KRØLLE KLAREDE DEN!! :'D {{forumTopicSubject}}
Ja, som i <b>MÅSKE</b> ved, så har min hoppe jo haft en "influenza" art, som kaldes kværke. Snot ud af næsen, hosten og intet liv i øjnene var hvad der foregik i 1 uge, men derimod drak eller spiste hun heller ikke og tabte sig omkring 50-60 kg! Her i forgårs fik jeg en sms fra ejeren af gården hvor hun står(lad os bare kalde hende T? :}?) at hun ENDELIG for første gang i næsten en uge havde drukket en lille smule, og fået gumlet hø og æbler i sig. Dog kom jer derud i går(søndag) og så hun var hævet ved hendes "kinder" ved mulen og var ekstremt hævet ved kæbehullet. Dog havde hun fået en hel del liv i hendes øjne, og hun kunne nu faktisk godt tage hovedet op et par gange, dog med en smule lidt besvær. Igen idag fik jeg en sms fra T at nu var der altså gået hul på hendes byld!! Og om man ikke bliver glad? Havde krølle tabt sig 50 kg mere, var hun langt inde på farezonen, og havde sikkert ikke klaret sig. Så nu skal der bare renses hver dag så såret kan holde sig åbent, og alt "byldsaft" kan komme ud :- ) (ligner meget gul snot)
Skal sige fra at hun synes det er sjovt at tørre snot i andre.. i hø eller væg?? NOPE!! hår og bagdele er det bedste sted en ordentlig grøngul snotklat skal sidde mener hun.
TIL JER DER IKKE VED HVAD KVÆRKE ER!
Kværke er en slags influenza, som man self kan dø af.
Det er smittebærende. Tit er det bedst hvis hestene får det når de er få år, altså 6 mdr-5år. Da de har nemt ved at komme igennem det(de fleste!!!) og det har "ældre" heste desværre ikke ;o) self klarer de fleste det, men også mange ældre heste har ikke "krafter" nok, selvom de prøver at være positive og holde sig så meget i ro og få en rolig hverdag. Når de har kværke kan de have det op til 2 måneder(inkl. bylden er sprunget) og der danner sig en stor byld ved kæbehullet som der skal gå hul på af sig selv(2 huller faktisk) - De har feber, hævelser, ingen liv i øjnene, taber sig op til flere kilo'er og drikker ikke vand og får byld, mister masser af væske så lysken er stram og suget ind. Dog kan det sprædes til hele kroppen, så det ligner en stor vom. Desværre er der ikke mange dyrlæger der vil eller kan gøre andet end at give pencillin. De skal helst klare det selv igennem det her(medmindre de har det VIRKELIG dårligt) Bylden skal renses hver dag, så hullet ikke lukker sig. Dog hvis ens hest har haft det her 1 gang før, er der ikke rigtig noget at bekymre sig over, da de bliver imunne over det!
En glad ejer havde bare brug for at komme ud med det her, over at ens hest klarede det!
maj 2008
Følger: 49 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 38 Svar: 142
Vi har også haft jværke i den stald jeg er og var dengang utrolig bange for at min også skulle få det.
Det er ko bare sletter ikke en sjov sygdom..
maj 2009
Følger: 199 Følgere: 180 Heste: 5 Emner: 322 Svar: 2.649
jan 2007
Følger: 127 Følgere: 108 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.457
Det passer ikke helt,heste der har haft kværke før kan godt få det igen.
I år har vi også selv haft kværke i stalden,13 heste var ramt og 2 af dem har haft kværke før.
Kværken er ikke altid byller da kværken også kan gå i lungerne og i luftrøret.
Vi har et føl der var meget syg af kværken da det sad i luftrøret og føllet hev eft.luften men gudskelov overlevede føllet m.daglig besøg af dyrlægen.
Sidder kværken først i lungerne dør hesten,forstil jer lungerne fyldt m.byller og når der så går hul på byllerne inde i lungerne,ja så drukner hesten.
Når der er kværke i stalden skal stalden være sygdoms fri i 1 mdr.inden man må tage ud med sin hest.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Og det ved jeg godt det med 1 mdr. faktisk er det 2 mdr. vi har haft det 1 gang før, og der skulle vores gå i 2 mdr. smittefri.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
KRØLLE KLAREDE DEN!! :'D
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside