{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.168 visninger | Oprettet:

Hest med dårlig/tynd mave.? {{forumTopicSubject}}

Mine heste får næsten altid tynd mave på denne tid af året.
De fejler ikke noget ellers, er friske og glade og render og leger på folder.
Men det svinder bare sådan og det er synd de skal gå med dårlig mave. Deres bagben og hale og nogle gang klistert helt ind i møg :o(

Hvad kan jeg give dem, så de får en go mave igen.??

De få så meget hø de kan spise.
Fuldfoder (tinkerbrok)
Hvidløg.
Loppefrøskaller et par gange om ugen.
300 g Betfor (før de er blødet op).
8-10 friske hyben.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med dårlig/tynd mave.?
  • #1   19. nov 2009 Det er sikkert, som bjørnholm skriver, for stort indhold af sukker i foderet.
    Brogården laver et pulver, kan ikke huske navnet, det har jeg brugt flere gange med stor succes. du kan evt. kigge på deres hjemmeside!!

• #2   19. nov 2009 P.S. har du prøvet at ta hvidløgene fra dem, der er heste der ikke kan tåle det i maven!!!

• #3   19. nov 2009 De er lige begyndt at få betfor, et råd fra dyrlægen. De startede igår.. Prøver at give dem en kur loppefrøskaller i en uge og så en pause..

Halm fik jeg også at vide af dyrlægen. Men hvilken slags er bedst.???

• #4   19. nov 2009 Hvidløge er det ikke. For det har de altid fået. Det er "kun" de sidst par år, de har haft tynd mave.. Og de er så småt igen startet med at få hvidløg..
    Kigger lige efter det fra Brogaarden.

• #5   19. nov 2009 (Ærgeligt at du er startet på betfor, roepiller uden alt det sukker er bedre til heste med maveproblemer som betfor.)

Forstår ikke hvad du mener?? Er Betfor ikke godt til dem? Dyrlægen sagde jeg skulle købe det..
    Læste et sted, at det var havrehalm der var bedst og byghalm var bedst at strøm, da det sugede bedst og der ikke var mange heste der ville spise det..

• #6   19. nov 2009 hmm,evt få fat i Zoolac pasta til dem en tube pr hest,det virker super godt,har selv haft et føl med jord bactuse forgiftning i maven,vi fik hans diarre stoppe på Zoolac pasta og mixtur mod diarre.
    Rigtig go bedring med dem

• #7   19. nov 2009 lige angående halm, så er der rigtig mange heste der netop ikke kan tåle det...
    men hvis den går ude, kan det være græsset. når det bliver lidt frossent, men de stadig spiser det, kan det godt give dem tynd mave

• #8   19. nov 2009 For gud skyld ikke havrehalm, så er du 90% sikker på at få en hest med forstoppelse!! nej, vårbyghalm er langt det bedste og mest letfordøjelige.

• #9   19. nov 2009 det er altså normalt at mange heste får det på denne årstid, så "symptom" behandling kan være fint. det er jo ikke noget den lider af resten af vinteren, det er kun en periode ik?

• #10   19. nov 2009 Giv kalk eller kridt - virke næsten altid

• #11   19. nov 2009 Delte meninger hehe.

Jeg har altid fået af vide at halm bare gør det værrer!

Ville bestemt også skifte betfor ud med roepiller. Mener det er 20 % sukker der er i betfor og kun max. 10 % i alm. roepiller. Men roepillerne er rigtig gode, fordi der er mange fibre i og væske.

Min miniature hest døjer også ofte med dårlig mave.
    Hun får Suregrow fra brogaarden, 200 gr. lucerne og lidt majsflager+olie da hun er for tynd. Dyrlægen synes det var rigtig godt med så meget lucerne! For 1½ uge siden begyndte jeg med Probiotikum Plus, og nu er maven begyndt at samle sig smiley De sidste tre dage har hun ikke haft lige så tynd mave smiley I løbet af den første uge tabt hun sin enorme vom. Så jeg har haft god virkning med dette. Giver også ekstra tilskud af elektrolytter, da mange salte kommer med ud når de har så dårlig mave!
    Udover det kraftfoder og tilskud, får hun self. hø i massevis.

Gamle råd er også at give hvedeklid, men det ved jeg ikke hvordan blandes så det passer med kalk osv.

• #12   19. nov 2009 jeg ville give mine frøgræs halm at stå i det er ikke dyere end alm halm og så kan de æde det ubegrænset...

• #13   19. nov 2009 Det er godt nok lidt sent nu men ellers når du starter med og tage ind fodre osv, så start med en ting af gangen

fx den første uge bare ind og ha halm,

ugen efter begynde med en type foder osv.

på den måde vil du kunne finde ud af lige præcis hvad det er de slår ud over og hvis du først ved hvad det er er det jo lettere at fjerne eller ændre det så de ikke får det.

Men ellers hvis hesten har det fint nok er det vel bare et spørgsmål om tid før det går over

• #14   20. nov 2009 Tak for alle rådene... Det ser ud til at maverne har det bedre, det er ihvertfald ikke så tynd mere, det der ligger i deres bokse :o) Så de trængte nok bare til at komme ind i varmen, blive nusset og få noget god mad... :o)

• #15   20. nov 2009 Min fjordhest døjer også med tyndmave og ham giver jeg YSY blanding fra brogården smiley

Kommentér på:
Hest med dårlig/tynd mave.?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce