721 visninger
|
Oprettet:
Æv, Bastiaan har tynd mave... {{forumTopicSubject}}
Ja, som overskriften siger, har Bastiaan bare sprut-mave...
Han var en smule blød i sin mave, da han kom, men jeg tænkte, at det nok var stress. For en uges tid siden gik det så helt galt; det begyndte simpelthen at løbe ud ad ham med vandig afføring.
Fat på dyrlægen... og så en gang ormekur til hele banden, samt skånekost i form af hø og vand til Bastiaan i nogle dage. Men det har intet hjulpet, og Bastiaan har efterhånden tabt sig temmelig meget, så i morgen hiver vi fat i dyrlægen igen. Øv, øv, øv!
Nogen, der har erfaringer med den slags?
dec 2008
Følger: 84 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 184 Svar: 612
Zoolac som er en pasta af mælkesyrebakterier kan også hjælpe, og forhandles i de fleste dyrehandler og ikke det mindste skadeligt for dyrene og så virker det akut...
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Kløver, tror jeg ikke, er banditten mht. Bastiaan. Så synes jeg jo, alle vores heste skulle have det. Kajser har lidt, men SLET ikke i samme omfang som Bastiaan, og her har høet hjulpet en smule, og de går end ikke på samme fold. Og der er - så vidt vides - heller ikke ret meget kløver i den fold, de går på. Plus, at vi de sidste par dage simpelthen har holdt hypperne inde for at se, om det hjalp, når de ikke kom på græs...
Så jeg må tilstå, at jeg er lidt blank for, hvad der kan være galt... Han har ingen feber eller lignende... er efterhånden blevet en lille smule træt, kan jeg mærke, men decideret sløv virker han ikke; han har klare øjne og løfter hovedet og spidser ører i samme øjeblik, han hører os, han vil gerne nusses og virker sådan set - bortset fra diarréen - frisk nok.
jul 2008
Følger: 209 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Jeg har også haft et problem en gang i mellem med at Fhiona havde lidt tynd mave ved foldskifte, og 2 dage på Zoolac, og alt er ok :o)
Vi bruger det til alle tænkelige og utænkelige dyr på vores plejestation, hunde, katte, fugle, pindsvin, gnavere osv. :o)
Super produkt
Kh. Karina
apr 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 26 Emner: 31 Svar: 316
Roepiller, roepiller og roepiller! Det er et mirakelmiddel!!
Jeg vil næsten skrive under på at du vil kunne se forbedringer efter 2gange fodring med det.
Vi har altid brugt det, både som forebyggende og som "akut-middel".
Mvh Jeanette
aug 2007
apr 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 26 Emner: 31 Svar: 316
Og så giver vi faktisk mere eller mindre bare hesten alt det den kan spise. Vi opblander det med meget vand i, da hesten ofte er dehydreret når den har 'sprutmave'. Så hvis vi lader bunden i en alm. sort vandspand være dækket af roepiller, så fylder vi spanden halvt op med vand. Men det er lettere, når du har gjort det nogle gange, så finder du det forhold der passer dig bedst. Vil mene det er 1:6 eller 1:8 vi bruger, men jeg bruger aldrig litermål eller vægt.
Jeanette
aug 2007
Øv, øv, øv.... stakkels Bastiaan!
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 144 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
aug 2007
Måtte have dyrlægen ud igen sent i går aftes, da Bastiaan bare lå i sin boks og tydeligvis havde smerter. Han ville slet ikke rejse sig, og da vi endelig fik ham bakset op at stå og trak lidt rundt med ham på dyrlægens opfordring, blev han ved med at snuble og falde.
Da dyrlægen så kom, fik Bastiaan yderligere antibiotika + smertestillende og appetitstimulerende, samt Procolin, og så fik vi besked på at holde godt øje med ham og ringe med en status her til morgen...
Her til morgen har Bastiaan igen fået Procolin og virker en smule mere livlig i øjnene og løfter hovedet lidt højere, samt går rundt og "søger" i sin boks, som om han leder efter noget at spise. Han vil dog ikke røre det hø, vi serverer for ham, det er er stadig "farvet vand", der sprøjter fra ham.
Da jeg så snakkede med dyrlægen, gav han tilladelse til, at vi kan tage Bastiaan lidt med udenfor og lade ham spise lidt tørt græs (han viste nemlig masser af interesse for græsset, da vi trak ham rundt i går aftes), så han kan få lidt mere energi og en smule mere mod på livet.
Lige nu venter jeg på, at dyrlægen vender tilbage angående det tilrådelige i at give roepiller også...
aug 2007
Bo har jo været hjemme hos ham det meste af dagen og sørget for, han er kommet ud og har spist lidt græs (det eneste, han ville have)... cirka 15-20 minutter ad gangen med cirka 30-45 minutters mellemrum, for vi har selvfølgelig også været påpasselige med, at han ikke har fået for meget. Hans afføring har stadig været MEGET tynd, men der har ligesom været lidt "klumper" af noget struktureret et-eller-andet i det meste af det.
Her til aften, da jeg kom hjem, virkede han faktisk helt frisk... Rejste hovedet, spidsede ørerne og vrinskede, da jeg kom ind i stalden. Men spise noget??? NEJ TAK!!!
Han gik godt nok med mulen i jorden og ligesom nippede lidt, men det blev slet ikke til noget seriøst.
Fat i dyrlægen igen... og så er deres telefon selvfølgelig I STYKKER i aften!!! Argh!!!
Nå, fat på en anden dyrlæge, som jeg ellers har lidt dårlige erfaringer med mht. kattene, så det var jeg ikke videre stolt af, og her gik jeg hele forløbet igennem over telefonen med deres hestedyrlæge. Han mente så, at Bastiaan er behandlet så godt, som det overhovedet kan lade sig gøre, men gav mig lov til at give ham lidt Finadyne Vet mod smerterne.
Da Bastiaan så havde fået sit smertestillende, fik jeg ham faktisk til at spise en smule mash... ikke meget... maksimum 250 gram, men lidt har vel også ret?
Nu står han dog bare og hænger igen... Hans øjne er klare nok, og når jeg vil nusse ham, reagerer han, men godt har han det ikke, den bette.
Og hvor er det dog bare FRUSTRERENDE, at jeg ikke kan gøre mere for ham...
aug 2007
Har lige været ude hos ham igen... og han står bare og hænger med hovedet. Men øjnene er stadig klare, og han reagerer stadig på min stemme, når jeg snakker til ham. Desuden drikker han faktisk pænt...
Lige nu har han hø, mash og rigtig god byghalm med MASSER af udlæg i, så han selv kan vælge, hvad han vil spise... så håber jeg, noget af det frister ham lidt, indtil vi prøver at sætte ham lidt ud på græs igen i morgen. Det er jo heller ikke godt for hans tarme, hvis de hele tiden er helt tømte for mad.
aug 2007
På dyrlægens opfordring har vi ladet Bastiaan gå ude på folden i dag sammen med Falle og Futte, og det har da også motiveret bassen til at spise lidt. Han har vel gnavet græs i 10-15 minutter, så stillet sig hen i et hjørne og hængt med hovedet, så gnavet græs lidt igen osv.
Her til aften "fangede" jeg ham også i at gumle et par mundfulde hø... selv om han godt nok ikke var meget for at indrømme det og skyndte sig tilbage i sit bokshjørne for at se syg og sløv ud igen, så snart han fik øje på mig.
Nu har han fået mash og lidt frisk hø... Mashen har han blot lige dyppet mulen i, indtil videre, men jeg håber, det er spist i morgen tidligt. Og så får han lov til at komme ud på folden sammen med de 2 andre drenge igen i morgen. Lige nu tror jeg nemlig mest af alt, det handler om at give ham lidt appetit og lidt mod på livet igen. Så skal Pro-Kolin og antibiotika nok klare resten... håber jeg da i hvert fald.
Men der er dog ingen tvivl om, at trods de bittesmå positive forandringer hos ham, der er at spore, er der laaaaaang vej i mål endnu... desværre...
jan 2009
aug 2007
Her til morgen havde drengen så slet ikke rørt sit vand...
Altså måtte vi tilkalde dyrlægen igen, igen, og nu har Bastiaan så fået "sidste chance", som dyrlægen kalder det. Han har fået antibiotika direkte i blodet, opkvikkende, kredsløbsstimulerende, appetitvækkende og så selvfølgelig sin Pro-Kolin. Og nu gælder det så bare om at få ham til at spise, siger dyrlægen... Vi må stort set tilbyde ham hvad som helst, når bare vi får noget mad i ham og får ham til at drikke lidt igen...
Dyrlægen dyrker så min lille gødningsprøve fra i går og kommer ud igen i morgen formiddag - dog skal vi ringe omgående, hvis Bastiaans tilstand forringes yderligere.
På plussiden kvikkede han kortvarigt op og spiste faktisk ½ portion mash (en meget lille portion, så det er ikke meget, men lige nu tæller hvert lille korn eller strå, han får ned), da vi satte Futte og Falle ud på folden, og dyrlægen sagde trods alt også, at han ikke så så slem ud, som han havde frygtet. Nu, når frosten er væk fra græsset, sætter vi ham ud på folden igen... og jeg er hjemme hele dagen til at holde øje med ham.
Stakkels, stakkels Bastiann...
jul 2008
Følger: 209 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
jan 2009
aug 2007
aug 2007
Æv, Bastiaan har tynd mave...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside