{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kasterring af hingste.
  • #4   28. sep 2009 Okay.. Tak.. :). Så de kan gå med hopperne samme dag?:)

• #5   28. sep 2009 Det, der er vigtigt efter en kastration, er, at den nykastrerede vallak får motion for at modvirke hævelse, men omvendt tror jeg altså heller ikke, han har godt af at gå sammen med heste, der vil lege voldsomt lige til at begynde med. smiley

Du skal holde øje med såret og med, at det ikke hæver for meget op. smiley

Der ud over skal du være opmærksom på, at vallakken teoretisk set kan bedække i op til 3 måneder efter kastrationen (mener jeg, det er). smiley

• #6   28. sep 2009 Ahh...var den hingstet før den blev kastereret ville jeg nok vente ca 4 uger med at sætte den sammen med hopper da den godt kan lave føl i en måneds tid efter.
    Den har kun godt af at få motion og få rørt sig, den skal helst ikke bare stå stille i en boks og glo for så er det da først den får ondt.
    Ud på en tør fold med den evt. sammen med en rolig vallak så de ikke mosler alt for meget og risikerer at gøre mere skade end gavn mht. såret.

Hold øje med såret, det må godt væske og hæve en lille smule, men begynder det at hæve vildt op og væske/bløde meget så skal du nok have fat i dyrlægen igen til at kigge på det.

Sidst jeg fik en kastereret (en 6 års pony) gik han på fold allerede samme dag uden problemer. Efter knap 14 dage begyndte jeg at ride ham til hvor jeg skyllede såret rent med koldt vand efter træning.

Har selv en 2,5 års fjordhest som jeg står og skal have kastereret her snart.

• #7   28. sep 2009 Jeg er sikker på at dyrlægen nok skal informere dig i morgen (:
    specielt hvis du spørger ham. held og lykke.

• #8   28. sep 2009 han må meget gerne få motion ved at gå på marken, der må bare helst ikke være nogen som jager med ham da han jo måske er lidt øm osv.. Og selvfølgelig holde godt øje med såret.. Fik at vide af min dyrlæge dengang at hopperne kunne blive drægtige hvis han hoppede på dem hvis det var indenfor 14 dage ca, da der godt kunne være lidt derinde som stadig virkede..:-)

• #9   28. sep 2009 Okay.. Tak, allesammen.. :).

• #10   28. sep 2009 En sædcelle er 60 dage om at blive lavet fra start til slut, så i 60 dage er han i hvert fald i stand til at lave føl!

Jeg vil sige 75 dage for at være sikker.

• #11   29. sep 2009 L@dy og F@anni: En nykastereret skal netop bevæge sig så meget, som muligt, så hævelsen kan ligge sig. De skal helst på fold, når bedøvelsen ikke længere virker efter kastrationen. Dog er det selvfølgelig ikke så godt, hvis den leger for meget eller bliver jagtet, da der hurtigt kan gå "hul" på det igen. Mine er lige blevet kastereret for knap 14 dage siden. Den ene har haft problemer med, at det ikke ville stoppe med, at bløde.
    Ville vente ca 3 måneder med, at lukke den sammen med hopper. (Ord fra min dyrlæge)

• #12   29. sep 2009 Jeg fik Fjordmand kastereret i juni mdr. i år. Dyrelægen sagde at der skulle gå 4 uger inden det var risikofrit at sætte ham sammen med hopperne.

Kommentér på:
kasterring af hingste.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce