bære et føl smiley

Jeg vil overveje bogen - men primært er det drægtighedsperioden jeg er interesseret i :b

Tak for svar
    Knus

• #4   31. dec 2009 Ok, der står noget om drægtigheden nær folingen.
    Man komme jo hurtigt til at lyde så pessimistisk.. *S*
    Selvom hoppen får grønt lys af dyrlægen så kan føllet jo godt være så stort at alt går galt...
    Men håber da at du finder en super hingst og får lige det føl du drømmer om.

• #5   31. dec 2009 Ja jeg ved det godt - men jeg er så pylret at hun nok skal blive undersøgt af dyrlæge flere gange under drægtighedsperioden smiley Jeg ved godt at det kan gå galt - men nu har hun jo haft føl flere gange før og det ville bare være så rart at have et føl efter en hoppe som virkelig har betydet noget for en smiley

(Har også fundet en hingst der er midre end Flicka xD)

Men igen mange tak for svaret - det gav også lidt mere at tænke over ^^ !

• #6   31. dec 2009 F&F - Et umage par : I langt de fleste tilfælde går alt heldigvis godt. Og jeg synes bestemt ikke at risikoen for at det går galt skal afholde dig fra at lave et føl på din hoppe. Det er en fantastisk oplevelse helt sikkert.

Når det så er sagt, så er det rigtigt at en kompliceret foling desværre ikke er noget man kan forebygge eller forberede sig på. Det kan ske for selv den bedste avlhoppe, også selvom der ikke er noget galt med hverken føllet eller hoppen.
    Oftest vil det dog være føllet der dør. Det er meget sjældent at både hoppe og føl må lae livet.

Men dyrlægeundersøgelser vil aldrig kunne forebygge en evt, kompliceret foling.
    Derimod er det altid en god ide at være sikker på at dyrlægen er i nærheden når folingen begynder, så han eller hun kan rykke hurtigt ud, hvis uheldet skulle være ude.
    Her er det nemlig tiden der er den vigtigste faktor.

• #7   31. dec 2009 Anna : Selvfølgelig ^^
    Tror også vores dyrlæge bor i Kolind - hvilket er 10-15min kørsel fra os, og Mette der bor på gården har avlet rigtig meget så hun ved også en del om det smiley

• #8   1. jan 2010 Da jeg havde min hoppe i fol undersøgte jeg meget hvilket foder der ville være det bedste altså satte mig ind i foderenheder og hvilke vitaminer hun skulle have ekstra. Jeg red min hoppe helt normalt indtil hun begyndte at have svært ved at passe sadlen.
    Min dyrlæge sagde også at det var vigtigt med masser af foldtid.

Det er også vigtigt at der er penge til at ifole. Det kan gå hen og blive lidt omkosteligt.. og det er vigtigt at have en dyrlæge man har tillid til og at man kan ringe med spørgsmål..

Håber dette er en hjælp. Du kan finde rigtig mange oplysninger på nettet..

• #9   1. jan 2010 Malene : Manage tak , det var en stor hjæp ;o) !
    Flicka vil nok ikke blive reddet særlig meget må jeg indrømme - men hun vil få meget motion og hun går i løsdrift, så det er jo fint smiley

Mange tak for svaret smiley !

• #10   1. jan 2010 ligesom Malene Botoft J vil jeg også sige at du skal sætte dig godt ind i foder i drægtighedsforløbet, da dette også er med til at få et sund og raskt føl smiley
    Motion og en god ide som de andre også skriver.. Der er ingen der siger hun skal rides hårdt, men skridtturer er rigitg godt for dem.. Hvis hoppen selv er i god fysisk form går folingen oftes nemmest:) da hoppen så har flere krafter smiley

Der ud over synes jeg du skal tænke meget på dit hingste valg også, og sætte dig godt ind i hvad for nogen ting du gerne vil forbedre ved dig hoppe, og vælge en hingste der kan bygge på hendes svage sider:) så du fåer et rigtig godt føl... smiley

Synes ikke du skaæ være bange for at sætte din hoppe i fol, hun har jo haft føl før, og tingene går jo oftes godt:) Men hvis du er meget nervøs når hun skal til at fole kan du jo købe en folings alarm til hende, så er du sikker på at du kan være ved hende når der sker smiley

Held og lykker her fra:)

• #11   1. jan 2010 Tina : Jeg snakker med vores "fodermand" om hvilken slags foder der er bedst - er ret sikker på at han kan råde mig bedst.
    Altså jeg har valgt en hingst som minder lidt om hende i bygningen bare med længere ben og så er han ret kold i hovedet til daglig, hvilket jeg godt kunne bruge på Flicka i hvert fald xD

Mange tak for svaret smiley !

Kommentér på:
Forberedelse inden sit første føl...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce