Dårlige hove efter skoning. {{forumTopicSubject}}
Jeg har absolut INGEN forstand på hove og ved ikke om det er noget forfærdeligt vrøvl jeg skriver, men vurder selv.
På trods af både smed og dyrlæges råd har min hest fået forfærdelige hove efter at have fået sko.
Revnen, som kan ses her..:
(link fjernet)
..er blevet mindre og er kommet helt tæt sammen, hvilket er positivt nok. Men læg mærke til kanten, ved skoen.. Det ser ud til at haven ikke vokser optimalt og/eller er knækket. Hun har haft ekstremt tøre hove, dette er heldigvis ikke tilfældet mere, dengang så hendes hove næsten ud magentil, dog mere revnet end "væk".
Disse billeder viser en bule hun har fået efter hun har fået sko på:
(link fjernet)
(link fjernet)
http://lh4.ggpht.com/_pI9rN--SAFA/SuM_0a9X94I/AAAAAAAAASI/GmnEAIcFWiE/s720/Hove%20046.JPG
.. Dette skræmmer mig meget, hun er i forvejen skæv til højre og vil tro at hun har fået bulen af denne grund, da skoen jo trodsalt ikke giver det samme "underlag" end hvis hun ikke gik med sko. (Undskyld udtryk, er ikke god til forklaringer..)
Se så dette billede:
(link fjernet)
De skræmmer mig alle billederne..
HJÆLP - skal hun af med skoen, eller hvad skal jeg dog gøre?
Igen, jeg ved simpelthen intet om hove og har det forfærdelig dårligt med at stå her, hjælpeløs tilbage.. Er samtidig også skuffet over de professionelles arbejde med hovene, da den efter 2 år stadig er forfærdelig at se på og efterhånden værre end da det startede.
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.745
Jeg synes bestemt du skal have skoen af. Skoen gør jo så blodomløbet ikke kan komme igennem hoven osv, og derfor rådner hovene. Det er meget "normalt" ..
Men hvis hun er ømtået, så skift evt. over til boots ? (: ..
sep 2006
Følger: 87 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 3.491
men hvis dyrlægen mener der skal sko på er det det der skal, måske kunne du eventuelt kontakte en anden smed eller din egen smed og spørge hvad du skal gøre
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
www.naturhov.dk der står en del om hvad sko kan gøre ved hove :o).
De ved også super meget om hvordan man får en hest fra at skulle have brug for sko for at kunne gå til at være barfodshest der kan gå på grus.
Har du prøvet biotin kur? :o) Det styrker hovene en del, men virkningen kan først ses efter nogle måneder dog.
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.447
Det ser ikke meget slemt ud - men det kunne helt klart godt være bedre!
Jeg kender også mange smede, der gør et dårligt stykke arbejde.
okt 2009
Følger: 69 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 188
ved ikke hvad jeg skal sige held og lykke med hovene hvis det er så kan i prøve at tilkalde/ringe til en smed/dyrlæge og spørg om hvad i kan gøre ved det
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
dog synes jeg bestemt ike hoven den er meget revnet eller flosset???
den ser bare lidt "deform" ud???? men vil skyde på den har set sådan ud hele tiden??
det bedste du kan gøre er at skaffe dig en hovfil, og så file hoven "uden på" skoen, hver gang en smule af hoven stikker ud over skoen... grunden til at hoven flosser er enten pga din smed ligger for smalle sko på, eller også fordi hoven gror ud over skoens kant??
mit gæt ville være at "revnerne" er en kombination af begge ting.... du kunne prøve at bede din smed gøre skoen bredere næste gang han skoer den..
ELLER prøve at skifte smed
nov 2006
Følger: 118 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 93 Svar: 283
sep 2006
størstedelen af "hov fejl" osv... skyldes ofte smede fejl...
isabella havde VOLDSOMME revner i sine forhove... smed skoene osv osv osv... skift af smed, og hun har ikke smidt en sko siden.. hun er gået 2 STØRRELSER op i sko (så hun har også gået med for smalle sko)...
revnerne undgår jeg ved at jeg selv filer hoven rundt om skoen imellem smedens besøg (og der går MAX 7 uger imellem hvert besøg)
sep 2006
det der ses på billederne er altså ikke noget farlligt... det er ikke slemt...
desuden ligner det også at ponyen trænger til smed (den ser lidt lang ud)... så lige så snart smeden har ordnet den, så er revnerne pist væk..
take a chill pill
jan 2007
Følger: 31 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.344
Har altid selv gerne bare ville nøjes med Boots - men håbede på at dyrlægen kunne redde min dejlige hests hove.
Min egen smed blev ved med at sige "Dette er en hest der KUN kan gå med sko" han skældte mig ud for ikke at have fået det før.. hm?
Har brugt samme smed og dyrlæge i 7 år.
jul 2008
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 7 Emner: 11 Svar: 85
Ja jeg giver klart Sandie ret! Tror også det er en hovbyld, var min første tanke og overrasker mig jeg skal så langt ned i tråden før dette bliver nævnt!
Og ja, måske har smeden ikke gjort det for godt i denne omgang, eller måske vokser hun anderledes her første gang hun får sko på, men vil mene det eneste jeg ud fra billederne kan se som "alarmerende" er hovbylden!
jan 2007
Tak - det er omkring 5 uger siden smeden var der. Han sagde at hoven ikke var vokset og at jeg skulle kontakte ham 8 uger efter skoningen, da 6 uger var for tidligt..
Jeg skifter smed, men tror jeg kontakter den gamle smed først og konfrontere ham med problemet.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Kunne være du skulle have syn på sangen fra nogen som ikke kender hesten og dig? :o), måske en anden mening?
jan 2007
jul 2008
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 7 Emner: 11 Svar: 85
sep 2006
den forsvinder med tiden når hoven er groet så langt ned at den kan skæres af ved normal beskæring...
hvis hesten er øm eller halt kan man bade hestens hove i varmt sæbespåne vand et par gange dagligt for at fremskynde processen..
men du nævner intet om halthed... så bare lad den være
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Så ville absoult ikke tage skoene af.
Vil også sige måske det er en hovbyld, men mærkeligt at dyrlægen så ikke har fundet den. Smeden burde også kunne se hvis det er det. Og så berolig dig med at det vokser ned.
Jeg ville nok begynde at give den noget ekstra biotin og så ellers lade tiden gå. Hvis du utilfreds med smeden råd og vejledning, så find en anden, og det samme med dyrlægen.
Ved ikke hvor han har fra, at hesten skal have sko på! Syntes jeg lyder mærkeligt, er den halt øm så ja, er den revnet som din, ja og jo helst inden revnen udvikler sig.
Men du har dyrlæge og smed på sagen, så det eneste du ellers kan gøre er give lidt biotin i fodderet hver dag.
Så skal den nok blive fin igen
Venlig hilsen Tina
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 766
Som det ser ud til har din hest lidt lange hove og det er jo klart når den i forvejen har for småe sko på har hoven problemer med at vokse rigtig. Hoven vil ikke blive ordentlig før enten skoene bliver taget af så hoven kan vokse rigtig eller du finder en smed som vil sætte større sko på din hest.
Mange tror pga at hesten går med sko at den får dårlige hove er iallefall ikke rigtig. Hvis man har en god smed som ved hvordan skoene skal tilpasses så har hesten det lige godt med som uden. Der findes rigtig mange heste som går uden sko og deres hove ser ud som røv så kan der er altså ikke alltid skoens skyld.
Jeg tror ikke biotin vil hjelpe på dit problem og det kan godt være at det er en hovbyld der hoven buler ud. Men jeg syns den ser mærkelig ud til at være en hovbyld, hvis det overhoved er en det. Men jeg mener stadig at det er skoen der er for lille så hoven ikke har plads til at vokse og det giver det problemer.
Jeg håber du finder en løsning og at hovene bliver gode igen
Mvh
Mailen
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Jeg ser også hoven er for lang bagtil, så at din smed siger 8 uger kan jeg slet intet se i?
Som de andre, prøv at finde en anden smed. Hvis den nye smed er en som er interesseret i at behandle din hest, og ikke "plastre noget på såret" så synes jeg Helt Bestemt du skal have ham til at pille skoene af. Hvis ikke, så vent til revnen er vokset sammen. Men de der sko hjælper ikke på hans hovfunktion eller dens struktur
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 380
jan 2007
Smeden bad mig vente 1 uge til 14 dage ekstra, med at kontakte ham, så hovene kunne vokse sig længere, sidst jeg var her.
Jeg er dybt ulykkelig, da jeg intet ved om hove og føler mig meget skyldig..
Vil du svare på disse spørgsmål, da du trods alt er faglært?
Kan du se om skoen er for lille?
Kunne dette være "white line desease/speedy toe" ?
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
sep 2006
hvis hesten ikke er halt gør det absolut ingen forskel at få smeden ud
hvis hesten skulle have seedy toe mener jeg at have læst at den skal have sorte "råd" pletter nede i sålen...
dec 2006
sep 2006
Hvis hesten ikke er halt gør det INGEN forskel at smeden begynder at grave i lortet??
for ikke så længe siden havde isabella også sådan en bule (hovbyld)... uden at være halt... smeden kom ud (da hun skulle skoes alligevel)... og han ville ikke røre den...
så længe hesten er rengående, er der skisme da større chance for at smeden får gjort hesten halt, hvis han begynder at rode i noget som i forvejen ikke gør ondt???
spild af tid og penge
dec 2006
sep 2006
men det er da absolut SPILD at smedens tid og ejers penge at bestille ekstra smed til noget som hesten ikke mærker til???
AT hesten så i forvejen er RET langtået og trænger til smed - det resultere jo nok i at hesten alligevel snart skal have smed (og SÅ kunne ejer jo lige høre smeden an angående bulen.... men der bliver 99% sikkert intet gjort ved det)
dec 2006
jan 2007
Sidder bylden i stedet i hoven, så hesten "træder på den", så skal der smed og dyrlæge til.
Dialekts første hovbyld skulle der penicillin og smertestillende til - denne hovbyld skal blot "vaskes" væk.
aug 2007
(det ville dog være endnu lettere, hvis skoen blive taget af, så hvis en smed kommer, så spørg om du kan få et par billeder af hoven uden sko på )
jan 2007
aug 2007
aug 2007
jan 2007
aug 2007
mvh
Mailen
jan 2007
apr 2008
når hoven ser sådan ud er det ikk fordi den har en hovbyld men fordi den har haft en for nogle måneder siden...
jan 2007
apr 2008
jan 2007
Dårlige hove efter skoning.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside